DECIZIE Nr.
949 din 25 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 678 din 9 octombrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate, excepţie ridicată de Rahed Mohamed Ali Wahaili în
Dosarul nr. 718/302/RF/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Se prezintă domnul Dalati
Bassam, interpret autorizat de limba arabă.
Magistratul-asistent învederează Curţii că partea
Oficiul Român pentru Imigrări a transmis la dosar note scrise prin care
solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât
autorul acesteia critică o omisiune legislativă. Precizează că autorul
excepţiei îşi axează critica pe faptul că cetăţenii străini nu pot solicita
declasificarea anumitor informaţii, însă, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu are competenţa de a complini carenţele
legislative.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 718/302/RF/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Rahed Mohamed Ali Wahaili într-o cauză aflată în stadiul procesual
al recursului, având ca obiect soluţionarea plângerii împotriva hotărârii
Oficiului Român pentru Imigrări de anulare a dreptului acestuia de şedere în
România, de anulare a formei de protecţie anterior acordate şi de refuzare a
menţinerii formei de protecţie ori a acordării unei noi forme de protecţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că legea criticată este contrară, în ansamblul său,
prevederilor art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, care consacră dreptul la respectarea vieţii private
şi de familie. Aceasta, deoarece, potrivit art. 20 din lege, se pot clasifica
informaţii de ordin personal, fără ca persoana vizată să aibă la îndemână o
cale de atac. Se arată că excluderea cetăţenilor străini din sfera persoanelor
care pot cere, în temeiul art. 20 din lege, declasificarea unor informaţii care
îi privesc este contrară principiului nondiscriminării în exercitarea unei căi
de atac efective în legătură cu un drept recunoscut de Convenţie, în speţă,
art. 8. Se precizează că utilizarea, în cadrul unei proceduri judiciare, a
informaţiilor astfel clasificate, determină încălcarea art. 21 din Constituţie
şi a art. 6 din Convenţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, necontravenind niciuneia
dintre normele constituţionale şi internaţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor
clasificate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 248 din
12 aprilie 2002. Prevederile art. 20 din lege, la care face referire autorul
excepţiei, au următoarea redactare: „Art. 20. - Orice persoană fizică
sau juridică română poate face contestaţie la autorităţile care au clasificat
informaţia respectivă, împotriva clasificării informaţiilor, duratei pentru
care acestea au fost clasificate, precum şi împotriva modului în care s-a
atribuit un nivel sau altul de secretizare. Contestaţia va fi soluţionată în
condiţiile legii contenciosului administrativ."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
sunt încălcate prevederile din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale cuprinse la art. 6-„Dreptul la un proces echitabil",
la art. 8 - „Dreptul la respectarea vieţii private şi de familie", art.
13 - „Dreptul la un recurs efectiv" şi la art. 14 - „Interzicerea
discriminării", precum şi cele ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la
aceeaşi convenţie, referitoare la interzicerea generală a discriminării, şi
cele ale art. 21 din Constituţie privind dreptul de acces liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, în ceea ce priveşte Legea nr. 182/2002 în ansamblul său, autorul
excepţiei nu formulează critici concrete, din care să se poată deduce eventuala
contrarietate a întregii reglementări cu textele din Constituţie şi din
celelalte documente internaţionale invocate, ci se limitează la a afirma
caracterul neconstituţional al acesteia, fără să ofere însă argumente în
sprijinul acestei aserţiuni. Curtea reţine că regimul informaţiilor
clasificate, reglementat prin legea criticată, se justifică prin importanţa
deosebită a acestora pentru siguranţa naţională, iar Constituţia României, prin
art. 53 şi însuşi art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, invocat de autorul excepţiei, permit autorităţilor
statului adoptarea măsurilor legale care, într-o societate democratică, sunt
apreciate ca necesare pentru securitatea naţională, siguranţa publică, apărarea
ordinii sau prevenirea faptelor penale ori protejarea drepturilor şi
libertăţilor altora.
Totodată, Curtea observă că autorul excepţiei susţine
că prevederile Legii nr. 182/2002 sunt discriminatorii şi nesocotesc dreptul la
un proces echitabil şi la un recurs efectiv, întrucât nu permit şi cetăţenilor
străini să solicite, în temeiul art. 20 din lege, declasificarea unor
informaţii care îi privesc. Curtea constată că, astfel formulată, critica de
neconstituţionalitate tinde la completarea legii, atribuţie care excedează
competenţei Curţii Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea sa, se pronunţă numai
asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, prin
raportare la dispoziţiile sau principiile Constituţiei, fără a putea modifica
sau completa prevederile supuse controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate, excepţie ridicată de Rahed Mohamed Ali Wahaili în
Dosarul nr. 718/302/RF/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu