DECIZIE Nr.
963 din 30 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 2 din 3 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Cristina Cătălina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
excepţie ridicată de Mihai Doru Băjan în Dosarul nr. 339/3/2007 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, apreciind că se impune păstrarea
jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 339/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia a fost ridicată de Mihai Doru Băjan
cu prilejul soluţionării unei cauze ce are ca obiect cererea prin care se
solicită anularea obligaţiilor de plată privind impozitul pe venit.
In motivarea excepţiei autorul
acesteia susţine că Legea nr. 571/2003 este neconstituţională, întrucât a fost
adoptată cu nerespectarea prevederilor constituţionale privind procedura de
legiferare. In acest sens, arată că, potrivit precizării făcute în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, legea a fost adoptată cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţie, referitoare la cvorumul şi
numărul de voturi necesare adoptării legilor ordinare, deşi această lege,
reglementând în art. 245 (devenit în urma modificării art. 2961) infracţiuni şi pedepse, este lege
organică în sensul art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie şi nu poate fi
adoptată decât cu majoritatea de voturi prevăzută de art. 76 alin. (1) din
Constituţie. Mai arată că o lege organică nu poate fi modificată sau completată
decât prin acte normative de aceeaşi forţă juridică. Astfel, dacă Legea nr.
571/2003 este neconstituţională, sunt neconstituţionale şi toate celelalte acte normative care au modificat-o ori au completat-o
ulterior.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată. Astfel,
consideră că menţiunea din Monitorul Oficial al României în sensul că legea a
fost adoptată în condiţiile prevăzute de art. 76 alin. (2) din Constituţie
reprezintă o eroare materială. In acest sens, arată că, în realitate, la votul
final exprimat pentru adoptarea legii, atât la Senat, cât şi la Camera
Deputaţilor s-a realizat majoritatea de voturi necesară pentru adoptarea unei
legi organice.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul arată că
infracţiunile din Codul fiscal au fost introduse prin Legea nr. 494/2004
privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prin introducerea art. 2961, lege adoptată potrivit art. 76
alin. (1) din Constituţie.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile Legii nr. 571/2003 sunt constituţionale, întrucât Legea nr.
494/2004, prin care s-a introdus în Legea nr. 571/2003 un titlu nou pentru
reglementarea infracţiunilor la regimul fiscal, a fost adoptată cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost
legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003.
In opinia autorului excepţiei, neconstituţionalitatea
extrinsecă a Legii nr. 571/2003 rezultă din încălcarea, la adoptarea acesteia,
a prevederilor art. 73 alin. (3) lit. h) şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţie, referitoare la domeniile care se reglementează prin legi organice,
respectiv la majoritatea de voturi necesară pentru adoptarea legilor organice.
Curtea observă că o excepţie de neconstituţionalitate
cu o motivare identică a fost ridicată de acelaşi autor. Prin Decizia nr. 702
din 11 septembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 29 octombrie 2007, Curtea a respins excepţia, reţinând, în esenţă, că îndeplinirea cerinţelor
constituţionale referitoare la legiferare trebuie raportată la conţinutul
normativ al legii la data adoptării ei şi la numărul de voturi favorabil
exprimate şi că la data adoptării Codului fiscal, devenit Legea nr. 571/2003, a
fost îndeplinită cerinţa prevăzută de art. 76 alin. (1) din Constituţie,
referitoare la majoritatea de voturi cerută pentru adoptarea legilor organice.
Atât considerentele, cât şi soluţia acestei decizii
sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi, de
natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de
Mihai Doru Băjan în Dosarul nr. 339/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina Turcu