DECIZIE Nr. 99 din 23 mai 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 21 august 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind
protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de
locuinte, exceptie ridicata de Grigorita Litvinenco si Elena Litvinenco in
Dosarul nr. 3.153/1999 al Tribunalului Dolj - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca scopul acestei ordonante este asigurarea
protectiei atat a proprietarilor, cat si a chiriasilor. Potrivit art. 125 alin.
(3) si art. 128 din Constitutie, este de competenta exclusiva a legiuitorului
instituirea atat a regulilor de desfasurare a procesului, cat si a modului de
exercitare a cailor de atac. In litigiile dintre proprietari si chiriasi, avand
ca obiect schimbul obligatoriu de locuinta, legiuitorul a stabilit ca
hotararile pronuntate de judecatorie pot fi atacate numai cu recurs, urmarind
asigurarea solutionarii cu celeritate a acestora. Atacarea numai cu recurs a
hotararii nu contravine prevederilor art. 21 din Constitutie, deoarece,
potrivit art. 304^1 din Codul de procedura civila, instanta de judecata nu este
legata de motivele ridicate de parte, ci poate sa puna din oficiu in discutie
si alte motive.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
3.153/1999, Tribunalul Dolj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de
Grigorita Litvinenco si Elena Litvinenco intr-un proces civil privind un schimb
obligatoriu de locuinta.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 sunt contrare
prevederilor art. 21 din Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie,
intrucat aduc "ingradiri exercitarii drepturilor, libertatilor si
intereselor legitime ale persoanelor prin restrangerea cailor de atac, in
sensul eliminarii apelului, in situatia hotararilor pronuntate de judecatorie
in litigiile privind schimbul obligatoriu de locuinte".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia ridicata
este neintemeiata, intrucat, potrivit prevederilor art. 125 alin. (3) si ale
art. 128 din Constitutie, "este de competenta exclusiva a organului
legislativ instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata
instantelor judecatoresti si modalitatea de exercitare a cailor de atac, iar
existenta unor proceduri speciale poate determina instituirea unor reglementari
corespunzatoare care sa atribuie caracter definitiv unor hotarari judecatoresti
ori sa limiteze, intr-un fel sau altul, exercitarea cailor de atac".
Posibilitatea atacarii doar cu recurs a unor hotarari judecatoresti nu
prejudiciaza partile, apreciaza instanta, "deoarece art. 304^1 din Codul
de procedura civila, pentru a asigura un control judiciar deplin al hotararii
atacate, stabileste ca, in cazurile in care hotararea nu poate fi atacata cu
apel, recursul declarat nu este limitat la motivele de casare prevazute de art.
304 din Codul de procedura civila, astfel ca instanta de recurs are
posibilitatea sa examineze cauza sub toate aspectele".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza, de asemenea, ca exceptia
ridicata este neintemeiata, intrucat din prevederile constitutionale
referitoare la competenta instantelor de judecata, la procedura de judecata si
la exercitarea cailor de atac "Nu rezulta ca reglementarile privitoare la
infaptuirea justitiei trebuie sa prevada in mod obligatoriu, in toate cazurile,
folosirea tuturor cailor de atac si angajarea competentei tuturor instantelor
judecatoresti". Limitarea doar la recurs a cailor de atac ce pot fi
exercitate impotriva hotararilor pronuntate in cauzele avand ca obiect schimbul
obligatoriu de locuinta, se arata in acelasi punct de vedere, nu contravine Constitutiei,
iar "ratiunea excluderii apelului in acestea este legata de necesitatea
solutionarii urgente a cauzelor privind dreptul de folosinta a imobilelor si
asigurarea stabilitatii raporturilor juridice in acest domeniu, fara a fi
afectat nici un drept fundamental al partilor implicate in proces si nici
calitatea actului de justitie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Textul art. 25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999,
criticat prin exceptia de neconstitutionalitate, are urmatorul cuprins:
"Litigiile dintre proprietari si chiriasi, legate de schimbul obligatoriu
de locuinta, sunt de competenta judecatoriei in raza careia se afla imobilul.
Hotararea pronuntata de judecatorie poate fi atacata cu recurs. Hotararea
instantei de recurs este definitiva si irevocabila."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
autorii acesteia critica, in realitate, teza a doua a art. 25, intrucat sustin
ca prin dispozitiile acestei teze se inlatura posibilitatea atacarii cu apel a
sentintei judecatoriei, reducandu-se astfel cele doua cai ordinare de atac la
una singura, cea a recursului.
Norma constitutionala invocata ca fiind incalcata de art. 25 teza a doua
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este cuprinsa in art. 21,
potrivit caruia "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept".
Examinand textul de lege criticat, cu raportare la normele constitutionale
invocate, Curtea constata ca acest text nu contravine prevederilor art. 125 si
nici celor ale art. 128 din Constitutie. Dispozitiile art. 25 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 stabilesc o singura cale ordinara de atac impotriva
sentintelor pronuntate de judecatorii in cauzele avand ca obiect schimbul
obligatoriu de locuinta. In conformitate cu prevederile art. 125 si ale art.
128 din Constitutie, stabilirea competentei instantelor judecatoresti, a
procedurii de judecata, precum si a conditiilor de exercitare a cailor de atac
impotriva hotararilor judecatoresti intra in competenta exclusiva a
legiuitorului. Accesul liber la justitie nu are semnificatia ca acesta trebuie
asigurat la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac.
In acest sens este, de altfel, si jurisprudenta Curtii Constitutionale
care, prin numeroase decizii, precum, de exemplu, Decizia nr. 129 din 6
decembrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105
din 23 mai 1996, si Decizia nr. 66 din 14 aprilie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 377 din 24 decembrie 1997, a statuat ca
"Accesul liber la justitie nu inseamna ca el trebuie asigurat la toate
structurile judecatoresti, deoarece competenta si caile de atac sunt stabilite
exclusiv de legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in considerarea
unor situatii deosebite", precum si ca Legea fundamentala "nu
cuprinde dispozitii referitoare la obligativitatea existentei tuturor cailor de
atac [...], ci statueaza prin art. 128 ca <<Impotriva hotararilor
judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de
atac, in conditiile legii>>, iar art. 125 alin. (3) prevede ca prin lege
se stabilesc competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata".
De asemenea, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea a
statuat ca "semnificatia art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit
caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit prin lege, este aceea ca nu se
poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale pe care le-a instituit
nici o categorie sau grup social. Insa legiuitorul poate institui, in
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si
modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel incat accesul liber
la justitie nu inseamna accesul in toate cazurile, la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac".
Curtea mai constata ca nici reglementarile internationale in materie nu
impun un anumit numar al gradelor de jurisdictie sau un anumit numar al cailor
de atac. Astfel, art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale prevede asigurarea posibilitatii unui recurs efectiv
la o instanta nationala. De asemenea, art. 2 paragraful 1 din Protocolul nr. 7
la conventie prevede: "Orice persoana declarata vinovata de catre un
tribunal are dreptul sa ceara examinarea declaratiei de vinovatie sau a
condamnarii de catre o jurisdictie superioara. Exercitarea acestui drept,
inclusiv motivele pentru care acesta poate fi exercitat, sunt reglementate de
lege", iar in paragraful 2 al aceluiasi articol se prevede posibilitatea
stabilirii, prin exceptie, si a unui singur grad de jurisdictie in cazul
infractiunilor minore sau in cazul in care cel interesat a fost judecat in
prima instanta de catre cea mai inalta jurisdictie. Totodata Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, prin hotararea pronuntata in cazul "Golder contra
Regatului Unit", 1975, a statuat: "Dreptul de acces la tribunale,
apreciaza Curtea, nu este absolut. Fiind vorba de un drept pe care conventia
l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans al cuvantului, exista
posibilitatea limitarilor implicit admise chiar in afara limitelor care
circumscriu continutul oricarui drept."
In acest context Curtea Constitutionala constata ca prin Codul de procedura
civila, precum si prin Codul de procedura penala s-a adoptat, de principiu,
existenta a trei grade de jurisdictie, cu doua cai ordinare de atac - apelul si
recursul -, regula generala de la care, prin lege, s-au prevazut derogari,
determinate de situatii speciale, toate acestea fiind insa in deplina
concordanta cu prevederile constitutionale.
Considerentele pe care s-au bazat solutiile anterioare ale Curtii
Constitutionale, pronuntate in cauze similare, sunt valabile si in prezenta
cauza, neexistand nici un motiv pentru reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata
de Grigorita Litvinenco si Elena Litvinenco in Dosarul nr. 3.153/1999 al
Tribunalului Dolj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 mai 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu