DECIZIE Nr.
949 din 19 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate in executarea pedepselor
privative de libertate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 26 ianuarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate, excepţie ridicată de Dorel Cheche în Dosarul nr.
3.831/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare
a fost legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, deoarece
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 încalcă dispoziţiile art. 115 din
Constituţie, nefiind o lege organică în sensul stabilit de art. 73 alin. (3)
lit. h) din Legea fundamentală.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
devenită inadmisibilă, deoarece, după sesizarea Curţii Constituţionale, actul normativ criticat
a fost abrogat prin Legea nr. 275/2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.831/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate, excepţie ridicată de Dorel Cheche în dosarul de mai
sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia critică Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
56/2003 invocând argumente extrinseci. Astfel, în opinia sa, o reglementare ce
vizează drepturile persoanelor aflate în executarea pedepselor privative de
libertate poate fi adoptată numai prin lege organică. De asemenea, o ordonanţă
de urgenţă nu poate afecta drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de
Constituţie.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal opinează că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece actul normativ
criticat nu are ca obiect de reglementare regimul executării pedepselor, care
să impună obligativitatea adoptării lui prin lege organică.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului criticată nu reglementează infracţiunile, pedepsele şi regimul
executării acestora, ci garantează anumite drepturi ale persoanelor aflate în
executarea pedepselor privative de libertate, precum şi modul în care se
exercită acestea. De asemenea, instituie controlul judecătoresc asupra
măsurilor privitoare la aceste drepturi.
Nici prevederile art. 115 alin. (6) din Constituţie nu
au fost încălcate, întrucât actul normativ în discuţie, dimpotrivă,
reglementează în detaliu anumite drepturi cărora nu li se aduce nicio limitare.
Dispoziţiile art. 114 alin. (4) şi art. 1 alin. (5) din
Legea fundamentală nu au relevanţă în cauză.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece ordonanţele de
urgenţă se pot adopta şi în domeniul legilor organice, întrucât restricţia
prevăzută de art. 115 alin. (1) din Constituţie se referă numai la ordonanţele
Guvernului adoptate în baza unei legi de abilitare.
In ceea ce priveşte contrarietatea dispoziţiilor legale
criticate cu cele ale art. 115 alin. (6) din Legea fundamentală, Avocatul
Poporului arată că examinarea constituţionalităţii unui act normativ sub aspectul competenţei, al
condiţiilor şi al formei de adoptare, şi în consecinţă al motivelor de
neconstituţionalitate extrinsecă, se poate face numai prin raportare la
prevederile constituţionale în vigoare la momentul adoptării respectivului act
normativ, iar nu în raport cu cele existente în momentul soluţionării
excepţiei.
Dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţie nu au
incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie
2003, şi aprobată prin Legea nr. 403/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 708 din 10 octombrie 2003.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale
ale art. 1 alin. (5) referitoare la obligativitatea respectării Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor, ale art. 73 alin. (3) lit. h) referitoare la
reglementarea prin lege organică a infracţiunilor, pedepselor şi regimului de
executare a acestora, ale art. 114 alin. (4) referitoare la reexaminarea în
şedinţă comună a legii adoptate prin angajarea răspunderii Guvernului, dacă
aceasta a fost cerută de Preşedintele României, şi ale art. 115 alin. (6)
referitoare la interdicţia adoptării ordonanţelor de urgenţă în anumite
domenii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării instanţei de contencios constituţional,
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 au fost abrogate
prin art. 86 alin. (3) din Legea nr. 275/2006 privind executarea pedepselor şi
a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din
20 iulie 2006. Potrivit art. 86 alin. (1), această
lege a intrat în vigoare la 90 de zile de la publicare.
Aşa fiind, conform art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta
decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare.
Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2003 urmează a fi
respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
56/2003 privind unele drepturi ale persoanelor aflate în executarea pedepselor
privative de libertate, excepţie ridicată de Dorel Cheche în Dosarul nr.
3.831/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 decembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru