DECRET
Nr. 281 din 25 iunie 1963
privind ratificarea Conventiei europene de arbitraj comercial international,
incheiata la Geneva, la 21 aprilie 1961
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 12 din 25 iunie 1963
Consiliul de Stat al Republicii Populare Romine decreteaza:
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia europeana de arbitraj comercial international,
incheiata la Geneva, la 21 aprilie 1961.
CONVENTIA EUROPEANA DE ARBITRAJ COMERCIAL INTERNATIONAL*)
*) Traducere din limba franceza.
Subsemnatii, autorizati in cuvenita forma, reuniti sub auspiciile Comisiei
Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite,
Constatind ca la 10 iunie 1958, in urma Conferintei Natiunilor Unite
privind Arbitrajul Comercial International, a fost semnata la New York
Conventia pentru recunoasterea si executarea sentintelor arbitrale straine.
In dorinta de a contribui la dezvoltarea comertului european, prin inlaturarea,
in masura posibilitatilor, a unor dificultati susceptibile de a impiedica
organizarea si functionarea arbitrajului comercial international in relatiile
dintre persoanele fizice sau juridice din diferite tari ale Europei,
Au convenit asupra urmatoarelor dispozitii:
Art. 1
Domeniul de aplicare a Conventiei
1. Prezenta Conventie se aplica:
a) conventiilor de arbitraj incheiate, pentru reglementarea litigiilor
nascute sau care se vor naste din operatii de comert international, intre
persoanele fizice sau juridice avind, in momentul incheierii Conventiei,
resedinta lor obisnuita sau sediul in State Contractante diferite;
b) procedurilor si sentintelor arbitrale intemeiate pe conventiile aratate
la paragraful 1 lit. a din acest articol.
2. In sensul prezentei Conventii se intelege prin:
a) "conventie de arbitraj", fie o clauza compromisorie inscrisa
intr-un contract, fie un compromis, contractul sau compromisul fiind semnate de
parti sau continute intr-un schimb de scrisori, de telegrame sau de comunicari
prin telex si, in raporturile intre tari ale caror legi nu impun forma scrisa
pentru conventia de arbitraj, orice conventie incheiata in formele permise de
aceste legi;
b) "arbitraj", reglementarea litigiilor nu numai de catre
arbitrii numiti pentru cazuri determinate (arbitraj ad-hoc), ci si de catre
institutii permanente de arbitraj;
c) "sediu", locul unde este situata intreprinderea care a
incheiat conventia de arbitraj.
Art. 2
Capacitatea persoanelor juridice de drept public de a se supune
arbitrajului
1. In cazurile prevazute de articolul I, paragraful 1 al prezentei
Conventii, persoanele juridice calificate, prin legea care le este aplicabila,
drept "persoane juridice de drept public", au facultatea de a incheia
in mod valabil conventii de arbitraj.
2. In momentul semnarii sau ratificarii prezentei Conventii ori aderarii la
ea, orice stat va putea declara ca limiteaza aceasta facultate, in conditiile
precizate in declaratia sa.
Art. 3
Capacitatea strainilor de a fi arbitri
In arbitrajele supuse prezentei Conventii, strainii pot fi desemnati ca
arbitri.
Art. 4
Organizarea arbitrajului
1. Partile la o conventie de arbitraj sint libere sa prevada:
a) ca litigiile lor vor fi supuse unei institutii permanente de arbitraj;
in acest caz, arbitrajul se va desfasura in conformitate cu Regulamentul
institutiei desemnate; sau
b) ca litigiile lor vor fi supuse unei proceduri arbitrale ad-hoc; in acest
caz, partile vor avea in special facultatea
i. de a desemna arbitrii sau de a stabili modalitatile potrivit carora vor
fi desemnati arbitrii in caz de litigiu;
ii. de a determina locul arbitrajului;
iii. de a fixa regulile de procedura pe care le vor urma arbitrii.
2. Daca partile au inteles sa supuna reglementarea litigiilor lor unui
arbitraj ad-hoc si daca intr-un termen de 30 de zile de la data notificarii
cererii de arbitraj catre pirit, una din parti nu si-a desemnat arbitrul sau,
acesta va fi desemnat, daca nu exista intelegere contrara, la cererea
celeilalte parti, de catre Presedintele Camerei de Comert competente a tarii in
care partea in culpa are, in momentul introducerii cererii de arbitraj,
resedinta sa obisnuita sau sediul. Prezentul paragraf se aplica si la
inlocuirea arbitrilor desemnati de catre o parte sau de catre Presedintele
Camerei de Comert mai sus vizata.
3. Daca partile au hotarit sa supuna reglementarea litigiilor lor unui
arbitraj ad-hoc printr-unul sau mai multi arbitri fara ca conventia de arbitraj
sa contina indicatii in legatura cu masurile necesare pentru organizarea
arbitrajului, cum ar fi cele prevazute la paragraful 1 al prezentului articol,
aceste masuri vor fi luate, daca partile nu se inteleg in aceasta privinta si
sub rezerva cazului mentionat la paragraful 2 de mai sus, de catre arbitrul sau
arbitrii deja desemnati. In lipsa unui acord intre parti asupra desemnarii
arbitrului unic sau in lipsa acordului intre arbitri asupra masurilor de luat,
reclamantul va putea sa se adreseze, pentru luarea acestor masuri, daca partile
au hotarit locul arbitrajului, la alegerea sa, fie Presedintelui Camerei de
Comert competente a tarii unde se afla locul ales de parti, fie Presedintelui
Camerei de Comert competente a tarii in care piritul isi are, in momentul
introducerii cererii de arbitraj, resedinta sa obisnuita sau sediul sau; daca
partile nu s-au inteles asupra locului arbitrajului, reclamantul se va putea
adresa, la alegerea sa, fie Presedintelui Camerei de Comert competente a tarii
in care piritul isi are, in momentul introducerii cererii de arbitraj,
resedinta sa obisnuita sau sediul sau, fie Comitetului Special a carui
compunere si modalitate de functionare sint determinate prin anexa la prezenta
Conventie. Daca reclamantul nu-si exercita drepturile care-i sint acordate prin
prezentul paragraf, aceste drepturi vor putea fi exercitate de catre pirit sau
de catre arbitri.
4. Presedintele sau Comitetul Special sesizati vor putea proceda, dupa caz,
a) la desemnarea arbitrului unic, a arbitrului presedinte, a
supraarbitrului sau a arbitrului tert;
b) la inlocuirea unuia sau a mai multor arbitri desemnati dupa o alta
procedura decit cea prevazuta la paragraful 2 al prezentului articol;
c) la determinarea locului arbitrajului, subintelegindu-se ca arbitrii pot
sa aleaga un alt loc de arbitraj;
d) la stabilirea directa, sau prin referire la regulamentul unei institutii
arbitrale permanente, a regulilor de procedura care trebuie respectate de
arbitri, daca acestia nu si-au fixat regulile lor de procedura, in lipsa unui
acord intre parti in aceasta privinta.
5. Daca partile au convenit sa supuna reglementarea litigiilor unei
institutii arbitrale permanente fara a desemna aceasta institutie si nu se
inteleg asupra acestei desemnari, reclamantul va putea sa ceara aceasta
desemnare in conformitate cu procedura prevazuta la paragraful 3 de mai sus.
6. Daca conventia de arbitraj nu contine nici o indicatie asupra modului de
arbitraj (arbitraj printr-o institutie permanenta de arbitraj sau arbitraj
ad-hoc) caruia partile s-au inteles sa supuna litigiul lor si daca partile nu
cad de acord asupra acestei chestiuni, reclamantul va avea facultatea de a
recurge, in aceasta privinta, la procedura prevazuta la paragraful 3 de mai sus.
Presedintele Camerei de Comert competente sau Comitetul Special pot, fie sa
indrepte partile la o institutie permanenta de arbitraj, fie sa le invite sa-si
desemneze arbitrii, intr-un termen pe care il vor fixa partilor, si sa convina
in acelasi termen asupra masurilor necesare functionarii arbitrajului. In acest
din urma caz, vor fi aplicabile paragrafele 2, 3 si 4 din prezentul articol.
7. Daca in termen de 60 de zile din momentul in care a fost sesizat cu una
din cererile enumerate la paragrafele 2, 3, 4, 5 si 6 ale acestui articol,
Presedintele Camerei de Comert desemnat in baza unuia din aceste paragrafe, n-a
dat urmare cererii, reclamantul va putea sa se adreseze Comitetului Special
pentru ca acesta sa-si asume functiile care nu au fost indeplinite.
Art. 5
Declinarea competentei arbitrale
1. Partea care intelege sa ridice o exceptie intemeiata pe incompetenta
arbitrului trebuie, cind este vorba de exceptii intemeiate pe inexistenta,
nulitatea sau caducitatea conventiei de arbitraj, sa faca acest lucru in cursul
procedurii arbitrale, cel mai tirziu in momentul prezentarii apararilor sale in
fond, iar cind este vorba de exceptii intemeiate pe faptul ca chestiunea
litigioasa ar depasi imputernicirile arbitrului, de indata ce va fi ridicata, in
procedura arbitrala, problema care ar depasi aceste imputerniciri. Cind
intirzierea partilor in ridicarea exceptiei este datorata unei cauze socotita
intemeiata de catre arbitru, acesta va declara exceptia admisibila.
2. Exceptiile de incompetenta aratate la paragraful 1 de mai sus si care nu
au fost ridicate in termenele fixate in acest paragraf 1, nu vor mai putea fi
ridicate in cursul procedurii arbitrale, daca este vorba de exceptii pe care,
in virtutea legii aplicabile de catre arbitru, partile au singure facultatea de
a le invoca, nici in cursul unei proceduri judiciare ulterioare asupra fondului
sau executarii sentintei, daca este vorba de exceptii lasate la facultatea
partilor in virtutea legii determinate de norma conflictuala a instantei judecatoresti
sesizate cu fondul sau cu executarea sentintei. Judecatorul va putea totusi
controla decizia prin care arbitrul a constatat tardivitatea exceptiei.
3. Sub rezerva controlului judiciar ulterior prevazut prin legea forului,
arbitrul a carui competenta este contestata nu trebuie sa se desesizeze de
proces; el are dreptul de a hotari asupra propriei sale competente si asupra
existentei sau valabilitatii conventiei de arbitraj sau a contractului din care
aceasta conventie face parte.
Art. 6
Competenta judiciara
1. Exceptia intemeiata pe existenta unei conventii de arbitraj si
prezentata in fata instantei judecatoresti sesizate de catre una din parti la
conventia de arbitraj, trebuie sa fie ridicata de catre pirit, sub pedeapsa
decaderii, inaintea sau in momentul prezentarii apararilor sale asupra
fondului, dupa cum legea instantei sesizate considera exceptia de incompetenta
ca o chestiune de procedura sau de fond.
2. Cind vor trebui sa se pronunte asupra existentei sau valabilitatii unei
conventii de arbitraj, tribunalele Statelor Contractante vor hotari, in ceea ce
priveste capacitatea partilor, potrivit legii care este aplicabila, iar in ceea
ce priveste celelalte probleme:
a) conform legii careia partile au supus conventia de arbitraj;
b) in lipsa unei indicatii in aceasta privinta, conform legii tarii unde
sentinta trebuie sa fie pronuntata;
c) in lipsa indicatiilor asupra legii la care partile au supus conventia si
daca, in momentul in care problema este supusa unei instante judecatoresti, nu
este posibil sa se prevada care este tara in care se va da sentinta, conform
legii competente in virtutea normelor conflictuale ale tribunalului sesizat.
Judecatorul sesizat poate sa nu recunoasca conventia de arbitraj daca, dupa
legea forului, litigiul nu este susceptibil de arbitraj.
3. Cind, inaintea oricarui recurs la o instanta judecatoreasca, a fost
introdusa o procedura de arbitraj, instantele judecatoresti ale Statelor
Contractante, sesizate ulterior cu o cerere referitoare la acelasi litigiu,
intre aceleasi parti, sau cu o cerere in constatarea inexistentei, a nulitatii
sau a caducitatii conventiei de arbitraj, vor suspenda, afara de cazul cind
exista motive grave, judecata asupra competentei arbitrului pina la pronuntarea
sentintei arbitrale.
4. Cererea de masuri provizorii sau conservatorii adresata unei autoritati
judiciare nu trebuie sa fie considerata ca incompatibila cu conventia de
arbitraj, si nici ca o supunere a litigiului, in ceea ce priveste fondul sau,
instantei judecatoresti.
Art. 7
Legea aplicabila
1. Partile sint libere sa determine legea pe care arbitrii trebuie sa o
aplice fondului litigiului. In lipsa indicarii de catre parti a legii
aplicabile, arbitrii vor aplica legea desemnata de norma conflictuala pe care
ei o vor considera potrivita in speta. In amindoua cazurile, arbitrii vor tine
seama de stipulatiile contractului si de uzantele comerciale.
2. Arbitrii vor hotari ca mediatori amiabili*), daca aceasta este vointa
partilor si daca legea care reglementeaza arbitrajul permite acest lucru.
-----------------
*) ("en amiables compositeurs").
Art. 8
Motivarea sentintei
Se considera ca partile s-au inteles ca sentinta arbitrala sa fie motivata,
afara de cazul cind:
a) partile au declarat in mod expres ca sentinta nu trebuie sa fie
motivata; sau
b) ele s-au supus unei proceduri arbitrale in cadrul careia nu este
obiceiul de a se motiva sentinta si in masura in care, in acest caz, partile
sau una din ele nu cer in mod expres inainte de incheierea dezbaterilor sau,
daca nu au fost dezbateri, inainte de redactarea sentintei, ca sentinta sa fie
motivata.
Art. 9
Anularea sentintei arbitrale
1. Anularea intr-unul din Statele Contractante a unei sentinte arbitrale ce
cade sub prevederile prezentei Conventii nu va constitui un motiv de refuz de
recunoastere sau de executare intr-un alt Stat Contractant decit daca aceasta
anulare a fost pronuntata in Statul in care, sau dupa legea caruia, sentinta a
fost data si aceasta pentru unul din urmatoarele motive:
a) partile la conventia de arbitraj erau, conform legii care le este
aplicabila, lovite de incapacitate, sau zisa conventie nu este valabila
potrivit legii careia partile au supus-o sau, in lipsa indicatiilor in aceasta
privinta, potrivit legii tarii unde sentinta a fost pronuntata; sau
b) partea care cere anularea nu a fost informata in mod cuvenit despre
desemnarea arbitrului sau despre procedura arbitrala, sau i-a fost imposibil
dintr-un alt motiv sa-si sustina cauza; sau
c) sentinta se refera la un diferend nementionat in compromis sau care nu
intra in prevederile clauzei compromisorii; sau contine hotariri care depasesc
termenii compromisului sau ai clauzei compromisorii; totusi, daca dispozitiile
sentintei care se refera la probleme supuse arbitrajului pot fi separate de
cele care se refera la probleme nesupuse arbitrajului, primele vor putea sa nu
fie anulate; sau
d) constituirea tribunalului arbitral sau procedura de arbitraj nu a fost
conforma cu conventia partilor sau, in lipsa conventiei, cu dispozitiile
articolului IV din prezenta Conventie.
2. In raporturile intre Statele Contractante care sint Parti si la
Conventia de la New York din 10 iunie 1958 pentru recunoasterea si executarea
sentintelor arbitrale straine, paragraful 1 din prezentul articol are drept
efect de a limita numai la cauzele de anulare pe care el le enumera, aplicarea
articolului V, paragraful 1 lit. e din Conventia de la New York.
Art. 10
Dispozitii finale
1. Prezenta Conventie este deschisa pentru semnare sau aderare tarilor
membre ale Comisiei Economice pentru Europa si tarilor admise la Comisie cu
titlu consultativ conform paragrafului 8 din mandatul acestei Comisii.
2. Tarile susceptibile de a participa la anumite lucrari ale Comisiei
Economice pentru Europa, in baza paragrafului 11 din mandatul acestei Comisii,
pot deveni Parti Contractante la prezenta Conventie prin aderare dupa intrarea
ei in vigoare.
3. Conventia va fi deschisa pentru semnare pina la 31 decembrie 1961
inclusiv. Dupa aceasta data, ea va ramine deschisa pentru aderare.
4. Prezenta Conventie este supusa ratificarii.
5. Instrumentele de ratificare sau aderare vor fi depuse la Secretarul
General al Organizatiei Natiunilor Unite.
6. La semnarea prezentei Conventii, la ratificarea ei sau la aderare,
Partile Contractante vor comunica Secretarului General al Organizatiei
Natiunilor Unite lista Camerelor de Comert sau a altor institutii din tara lor
ale caror Presedinti isi asuma functiile incredintate de articolul IV din
prezenta Conventie presedintilor Camerelor de Comert competente.
7. Dispozitiile prezentei Conventii nu aduc atingere valabilitatii
acordurilor multilaterale sau bilaterale incheiate sau care vor fi incheiate de
catre Statele Contractante in materie de arbitraj.
8. Prezenta Conventie va intra in vigoare in a 90-a zi dupa ce cinci din
tarile mentionate la paragraful 1 din prezentul articol vor depune
instrumentele lor de ratificare sau aderare. Pentru fiecare tara care va
ratifica sau adera ulterior, prezenta Conventie va intra in vigoare in a 90-a
zi dupa depunerea instrumentului de ratificare sau aderare a acestei tari.
9. Fiecare Parte Contractanta va putea sa denunte prezenta Conventie
printr-o notificare adresata Secretarului General al Organizatiei Natiunilor
Unite. Denuntarea isi va produce efectul la 12 luni dupa data la care
Secretarul General a primit notificarea.
10. Daca dupa intrarea in vigoare a prezentei Conventii, numarul Partilor
Contractante va fi, ca urmare a denuntarilor, redus la mai putin de cinci,
prezenta Conventie va inceta de a fi in vigoare incepind de la data la care
ultima din aceste denuntari isi va produce efectul.
11. Secretarul General al Organizatiei Natiunilor Unite va notifica tarilor
prevazute la paragraful 1, ca si tarilor devenite Parti Contractante prin
aplicarea paragrafului 2 din prezentul articol:
a) declaratiile facute in baza paragrafului 2 din articolul II;
b) ratificarile si aderarile in baza paragrafului 1 si 2 din prezentul
articol;
c) comunicarile primite conform paragrafului 6 din prezentul articol;
d) datele la care prezenta Conventie va intra in vigoare conform
paragrafului 8 din prezentul articol;
e) denuntarile in baza paragrafului 9 din prezentul articol;
f) abrogarea prezentei Conventii conform paragrafului 10 din prezentul
articol.
12. Dupa 31 decembrie 1961, originalul prezentei Conventii va fi depus la
Secretarul General al Organizatiei Natiunilor Unite, care va transmite copii
certificate fiecarei tari prevazute de paragraful 1 si 2 din prezentul articol.
Drept care subsemnatii, autorizati in cuvenita forma, au semnat prezenta
Conventie.
Facuta la Geneva, la douazecisiunu aprilie 1961, intr-un singur exemplar,
in limbile franceza, engleza si rusa, toate trei textele avind aceeasi
valabilitate.
ANEXA 1
Compunerea si modul de functionare a Comitetului Special prevazut de
articolul IV al Conventiei*)
---------------
*) Traducere din limba franceza.
1. Comitetul Special prevazut de articolul IV al Conventiei va fi compus
din doi membri titulari si dintr-un Presedinte. Unul din membrii titulari va fi
ales de catre Camerele de Comert sau alte institutii desemnate, conform
articolului X paragraful 6 al Conventiei, de catre Statele in care, in momentul
deschiderii pentru semnare a Conventiei, exista Comitete nationale ale Camerei
de Comert Internationale si care, in momentul alegerii, vor fi Parti la
Conventie. Celalalt membru va fi ales de catre Camerele de Comert sau alte
institutii desemnate, conform articolului X paragraful 6 al Conventiei, de
catre Statele in care, in momentul deschiderii pentru semnare a Conventiei, nu
exista Comitete nationale ale Camerei de Comert Internationale si care, in
momentul alegerii, vor fi parti la Conventie.
2. Persoanele chemate sa exercite, in conditiile prevazute de paragraful 7
de mai jos, functiile de Presedinte al Comitetului Special vor fi de asemenea
alese de catre Camerele de Comert sau alte institutii, asa cum este prevazut la
paragraful 1 din prezenta anexa.
3. Camerele de Comert sau celelalte institutii prevazute la paragraful 1
din prezenta anexa vor alege, in acelasi timp si in aceleasi conditii ca si pe
Presedintii si membrii titulari, supleanti pentru cazurile de impiedicare
temporara a Presedintilor sau a membrilor titulari mentionati. In caz de
impiedicare permanenta sau de demisie a unui Presedinte sau a unui membru
titular, supleantul ales pentru a-l inlocui devine, dupa caz, Presedinte sau
membru titular si grupul de Camere de Comert sau de alte institutii care
alesese pe supleantul devenit Presedinte sau membru titular, va proceda la
alegerea unui nou supleant.
4. Primele alegeri ale Comitetului vor avea loc in timp de 90 de zile de la
depunerea celui de-al cincilea instrument de ratificare sau aderare. Vor putea
de asemenea participa la aceste alegeri Camerele de Comert sau alte institutii
desemnate de catre Statele care, fiind semnatare, nu sint inca Parti la
Conventie. Daca nu este posibil sa se procedeze la alegeri in termenul indicat,
aplicarea paragrafelor 3-7 din articolul IV al Conventiei va fi suspendata pina
cind se va proceda la alegeri in conditiile prevazute mai sus.
5. Sub rezerva prevederilor paragrafului 7 de mai jos, membrii Comitetului
Special vor fi alesi pentru o perioada de patru ani. Noi alegeri vor trebui sa
aiba loc in primele sase luni ale celui de-al patrulea an de la alegerile
precedente. Daca o noua procedura de alegere a membrilor Comitetului Special nu
a dat rezultate, membrii alesi in alegerile precedente vor continua sa-si
exercite functiile pina la alegerea noilor membri.
6. Rezultatele alegerilor membrilor Comitetului Special vor fi comunicate
Secretarului General al Organizatiei Natiunilor Unite care le va notifica
Statelor prevazute in paragraful 1 al articolului X al prezentei Conventii, ca
si Statelor devenite Parti Contractante in baza paragrafului 2 al articolului
X. Secretarul General va notifica de asemenea acelorasi State eventuala suspendare
si punerea in aplicare a paragrafelor 3-7 ale articolului IV din Conventie, in
baza paragrafului 4 din prezenta anexa.
7. Persoanele alese cu titlu de Presedinte isi vor exercita functiile pe
rind, fiecare timp de doi ani. Atribuirea functiei de Presedinte uneia din
aceste doua persoane in timpul primei perioade de doi ani dupa intrarea in
vigoare a Conventiei, va fi hotarita prin tragere la sorti. Presedintia va fi
dupa aceea atribuita de fiecare data, pentru o noua perioada de doi ani, persoanei
aleasa ca Presedinte de catre grupul de tari altul decit acela care l-a ales pe
Presedintele care si-a exercitat functiile in perioada de doi ani imediat
precedenta.
8. Cererile catre Comitetul Special prevazute in paragrafele 3-7 ale
articolului IV al Conventiei vor fi adresate Secretarului Executiv al Comisiei
Economice pentru Europa. Secretarul Executiv va sesiza mai intii pe membrul
Comitetului Special ales de catre grupul de tari altul decit cel care a ales pe
Presedintele in exercitiu in momentul introducerii cererii. Solutia propusa de
catre membrul sesizat in primul rind va fi transmisa de catre Secretarul
Executiv celuilalt membru al Comitetului si, daca acesta o accepta, aceasta
solutie va fi considerata ca o hotarire a Comitetului si comunicata, ca atare,
de catre Secretarul Executiv reclamantului.
9. Daca cei doi membri ai Comitetului Special, sesizati de catre Secretarul
Executiv, nu se inteleg asupra unei solutii pe cale de corespondenta,
Secretarul Executiv va convoca o reuniune a Comitetului Special la Geneva spre
a incerca sa se ajunga la o hotarire unanima asupra cererii. In lipsa
unanimitatii, hotarirea Comitetului va fi luata cu majoritate de voturi si
comunicata de catre Secretarul Executiv reclamantului.
10. Cheltuielile legate de interventia Comitetului Special intr un litigiu
supus prezentei Conventii vor fi efectuate de catre reclamant si considerate
drept cheltuieli de procedura.