DECIZIE Nr. 96 din 15 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurarilor
sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din
Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 227 din 18 martie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, precum si ale
art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003. Exceptia
a fost ridicata de Marian-Gigel Alexandru, Maria Axinte, Paul Vizireanu,
Cristian Nicolae, Traian Fucigiu, Victor Grigoras, Gheorghe Popovici, Severin
Ciulei, Vasile Sarbu, Daniela Bocaneala, Mirela-Lacramioara Floristeanu
(Dordea), Aurelia Dandu, Doina Barbu, Viorica Bratilescu, Niculina Masli,
Carmen-Luminita Carjan, Mihaela Gheorghe, Cristian Grigorovici, Dumitrita
Scriosteanu, Mariana Sandu, Paul Dutu, Ionel Scutelnicu, Luminita Niculache,
Iuliana-Magdalena Olteanu, Laura Subtirelu (Danilov), Marina Cretu (Ranga),
Ana-Maria Casian-Mauna, Liviu Ticofschi, Ana Danaila, Valeria Munteanu, Stanca
Maranu, Monica Amihulesei (Tarna), Roxana Masli, Ionel Matei, Doru Caragea,
Paul-Augustin Pocora, Gheorghe Calcan, Mariana Iatan, Pauna Bucur,
Danel-Cristinel Sarau, Constantin Balaban, Marioara Parlog, Alexandrina
Jijileanu, Georgeta Busila, Viorica Lungu, Mineta Baleanu, Elena Bibu, Elena
Neacsu, Doina Nichifor, Vasilica Mocanu, Stefania Roibu, Camelia Zorila,
Geanina Toader (Mihailov), Marinela Pescarus, Valeria Andrecencu, Teodor
Borisov, Calin Marian Matei, Eugen Morozov, Diana Luminita Pisica, Andrei
Iordan, Carmen Daniela Andrei, Aurica Alexe, Elena Ivana Stefanescu, Adrian
Domniteanu, Vasilica Ros, Lucia Lica, Monica Florentina Giol, Claudiu Rapeanu,
Elena Vlad, Vasile Grosu, Vasile Babu, Alecu Andreescu, Marlena Calin, Traian
Poenaru, Dumitru Uzun, Valentin Pavel, Luminita Poenaru, Monica Bumbac,
Madalina Teodorescu, Mihaela Vlad Serbu, Tanase Bajdechi, Cornel Boldeanu,
Laurentiu Bratosin, Ioan Otel, Andrei Nicolae, Vasile Draghici, Dumitru Rotaru,
Nicolae Visteanu, Laura Tutunaru, Cristian Deliorga, Antigona Arapasu, Adina
Florea, Paul Ardeleanu, Laura Belu, Oana Blendea, Mioara Fried, Grigore Gill
Julien, Simona Moanga, Zafer Sadic, Corina Scaeteanu, Marius Tuca, Manuela
Vutcovici, Elena Grecu, Elena Chitu, Teodora Petrescu, Beatrice Sisman, Alina
Vasilescu, Silviu Ciocoiu, Ioana Negrus, Constantin Micu, Ioana Tene, Claudiu
Lazar, Marian Sintion, Nicoleta Bulgaru, Gigi Valentin Stefan, Raluca Ceausu,
Anca Resmelita, Dan Timofte, Constantin Andreias, Antoaneta Ardeleanu, Vasile
Balaican, Lizeta Defta, Cornelia Dumitrescu, Florentina Diana Ilicea, Valentina
Martin, Sorin Constantinescu, Codruta Draguselea, Adrian Postelnicescu,
Nicoleta Rhfir, Florina Vramulet, Mihaela Mergeane, Cristina Constantinescu,
Matei Dragomir, Ioan Amariei, Stefan Balanescu, Ileana Mocioaca, Damian Mitea,
Teodora Zamfir, Ion Stoica, Ioan Vasiliu, Catalina Condrut, Constantin Epure,
Florin Plopeanu, Ioan Imbrea, Ioan Balu, Zarafina Puiu, Aniela Paraschiv, Aurel
Ciorobea, Dantes Marcovici, Dumitru Vasile, Nela Sinca, Marius Trandaf, Octavia
Toader, Maria Caragea, Constantin Pindichi, Monica Mihai, Victoria Fratila,
Mariana Popescu, Maria Valsan, Corina Dobre, Antoaneta Macovei, Emilia Tataru,
Cecilia Groparu, Violeta Bak, Adriana Caranfil, Nicoleta Ichim, Nicoleta
Dulgheru, Alina Riza, Rodica Vartanesian, Liliana Condulimazi, Chirita Grosu,
Camelia Rodica Mototolea, Livioara Caracoi, Aurelia Lupu, Florica Luminita
Manea, Valentina State, Nicolae Ionescu, Cristina Ciurea, Ecaterina Ilie,
Ecaterina Tudoroiu, Ecaterina Papagheorghe, Mihaela Girtu, Ofelia Ene, Petruta
Grasu, Lucica Jipa, Maria Valcu, Lavinia Trandafir, Mariana Dragos, Carmen
Apostu, Lucia Stoica, Nicolae Neagu, Mariana Ciubotaru, Alexandra Gheorghe,
Roxana Neagu, Felicia Gheorghe, Viorica Halibei, Craita Alupoaie, Daniela
Barbosu, Carmen Mirie, Doina Barbu, Georgeta Radu, Emilia Nedelcu, Ana Gologan,
Alexandru Blaga, Dumitru Banica, Carmen Ionescu, Mihail Becut, Dan Chiujdea, Mihaela
Cozmaciuc, Vlad Enache, Mircea Ene, Elena Petrescu, Dana Marin, Iuliana
Bendeac, Laurentiu Deloreanu, Luana Deloreanu (Firoiu), Tudorita Chirila, Mihai
Hondor, Mihai Betelie, Segiu Gabura, Mirela Tanase, Mugur Alexandru Tanasescu,
Gabriela Usurelu, Carmen Damian, Ana Dana Manuela, Magdalena Militaru, Elena
Stan, Lucian Buta, Adriana Irina Arhire, Roxana Budulan, Marcel Nechita, Ana
Maria Tranca, Doina David, Dana Ursu, Florina Dobre, Cristian Vasilescu,
Nicoleta Prisada, Anca Flitan, Maria Vasilescu, Elena Panait, Magda Goanta,
Cristina Rus, Mariana Mincu, Mihaela Gheorghe, Oana Mangrau si Constanta Berbec
in dosarele nr. 2.825/2004 si nr. 2.844/2004 ale Tribunalului Tulcea, in
Dosarul nr. 1.824/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila si in Dosarul
nr. 8.273/LM/2004 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de
munca si litigii de munca.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 608D/2004, 678D/2004, 764D/2004 si 771D/2004 au continut identic,
pune in discutie, din oficiu, problema conexarii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea dosarelor nr. 771D/2004, 764D/2004 si 678D/2004 la Dosarul nr.
608D/2004, care a fost primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public arata
ca dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, Curtea retinand prin deciziile nr. 503 din 16 noiembrie
2004 si nr. 547 din 7 decembrie 2004 ca acestea nu contravin normelor
constitutionale invocate si in prezenta cauza. In consecinta, solicita
mentinerea acestei jurisprudente si respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 20 octombrie 2004, 10 noiembrie 2004 si 22 noiembrie
2004, pronuntate in dosarele nr. 2.825/2004, 2.844/2004, 1.824/2004 si
8.273/LM/2004, Tribunalul Tulcea, Tribunalul Constanta - Sectia civila si
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca
au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7 alin. (3) din Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, precum si ale
art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003.
Exceptia a fost ridicata de Marian-Gigel Alexandru si altii in cauze avand ca
obiect plata primei de concediu.
In motivarea exceptiei, avand un continut similar, autorii acesteia sustin
ca prin textele de lege criticate a fost suspendat, in mod succesiv si
"fara nici o justificare", exercitiul dreptului legal la prima de
concediu, acordat potrivit dispozitiilor din Ordonanta Guvernului nr. 83/2000
pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din autoritatile judecatoresti. In opinia autorilor
exceptiei, "prin plata concediului de odihna se intelege indemnizatia de
concediu plus prima de vacanta. In cel mai rau caz, daca prima de vacanta nu
s-ar include in concediul de odihna platit, s-ar regasi in alte situatii
specifice" prevazute de art. 41 alin. (2) din Constitutie. Se arata ca "pe
calea ordonantei de urgenta nu se poate aduce atingere unor drepturi
constitutionale", intrucat "legiuitorul roman constitutional a optat
pentru institutia restrangerii drepturilor sau libertatilor, si nu pentru
posibilitatea suspendarii acestora". Se considera ca "suspendarea
aplicarii legii prin care se recunoaste un drept echivaleaza cu restrangerea
exercitiului acelui drept" si, in consecinta, textele de lege atacate
contravin prevederilor art. 53 din Constitutie, intrucat acestea determina o
restrangere a exercitiului unui drept legal, fara a exista insa nici una dintre
situatiile justificative prevazute in norma constitutionala invocata. In plus,
in dosarele nr. 608D/2004, 764D/2004 si 771D/2004, se solicita ca, "in
baza principiului egalitatii in drepturi", sa se aiba in vedere "ca
salarizarea personalului din autoritatea judecatoreasca se intemeiaza pe
raporturi de autoritate, nu pe principii contractuale", ceea ce creeaza
"o inechitate fata de personalul contractual al societatilor comerciale
care in baza negocierii beneficiaza de asemenea prime de vacante, precum si de
primele reglementate de Codul fiscal".
Tribunalul Tulcea, Tribunalul Constanta - Sectia civila si Tribunalul
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. In esenta, se arata ca prin
suspendarea succesiva a dreptului la prima de concediu, dispusa atat prin art.
3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, cat si prin
celelalte texte normative criticate, cuprinse in legile bugetului de stat pe
anii 2002, 2003 si 2004, au fost incalcate conditiile imperative ale art. 53
din Constitutie, care permit restrangerea exercitiului unor drepturi sau al
unor libertati doar in situatiile expres si limitativ prevazute acolo. In plus,
Tribunalul Constanta - Sectia civila apreciaza ca, prin efectul lor, textele de
lege criticate contravin si principiului egalitatii in drepturi, intrucat se
creeaza atat o inegalitate fata de celelalte doua puteri in stat, cat si
"o diferenta de tratament juridic intre magistrati si celelalte categorii
beneficiare ale dreptului castigat", fara a exista un motiv obiectiv si
rezonabil care sa justifice aceasta discriminare. In sprijinul acestor
argumente se mentioneaza unele documente internationale, cum ar fi
"Principiile fundamentale privind independenta magistratilor",
adoptate de cel de-al saptelea Congres al Natiunilor Unite, respectiv
Recomandarea adoptata de Comitetul Ministrilor al Consiliului Europei la 13 octombrie
1994, care prevad masuri in sarcina statelor membre de a asigura si garanta
magistratilor, printre altele, si o remuneratie adecvata statutului, rolului si
responsabilitatii acestora.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul a transmis punctul sau de vedere prin care considera ca textele de
lege criticate nu contravin normelor constitutionale invocate. In acest sens se
sustine ca "este atributia legiuitorului sa dispuna suspendarea aplicarii
unui act normativ sau a unei dispozitii dintr-un act normativ, acest eveniment
legislativ fiind expres reglementat de lege tocmai pentru a nu aduce atingere
drepturilor sau libertatilor persoanelor". Sunt invocate, in sprijinul
acestor considerente, dispozitiile art. 54 si cele ale art. 62 din Legea nr.
24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor
normative. Se mai sustine ca textele de lege criticate nu incalca prevederile
art. 53 din Constitutie, intrucat dreptul la prima de concediu nu se regaseste
printre drepturile si libertatile reglementate in cadrul capitolului II al
titlului II intitulat "Drepturile si libertatile fundamentale".
Textele de lege criticate nu contravin, de asemenea, nici art. 41 din
Constitutie, deoarece masurile de protectie a muncii garantate la nivel constitutional
privesc exclusiv aspectele enumerate la alin. (2) al aceluiasi articol, nu si
dreptul la prima de concediu. In ceea ce priveste ipoteza incalcarii art. 47
din Legea fundamentala, referitor la asigurarea unui nivel de trai decent, se
mentioneaza ca "o astfel de restrangere se incadreaza in conditiile
prevazute de art. 53 din Constitutie, nefiind vorba de o desfiintare a
dreptului salarial insusi, ci de o suspendare prin lege a acordarii unui drept
care echivaleaza cu restrangerea acestuia, ceea ce textul constitutional
permite".
Referitor la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor cuprinse in
legile bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, se precizeaza ca, potrivit
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 238 din 27 mai 2004, legile bugetare au
caracter temporar, astfel ca, nemaifiind in vigoare, acestea intra sub
incidenta art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
In concluzie, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca textele de lege criticate sunt
constitutionale, pentru urmatoarele argumente:
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 si ale art. 9
alin. (7) din Legea nr. 507/2003 fata de prevederile art. 53 din Legea
fundamentala, arata ca aceasta este neintemeiata, intrucat textele de lege
criticate nu pun in discutie restrangeri ale exercitiului unor drepturi sau
libertati fundamentale. De asemenea, textele de lege mentionate nu contravin
nici art. 41 alin. (2) din Constitutie, deoarece masurile de protectie sociala
- printre care si dreptul la prima ce se acorda cu ocazia plecarii in concediu
- sunt cele stabilite prin lege, iar stabilirea cuantumului si a principalelor
destinatii ale alocatiilor bugetare constituie atributul exclusiv al
legiuitorului.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a textelor din legile
bugetului de stat pe anii 2002, 2003 si 2004, se arata ca, potrivit
principiului anualitatii bugetului de stat, acestea nu mai sunt in vigoare. In
consecinta, sunt incidente prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
conform carora Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitii legale in vigoare.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca prevederile art. 3 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 sunt constitutionale, iar
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art. 12 alin. (4)
din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, ale art.
7 alin. (3) din Legea nr. 632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea
nr. 507/2003 este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este legal sesizata si competenta,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele
masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii
de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 108 din 2 martie 2001, aprobata prin Legea nr. 386/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001, ale art. 12
alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10
alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 7
alin. (3) din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr.
632/2002, precum si ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2004 nr. 507/2003. Acestea au urmatorul cuprins:
- Art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001
privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a
altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din
organele autoritatii judecatoresti: "De asemenea, se suspenda pana la data
de 1 ianuarie 2002 aplicarea prevederilor art. 41^1 alin. (1) care cuprind
dispozitii referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna si ale
art. 45 alin. (1) referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele
lucrate peste durata normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii
judecatoresti, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563
din 18 noiembrie 1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
83/2000 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea
si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie
2000, precum si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei
cu ocazia plecarii in concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 614 din 29 noiembrie 2000.";
- Art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001:
"Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr.
386/2001, se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2002.";
- Art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002:
"Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, aprobata cu modificari prin Legea nr.
386/2001, cu modificarile ulterioare, se prelungesc pana la data de 31
decembrie 2003.";
- Art. 7 alin. (3) din Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul
2003 nr. 632/2002: "Termenele prevazute la art. III din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001, cu modificarile
ulterioare, se prelungesc pana la data de 31 decembrie 2003.";
- Art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003:
"Aplicarea prevederilor din actele normative in vigoare referitoare la
primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediul de odihna, precum si a
celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, se suspenda
pana la data de 31 decembrie 2004."
Aplicarea dispozitiilor art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996
referitoare la acordarea primei pentru concediul de odihna a fost suspendata si
prin Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.121 din 29 noiembrie 2004, care la art. 8
alin. (7) prevede ca: "Aplicarea prevederilor din actele normative in
vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia plecarii in concediul de
odihna, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare, se
suspenda pana la data de 31 decembrie 2005." In consecinta, Curtea
Constitutionala urmeaza a se pronunta si asupra acestui text de lege.
In motivarea exceptiei ridicate, autorii invoca incalcarea art. 16 alin.
(1) si a art. 53 din Constitutie. Aceste prevederi au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o,
sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei
dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile de lege
criticate, Curtea Constitutionala constata ca aceasta urmeaza a fi respinsa
pentru urmatoarele considerente:
Dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse in repetate randuri
examenului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi prevederi
constitutionale ca si cele invocate de autorii prezentei exceptii de neconstitutionalitate.
Astfel, prin deciziile nr. 12 din 18 ianuarie 2005, nr. 26 din 20 ianuarie 2005
si nr. 69 din 3 februarie 2005, inca nepublicate, Curtea a retinut ca art. III
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 prevede suspendarea
aplicarii prevederilor art. 41^1 alin. (1) si ale art. 45 alin. (1) din Legea
nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele
autoritatii judecatoresti, republicata, pana la data de 1 ianuarie 2002. Acest
termen a fost prelungit prin art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, precum si prin legile bugetare pentru anii 2003, 2004
si 2005, pana la data de 31 decembrie 2005.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001, Curtea
constata ca si acestea au avut aplicabilitate temporara, ele fiind in vigoare
intre 2 martie 2001 si 1 ianuarie 2002. Or, potrivit dispozitiilor art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala decide numai asupra
exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau a unei ordonante ori a
unei dispozitii dintr-o lege sau ordonanta in vigoare. In consecinta, exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Curtea constata ca si criticile de neconstitutionalitate a dispozitiilor
din legile bugetului de stat pe anii 2002 si 2003 urmeaza a fi respinse ca inadmisibile.
Aceasta deoarece, in virtutea principiului anualitatii bugetului de stat,
aceste acte normative si-au incetat aplicabilitatea o data cu incheierea
exercitiului anului bugetar corespunzator perioadei de reglementare.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2004 nr. 507/2003, Curtea constata ca, desi la data sesizarii sale
acestea mai erau in vigoare, la data pronuntarii prezentei decizii textul de
lege criticat nu mai era in vigoare, astfel incat exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
In legatura cu sustinerile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8
alin. (7) din Legea nr. 511/2004, prin raportare la art. 53 din Legea
fundamentala, privind posibilitatea restrangerii prin lege a exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, Curtea observa ca textul de lege este in
vigoare si prevede suspendarea aplicarii acelor dispozitii din actele normative
care se refera la acordarea primelor pentru concediul de odihna, pana la data
de 31 decembrie 2005. In ceea ce priveste dreptul la prima de concediu a
magistratilor, prevazut de art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 privind
salarizarea si alte drepturi ale personalului din autoritatile judecatoresti,
Curtea constata ca textul de lege mentionat a fost abrogat in mod expres prin
art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 177/2002 privind
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 924 din 18 decembrie 2002. Aceste dispozitii au
urmatorul continut: "Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta se abroga art. 1^1, precum si celelalte dispozitii referitoare la
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate
juridica asimilat, potrivit legii, acestora, din Legea nr. 50/1996 (...)."
Ca atare, prevederile art. 41^1 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au incetat
aplicarea cu privire la aceste categorii de personal de la data intrarii in vigoare
a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 177/2002. In consecinta, art. 8 alin.
(7) din Legea nr. 511/2004 suspenda dreptul la acordarea primei pentru
concediul de odihna doar in ceea ce priveste personalul auxiliar din organele
autoritatii judecatoresti, astfel ca, numai sub acest aspect, Curtea va efectua
controlul de constitutionalitate prin raportare la normele din Constitutie
invocate ca fiind incalcate.
Curtea apreciaza ca premisele de la care pleaca autorii exceptiei, in
formularea criticii de neconstitutionalitate, sunt gresite. Beneficiul unor
drepturi salariale suplimentare, cum este si prima de concediu, nu constituie
un drept constitutional fundamental, iar prevederile art. 53 nu sunt incidente
in privinta reglementarii lor. Legiuitorul este in drept sa acorde, sa modifice
ori sa inceteze acordarea unor drepturi, precum si sa stabileasca perioada
pentru care ele se acorda.
In sfarsit, nu poate fi retinuta nici critica referitoare la nesocotirea
principiului egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat intre cele doua categorii de salariati pe care autorii
exceptiei le amintesc, personalul contractual al societatilor comerciale si
personalul din autoritatea judecatoreasca, exista diferente in ceea ce priveste
natura raporturilor de munca si conditiile specifice de incheiere a
contractului de munca, astfel ca si regimul juridic aplicabil fiecarei
categorii este diferit. Or, Curtea a statuat in mod constant in jurisprudenta
sa ca principiul egalitatii impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor
situatii identice si, per a contrario, presupune ca in situatii de fapt
diferite sa se aplice un regim juridic diferit.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
33/2001 privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici
si a altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului
din organele autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea
bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002 si ale art. 7 alin. (3) din Legea
bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2003 nr. 632/2002, exceptie
ridicata de Marian-Gigel Alexandru, Maria Axinte si altii in Dosarul nr. 2.825
al Tribunalului Tulcea, de Viorica Lungu, Mineta Baleanu si altii in Dosarul
nr. 2.844/2004 a Tribunalului Tulcea, de Elena Vlad, Vasile Grosu si altii in
Dosarul nr. 1.824/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia civila, respectiv de
Dan Chiujdea, Mihaela Cozmaciuc si altii in Dosarul nr. 8.273/LM/2004 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca.
II. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, exceptie ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
III. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, exceptie ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita