DECIZIE Nr.
943 din 23 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 111 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 722 din 24 octombrie 2008
Ioan Vida
- preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Marian Călin în Dosarul nr. 696/55/2008 al Judecătoriei
Arad.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Ministerul Public solicită respingerea excepţiei ca
neîntemeiată, arătând că normele criticate nu încalcă dispoziţiile
constituţionale invocate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 17 aprilie 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 696/55/2008, Judecătoria Arad a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 111
alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de Marian Călin.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile legale criticate încalcă
dreptul la liberă circulaţie, deoarece îl împiedică pe autorul excepţiei să se
deplaseze cum doreşte, în baza unui drept pe care l-a dobândit în momentul
eliberării permisului de conducere.
Judecătoria Arad apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile
legale criticate nu încalcă prevederile constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului, referindu-se
şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, consideră că textul de
lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 111 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările
ulterioare, având următorul cuprins: „(1) Permisul de conducere sau dovada
înlocuitoare a acestuia se reţine în următoarele cazuri: [...]c) la săvârşirea
uneia dintre contravenţiile prevăzute la art. 100 alin. (3), art. 101 alin.
(3), art. 102 alin. (3) şi la art. 115 alin. (1)."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 25 alin. (1) privind dreptul la liberă circulaţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că prevederile art. 25 din Legea
fundamentală, care privesc dreptul la liberă circulaţie, nu au legătură cu
textul de lege criticat. Astfel, dreptul la liberă circulaţie vizează
libertatea de mişcare a cetăţeanului, textul constituţional reglementând ambele
aspecte care formează acest drept fundamental, şi anume: libera circulaţie pe
teritoriul României şi libera circulaţie în afara teritoriului ţării. Dreptul
la liberă circulaţie, astfel cum este reglementat de Constituţia României, prin
receptarea sa din Pactul internaţional privitor la drepturile civile şi
politice, nu include şi dreptul de a conduce autovehicule, respectiv de a
deţine un permis de conducere auto în acest scop, prevederile constituţionale
nefăcând referire şi la mijloacele de transport prin care se realizează libera
circulaţie. Ca urmare, fiecare cetăţean poate folosi mijloacele de transport pe
care le consideră potrivite (rutiere, feroviare, aeriene, fluviale, navale,
mijloace de transport în comun sau personale), cu respectarea regulilor impuse
prin actele normative care reglementează utilizarea acestora. Stabilirea unor
astfel de reguli în ceea ce priveşte circulaţia pe drumurile publice, inclusiv
în ceea ce priveşte reţinerea permisului de conducere, respectiv suspendarea
exercitării dreptului de a conduce autovehicule, are ca scop, potrivit art. 1
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, „asigurarea
desfăşurării fluente şi în siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, precum
şi ocrotirea vieţii, integrităţii corporale şi a sănătăţii persoanelor
participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia
drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective [...]" şi
nu este de natură să încalce, pentru motivele arătate, dreptul fundamental
reglementat de art. 25 din Constituţie.
De altfel, şi „libera circulaţie", prevăzută
de textul constituţional invocat în motivarea excepţiei, se desfăşoară potrivit
unor reguli stabilite prin lege, reguli care au ca finalitate ocrotirea unor
valori economice şi sociale, a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor, precum
şi a unei normale desfăşurări a relaţiilor interstatale.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 111 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie ridicată de
Marian Călin în Dosarul nr. 696/55/2008 al Judecătoriei Arad.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marie ta Safta