DECIZIE Nr.
963 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 1 alin. (1) si (3) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 31 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 181 alin. (1)şi (3) din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, excepţie ridicată de Costache Nicolaie în Dosarul nr. 61/92/2007 al
Tribunalului Militar Bucureşti.
La apelul nominal este prezentă partea Ministerul
Apărării Naţionale, prin consilier juridic Gabriela Sîrbu, lipsind celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Partea prezentă, prin consilier juridic, solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, invocând şi jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că dispoziţiile legale
criticate nu încalcă prevederile din Legea fundamentală invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Decizia nr. 1 din 2 februarie 2009, Tribunalul
Militar Teritorial Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 181 alin. (1) şi (3) din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, excepţie ridicată de Costache Nicolaie în Dosarul nr. 61/92/2007
al Tribunalului Militar Bucureşti.
Prin decizia mai sus menţionată s-a admis recursul
declarat de autorul excepţiei împotriva Incheierii din 20 ianuarie 2009 a
Tribunalului Militar Bucureşti, de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, s-a casat această Incheiere şi s-a admis cererea de
sesizare a Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate invocată
în cauză. Ulterior, prin Incheierea din 16 februarie 2009, Tribunalul Militar
Bucureşti a luat act că judecarea cauzei a fost suspendată prin Decizia penală
nr. 1 din 2 februarie 2009 a Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti şi a
înaintat dosarul Curţii Constituţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că normele criticate sunt neconstituţionale,
deoarece, spre deosebire de art. 291 şi art. 292 din Codul penal, care leagă
existenţa infracţiunii de previziunea producerii unor consecinţe juridice, fără
a se face niciun fel de departajare sub aspect punitiv şi deci niciun fel de
discriminare, în funcţie de vreo ierarhizare a persoanelor sau entităţilor ale
căror interese ar fi lezate prin aceste consecinţe juridice, Legea nr. 78/2000
instituie un tratament punitiv mult mai sever şi deci discriminatoriu, obiectul
discriminării fiind dat de caracterul privilegiat al subiectului de drept
afectat, şi anume Comunitatea Europeană. Această discriminare este
neconstituţională, deoarece, dacă s-ar considera altfel, „s-ar ajunge la
concluzia aberantă ca severitatea ripostei penale să fie condiţionată de
calităţile sau privilegiile recunoscute părţilor vătămate, şi astfel furtul
s-ar pedepsi mai blând dacă păgubitul ar fi un om de rând, la fel şi violul,
dacă victima ar fi o femeie fără nume".
Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
arătând că „nu s-au schimbat temeiurile în raport de controlul de
constituţionalitate făcut prin Decizia Curţii Constituţionale nr.
552/2008."
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile criticate sunt constituţionale, invocând şi jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 181 alin. (1) şi (3) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000,
modificată şi completată prin Legea nr. 161 din 19 aprilie 2003 privind unele
măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a
funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea
corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 21
aprilie 2003, care au următorul conţinut:
- Art. 181: „(1) Folosirea sau
prezentarea de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, care
are ca rezultat obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al
Comunităţilor Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele
lor, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 15 ani şi interzicerea unor
drepturi. [...]
(3)Dacă faptele prevăzute la alin. (1) şi (2) au
produs consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea de la 10 la 20
ani şi interzicerea unor drepturi."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 - Egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost
supuse controlului instanţei de contencios constituţional prin raportare la
critici similare. Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei nr. 552 din 15 mai
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 10
iunie 2008, Curtea Constituţională a respins ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 181 şi art. 182
din Legea nr. 78/2000 statuând că, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie,
legiuitorul are libertatea de a stabili prin lege organică infracţiunile,
pedepsele şi regimul executării acestora. Acest lucru nu presupune însă
uniformitate de reglementare, motiv pentru care, din anumite raţiuni de
politică penală ori din considerente ce izvorăsc din realităţi iminente,
Parlamentul poate incrimina, prin lege specială, o anumită conduită
susceptibilă de a leza o serie de relaţii sociale ocrotite.
Aşa fiind, dispoziţiile legale criticate din Legea nr.
78/2000, care reglementează una dintre modalităţile de săvârşire a
infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Comunităţilor Europene, au
fost instituite de legiuitor în vederea ocrotirii relaţiilor sociale
referitoare la încrederea publică în folosirea sau prezentarea de documente în
vederea obţinerii de fonduri din bugetul general al instituţiei europene.
Aceasta reprezintă o opţiune de politică legislativă şi nu aduce în niciun fel
atingere dispoziţiilor constituţionale invocate în cauză, prevederile criticate
fiind aplicabile tuturor persoanelor calificate ca subiecţi activi şi care se
află în ipoteza normei, fără nicio discriminare.
In acelaşi sens este şi Decizia nr. 1.034 din 9
octombrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 749
din 6 noiembrie 2008, prin care Curtea s-a pronunţat asupra excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 181 alin. (1) şi (3) din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie, excepţie ridicată de către un alt inculpat în acelaşi dosar al
Tribunalului Militar Bucureşti.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să justifice schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziilor de mai sus îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 181 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 78/2000 pentru
prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, excepţie
ridicată de Costache Nicolaie în Dosarul nr. 61/92/2007 al Tribunalului Militar
Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta