DECIZIE Nr. 99 din 10 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 11 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1 ) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Editura Atac la Persoana" - S.A. din Bucuresti
in Dosarul nr. 19.694/1999 al Judecatoriei Sectorului 1, municipiul Bucuresti.
La apelul nominal se prezinta avocat Stefania Sofronea pentru Ana Petrache,
lipsind autorul exceptiei si Dragos Dragomir. Procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul prezent solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata, sustinand ca dispozitiile de lege criticate nu incalca
prevederile constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 15 lit. f^1) din Legea nr.
146/1997 nu contravin art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece textul criticat recunoaste tuturor cetatenilor care se considera
vatamati prin atingeri aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei lor dreptul de
a cere despagubiri in justitie fara plata vreunei taxe, neinstituind
discriminari de nici un fel.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
19.694/1999, Judecatoria Sectorului 1, municipiul Bucuresti, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Editura Atac la Persoana" - S.A. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca "art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art.
4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevaleaza reclamantul pentru a nu-si
timbra actiunea, instituie o discriminare pozitiva, in favoarea unui grup
restrans de persoane - de regula, demnitarii. Acest text reprezinta modalitatea
prin care un personaj politic a inteles sa ocroteasca imunitatea parlamentara
de care se bucura un alt personaj politic. Astfel ca legea poate fi numita, din
aceasta perspectiva, o lege de speta. De aceea, a da, in aceste conditii, in
care marea majoritate a populatiei este nevoita sa suporte cheltuielile actului
de justitie, o lege care sa-i scuteasca de la plata taxei de timbru pe cativa
demnitari ce isi evalueaza prejudiciul de imagine dupa criterii numai de ei
stiute, este un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, in
orice caz, neconstitutionala o lege care creeaza asemenea inegalitati intre
oamenii care se adreseaza justitiei, favorizandu-i tocmai pe aceia care nu
numai ca nu au nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie speciala. Legea
are, prin definitie, vocatie la universalitate, fiind chemata sa reglementeze o
totalitate de relatii sociale, si nu sa favorizeze un grup de indivizi care
sunt, deja, prin pozitia lor sociala si politica, privilegiati".
Judecatoria Sectorului 1, municipiul Bucuresti, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece prin prevederile
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 "legiuitorul a instituit o
scutire de la plata taxelor judiciare de timbru pentru actiunile avand ca
obiect plata unor daune morale indiferent de persoana care promoveaza o astfel
de actiune. Prin instituirea acestui text legiuitorul a avut in vedere
specificul actiunii promovate, nu cetateanul care apeleaza la o astfel de
actiune, textul fiind aplicabil tuturor persoanelor fara a exista vreo
discriminare pe criterii de rasa, de nationalitate, origine etnica, religie,
sex, de opinie, de apartenenta politica sau de avere".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece nu sunt incalcate
dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art. 16 alin.
(1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 2, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 1 septembrie 2000 a Judecatoriei Sectorului 1,
municipiul Bucuresti, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. I
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998
privind aprobarea acestei ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste dispozitii au urmatoarea
redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru: actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
[...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;"
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri
privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despagubiri pentru
daunele morale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227
din 23 mai 2000, s-au adus modificari lit. f^1) a art. 15 din Legea nr.
146/1997, text care are in prezent urmatorul cuprins: "stabilirea si
acordarea de despagubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine;".
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat contravine
dispozitiilor constitutionale ale art. 4 alin. (2), potrivit carora
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala", precum si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie
2000, Curtea a retinut ca "instituirea unor exceptii (scutiri de plata
taxei) de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru nu constituie
o discriminare sau o atingere adusa acestui principiu constitutional. Potrivit
art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele, taxele si orice alte
venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege>>, fiind asadar la latitudinea legiuitorului sa
stabileasca scutiri de taxe sau impozite, avand in vedere situatii diferite, fara
ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata
unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a
cetatenilor, prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, conform
caruia <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si taxe, la
cheltuielile publice>>. Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul
de lege criticat ar fi fost incalcate prevederile art. 4 alin. (2) si ale art.
16 alin. (1) din Legea fundamentala".
De asemenea, prin aceeasi decizie s-a constatat ca fiind neintemeiat si
argumentul potrivit caruia prin textul de lege criticat s-ar institui o
discriminare pozitiva in favoarea unui grup restrans de persoane (demnitarii).
Aceasta deoarece "prin art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 este
scutita de plata taxei de timbru orice persoana fizica in cazul formularii de
actiuni si cereri avand ca obiect stabilirea si acordarea de despagubiri pentru
daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale
sau private ori dreptului la imagine".
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele Deciziei nr.
175/2000 isi pastreaza valabilitatea si in acest caz, astfel incat prezenta
exceptie de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 19.694/1999 al Judecatoriei
Sectorului 1, municipiul Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu