DECIZIE Nr. 93 din 4 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 19 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Farmacia Luiza 2" -
S.R.L. in Dosarul nr. 1.368/2003 al Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal se prezinta autoarea exceptiei, reprezentata prin avocat,
precum si partea Afrodita Ion-Ceara, asistata de avocat, lipsind Cecilia Culea
si Serviciul Public "Centrale Termice si Administrare Fond Locativ"
din Calarasi, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avocatul autoarei exceptiei sustine neconstitutionalitatea textului de lege
criticat, aratand ca acesta creeaza discriminari intre chiriasii imobilelor cu
destinatie de locuinte si cei ai imobilelor avand o alta destinatie, intrucat,
potrivit art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, acestia din urma nu
beneficiaza de dreptul la despagubire pentru sporul de valoare adus imobilelor
prin imbunatatirile necesare si utile.
Avocatul partii prezente considera exceptia ca fiind neintemeiata, deoarece
textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale privind
dreptul de proprietate, in speta fiind aplicabile dispozitiile art. 44 alin.
(1) teza finala, potrivit carora continutul si limitele acestui drept sunt
stabilite prin lege.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privata, intrucat legiuitorul, in temeiul art. 44
alin. (1), a stabilit, potrivit competentei sale constitutionale, limitele
exercitiului acestui drept. De asemenea, nu se poate retine incalcarea art. 16
alin. (1) din Constitutie referitor la egalitatea in drepturi a cetatenilor,
intrucat situatiile juridice diferite ale celor doua categorii de chiriasi
implica un tratament diferentiat. In ceea ce ii priveste pe chiriasii
imobilelor avand o alta destinatie decat aceea de locuinta, se apreciaza ca
legea nu ii impiedica sa actioneze potrivit dreptului comun pentru a-si
recupera contravaloarea imbunatatirilor necesare si utile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
1.368/2003, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Farmacia Luiza 2" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca art. 49 alin.
(1) din Legea nr. 10/2001 incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, acordand privilegii numai chiriasilor care au ocupat imobile
(retrocedate) ce au avut destinatie de locuinte, instituind astfel o
discriminare intre acestia si chiriasii care au ocupat imobile (retrocedate) cu
alta destinatie. Asa fiind, este incalcat si dreptul de proprietate al acestor
din urma chiriasi asupra sumelor ce reprezinta contravaloarea imbunatatirilor
si reparatiilor aduse imobilelor.
Tribunalul Calarasi considera ca legiuitorul a impus distinctia intre cele
doua categorii de chiriasi "pentru a se putea compensa efectul profund
negativ pe care l-a avut deposedarea cetatenilor de locuinte comparativ cu
deposedarea de spatii cu alta destinatie", motiv pentru care apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 49 alin. (1) din Legea
nr. 10/2001 este nefondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca prin textul de lege criticat legiuitorul a vrut sa
protejeze chiriasii imobilelor cu destinatia de locuinta care, in majoritatea
cazurilor, sunt persoane fizice cu venituri relativ modeste; inchirierea
spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinte se realizeaza in
considerarea unor scopuri comerciale, de regula, prin licitatie, reprezentand o
operatiune supusa dreptului comercial. Prin urmare, se retine ca, potrivit
jurisprudentei Curtii Constitutionale, instituirea de regimuri juridice
diferite in situatii care impun rezolvari diferite nu poate fi apreciata drept
o incalcare a principiului egalitatii in fata legii, constitutiva de
discriminare.
Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 44 alin. (2) si (8) din
Constitutie, se arata ca legiuitorul este liber sa opteze in privinta sferei
imobilelor si a persoanelor avand calitatea de chiriasi, indreptatite la
despagubiri pentru sporul de valoare adus acestor imobile. Textul de lege criticat
este redactat in spiritul art. 44 din Constitutie, potrivit caruia
"continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege".
Se apreciaza, in consecinta, ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 49 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul legal
criticat are urmatorul continut:
- Art. 49 alin. (1): "Chiriasii au dreptul la despagubire pentru
sporul de valoare adus imobilelor cu destinatia de locuinta prin imbunatatirile
necesare si utile."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si art. 41 alin. (2) si (7) din Constitutie, care
ulterior sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire a
Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ,
in temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se
textelor o noua numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate
au urmatoarea numerotare si continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (2) si (8): "(2) Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si
apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai
in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte
tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala. [...]
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, in
argumentarea criticii sale, autorul exceptiei pleaca de la formula utilizata in
alin. (1) al art. 49 din Legea nr. 10/2001, potrivit careia chiriasii imobilelor
cu destinatia de locuinta au dreptul la despagubire pentru sporul de valoare
adus prin imbunatatirile necesare si utile, pentru a conchide, pe cale de
interpretare, ca, in ceea ce ii priveste pe chiriasii imobilelor cu alta
destinatie, acestia ar fi lipsiti de un atare drept.
Sustinerea nu poate fi retinuta, intrucat neconstitutionalitatea unei
reglementari constituie o stare intrinseca a acesteia si nu poate fi dedusa pe
calea unei interpretari per a contrario, operatie care presupune a atribui
legiuitorului ceea ce acesta nu a prevazut in terminis.
Asa fiind, este de principiu ca intr-un stat de drept libertatea constituie
regula, iar interdictia are caracter de exceptie, niciodata aceasta din urma
neputand fi prezumata sau dedusa din tacerea legiuitorului, ci trebuie sa fie
expres prevazuta in norma legala. Prin urmare, imprejurarea ca norma dedusa
controlului nu prevede un drept la despagubire similar si pentru chiriasii
imobilelor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, limitandu-se a reitera
doar norma de drept comun privind dreptul la despagubire pentru o anumita
categorie de chiriasi, nu este susceptibila de interpretarea pe care intelege
sa i-o dea autorul exceptiei, in sustinerea criticii sale. In absenta unei
interdictii exprese, acesti chiriasi au posibilitatea de a solicita si obtine
despagubiri, potrivit dreptului comun, pentru sporul de valoare al imobilului
rezultat din imbunatatirile necesare si utile pe care i le-au adus. Chiar daca
temeiul unei asemenea pretentii rezida in institutia imbogatirii fara justa
cauza, fiind deci extrinsec reglementarii legale in discutie, o asemenea
imprejurare lipseste de indreptatire critica de neconstitutionalitate ce i-a
fost adusa. Pentru aceleasi ratiuni, este lipsita de temei calificarea
respectivei reglementari ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, in
contradictie cu prevederile art. 16 din Constitutie.
Independent de aceste consideratii, Curtea observa ca
neconstitutionalitatea textului de lege criticat este dedusa nu din continutul
acestuia, ci din modul de interpretare si de aplicare a lui, ceea ce, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, excedeaza competentei
jurisdictionale a instantei constitutionale. Sub acest aspect, Curtea a statuat
in repetate randuri ca nu se poate pronunta asupra constitutionalitatii
interpretarii date de o instanta judecatoreasca, aceasta constituind un act de
aplicare a legii. De altfel, nu intra in atributiile sale cenzurarea aplicarii
dispozitiilor legale de catre instantele judecatoresti, controlul judecatoresc
realizandu-se exclusiv in cadrul cailor de atac prevazute de lege. O asemenea
ingerinta a Curtii in activitatea de judecata ar fi neconstitutionala,
contravenind prevederilor art. 126 din Constitutia republicata, potrivit carora
justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin
celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art.
13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 49 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Farmacia Luiza 2" - S.R.L. in Dosarul nr.
1.368/2003 al Tribunalului Calarasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu