DECIZIE Nr.
936 din 23 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 84 alin. (2) si art. 87 alin. (1)
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 716 din 22 octombrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 82 alin. (2) şi art. 86 alin. (1)
lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România", excepţie ridicată de Abdelkader Ben Ahmed Ben
Messaoud Messaoudi în Dosarul nr. 8.390/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 8.390/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor „art. 82 alin. (2) şi art. 86 alin. (1)
lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România". Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Abdelkader Ben Ahmed Ben Messaoud Messaoudi într-o cauză având ca
obiect soluţionarea plângerii formulate de acesta împotriva rezoluţiei de luare
a sa în custodie publică şi împotriva deciziei de returnare sub escortă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că termenul foarte scurt de formulare a
contestaţiei împotriva deciziei de returnare sub escortă nu asigură exercitarea
eficientă a dreptului la apărare, fiind afectate implicit dreptul de acces
liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil. Se arată că lungimea
termenului de soluţionare şi incertitudinea cu privire la modul său de calcul
„sunt susceptibile să declanşeze impedimente cvasi-insurmontabile pentru
contestator". In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 86 alin. (1) lit. b)
din ordonanţă - devenite art. 87 alin. (1) lit. b) -, se susţine că textul
devine retroactiv în cazul în care măsura returnării sub escortă este aplicată
şi în privinţa intrărilor ilegale în România săvârşite anterior intrării în
vigoare a ordonanţei. Se mai arată că „nu poate fi sancţionat de către o lege
ulterioară un comportament care nu era prohibit de lege la momentul
săvârşirii".
Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 82 alin. (2) şi
art. 86 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România. Ulterior sesizării Curţii
Constituţionale, ordonanţa a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din
5 iunie 2008, iar, ca urmare a renumerotării, textele de lege criticate se
regăsesc în prezent la art. 84 alin. (2) şi art. 87 alin. (1) lit. b), asupra
acestor texte de lege urmând să se pronunţe Curtea Constituţională.
Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 84 alin. (2): „(2) In
cazul străinilor prevăzuţi la art. 82 alin. (5), decizia de returnare sub
escortă poate fi contestată la curtea de apel competentă teritorial pe raza
căreia se află centrul de cazare, în termen de 3 zile de la data comunicării.
Instanţa se pronunţă în termen de 5 zile, hotărârea fiind definitivă şi
irevocabilă."
- Art. 87 alin. (1) lit. b): „(1) Indepărtarea sub escortă se realizează, în condiţiile
prezentei ordonanţe de urgenţă, de către personalul specializat al Oficiului
Român pentru Imigrări, pentru următoarele categorii de străini: (...)
b) care au trecut ilegal frontiera de stat."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor din Legea fundamentală
cuprinse la art. 21 referitor la dreptul la un proces echitabil, art. 24 care
garantează dreptul la apărare şi art. 15 alin. (2) care instituie principiul
neretroactivităţii legii. De asemenea, invocă şi prevederile art. 8 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
privind dreptul la viaţă familială şi privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că autorul excepţiei critică mai întâi dispoziţiile art. 84 alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 care prevăd că străinul faţă
de care s-a luat decizia de returnare sub escortă poate contesta această măsură
într-un termen de 3 zile, susţinând că durata acestui interval de timp este
prea scurtă pentru a se putea realiza o apărare eficientă. Curtea constată că
textul de lege criticat reprezintă o normă procedurală care nu nesocoteşte nici dreptul la apărare al
străinului şi nici dreptul la un proces echitabil şi la judecarea cauzelor
într-un termen rezonabil. Nimic nu îl împiedică pe străinul interesat, care
manifestă diligentă, să depună contestaţia în termenul stabilit de ordonanţa
menţionată, având posibilitatea ca, ulterior, în faţa instanţei de judecată să
utilizeze toate mijloacele de apărare prevăzute de lege şi să se prevaleze de
toate garanţiile procesuale care condiţionează într-o societate democratică
desfăşurarea unui proces echitabil.
In ceea ce priveşte art. 87 alin. (1) lit. b) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, Curtea constată că acesta nu
conţine în sine nicio normă cu caracter retroactiv şi nu face nicio precizare
în legătură cu aplicarea în timp a dispoziţiilor pe care le cuprinde, astfel că
nu se poate reţine că acest text ar încălca principiul neretroactivităţii
legii.
In fine, Curtea observă că invocarea prevederilor art.
8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, care garantează dreptul la viaţă familială şi privată, nu
prezintă relevanţă în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 84 alin. (2) şi art. 87 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie
ridicată de Abdelkader Ben Ahmed Ben Messaoud Messaoudi în Dosarul nr.
8.390/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu