DECIZIE Nr.
932 din 23 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 691 din 10 octombrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel Alba
- Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul său nr. 50/57/2008.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţieide neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea nr. 7/F/CA/2008 din 26 martie 2008,
pronunţată în Dosarul nr. 50/57/2008, Curtea de Apel Alba - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată din oficiu de instanţa de judecată într-un litigiu având ca obiect
soluţionarea excepţiei de nelegalitate parţială a unui certificat de atestare a
unui drept de proprietate.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea de Apel Alba - Secţia de contencios administrativ şi fiscal
susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate încalcă principiul
neretroactivităţii legii, întrucât permit ca legalitatea unui act administrativ
unilateral cu caracter individual să fie cercetată oricând în cadrul unui
proces, indiferent de data emiterii actului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 4 - „Excepţia de nelegalitate" din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.
1.154 din 7 decembrie 2004, modificată prin Legea nr. 262/2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, care au următorul cuprins:
- Art. 4: „(1) Legalitatea
unui act administrativ unilateral cu caracter individual, indiferent de data
emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe cale de
excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate. In acest caz, instanţa,
constatând că de actul administrativ depinde soluţionarea litigiului pe fond,
sesizează, prin încheiere motivată, instanţa de contencios administrativ
competentă şi suspendă cauza. Incheierea de sesizare a instanţei de contencios
administrativ nu este supusă niciunei căi de atac, iar încheierea prin care se
respinge cererea de sesizare poate fi atacată odată cu fondul. Suspendarea
cauzei nu se dispune în ipoteza în care instanţa în faţa căreia s-a ridicat
excepţia de nelegalitate este instanţa de contencios administrativ competentă
să o soluţioneze.
(2)Instanţa de contencios administrativ se pronunţă,
după procedura de urgenţă, în şedinţă publică, cu citarea părţilor şi a
emitentului. In cazul în care excepţia de nelegalitate vizează un act
administrativ unilateral emis anterior intrării în vigoare a prezentei legi,
cauzele de nelegalitate urmează a fi analizate prin raportare la dispoziţiile
legale în vigoare la momentul emiterii actului administrativ.
(3)Soluţia instanţei de contencios administrativ
este supusă recursului, care se declară în termen de 5 zile de la comunicare şi
se judecă de urgenţă şi cu precădere.
(4)In cazul în care instanţa de contencios administrativ
a constatat nelegalitatea actului, instanţa în faţa căreia s-a ridicat excepţia
va soluţiona cauza, fără a ţine seama de actul a cărui nelegalitate a fost
constatată."
In opinia instanţei de judecată, autoare a excepţiei de
neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine art. 15 alin. (2) din
Constituţie, care prevede că legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia
legii penale şi contravenţionale mai favorabile, precum şi art. 6 din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind
dreptul la un proces echitabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii textului de lege ce
formează obiectul prezentei excepţii, prin raportare la aceleaşi prevederi
constituţionale şi convenţionale şi prin prisma unor critici similare, iar prin
mai multe decizii, dintre care poate fi amintită, cu titlu de exemplu, Decizia
nr. 404 din 10 aprilie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 347 din 6 mai 2008,
Curtea a respins excepţia ca neîntemeiată, pentru considerentele acolo
reţinute. Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine
modificarea jurisprudenţei în materie a Curţii Constituţionale, soluţiile
pronunţate deja de instanţa de contencios constituţional şi motivele pe care
acestea s-au bazat îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a art. 4 din
Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată din oficiu de
Curtea de Apel Alba - Secţia de contencios administrativ şi fiscal în Dosarul
său nr. 50/57/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu