DECIZIE Nr. 93 din 21 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului
de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 25 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995
privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si
bauturi alcoolice, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Neptun-Impex" - S.R.L. din Tulcea in Dosarul nr. 4.768/2001 aflat pe
rolul Judecatoriei Tulcea, avand ca obiect o contestatie impotriva
procesului-verbal de constatare a unei contraventii.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Flavius Marinescu pentru Garda
Financiara Tulcea, lipsind autorul exceptiei, Societatea Comerciala
"Neptun-Impex" - S.R.L., fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Garzii Financiare Tulcea considera ca prevederile legale
criticate nu incalca nici o dispozitie constitutionala. Constitutia Romaniei
prevede la art. 49 posibilitatea restrangerii prin lege a unor drepturi sau
libertati. Considera ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea
acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin dispozitiile art. 15 alin.
1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 nu se aduce atingere dreptului
de proprietate asupra produselor din tutun, ci se sanctioneaza doar
comercializarea acestor produse daca pe ele nu a fost aplicat marcajul prevazut
de lege. Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, a
statuat ca dispozitiile art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
23/1995 nu contravin Constitutiei. Considera ca nu sunt elemente noi care sa
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale si de aceea solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.768/2001,
Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta
Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru
tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Neptun-Impex"
- S.R.L. din Tulcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate "contravin prevederilor art. 41 din
Constitutia Romaniei, intrucat prin continutul ei contraventia mai sus amintita
aduce atingere dreptului de proprietate privata ocrotit de stat. Simpla
detinere de catre agentul economic in spatiile pe care le detine si unde isi
desfasoara activitatea a marfurilor care potrivit legii sunt supuse marcarii nu
este de natura a leza interesul clientilor sau al potentialilor clienti".
Judecatoria Tulcea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece: "sfera notiunii de
detinere difera de cea a notiunii de proprietate si nu orice detentor are, in
mod necesar, si calitatea de proprietar"; "insasi Constitutia - prin
art. 41 alin. (1) teza a doua - da legii posibilitatea de a stabili continutul
si limitele dreptului de proprietate". Legiuitorul, "pe baza unor
considerente de politica legislativa", poate califica drept contraventie o
anumita fapta care lezeaza relatiile sociale. Se mai arata ca "Prin
detinerea bunurilor in modalitatea descrisa in norma juridica se creeaza
premisa punerii in vanzare a unor astfel de produse cu incalcarea atat a
normelor legale care reglementeaza protectia consumatorului, cat si a regulilor
cu privire la o anumita ordine economica. In complexul de acte si fapte de
comert (de la producere la vanzare) faptul detinerii apare ca un act
preparatoriu in vederea vanzarii, ce poate primi calificarea de contraventie,
daca se apreciaza ca prezinta pericol social".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul precizeaza ca "stabilirea unor fapte care constituie
contraventie nu aduce atingere dreptului de proprietate, in cazul de fata fiind
vorba de o sanctiune a nerespectarii unei dispozitii legale menite sa garanteze
calitatea unui produs". "De altfel - se arata in acelasi punct de
vedere - art. 49 din Constitutie ingaduie restrangerea exercitiului unor drepturi,
daca aceasta se impune pentru apararea ordinii si sanatatii publice, iar art.
33 alin. (2) din Legea fundamentala instituie obligatia statului de a lua
masuri pentru asigurarea igienei si sanatatii publice." In concluzie,
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea
sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice,
aprobata si modificata prin Legea nr. 132/1995, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997, apoi modificata
si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, dispozitii care au
urmatorul continut: "Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca,
potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: [...]
b) detinerea de catre agentii economici a produselor de natura celor supuse
marcarii, care sunt nemarcate sau marcate cu marcaje false sau
contrafacute;".
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor art. 41 din Constitutie, insa din motivarea concreta a exceptiei
rezulta ca are in vedere doar art. 41 alin. (1) si alin. (2) teza intai,
potrivit carora: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
a) Potrivit dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 25 august
1995, sistemul de marcare la tigarete si produse din tutun se introduce
incepand cu data de 1 martie 1996, iar pentru bauturi alcoolice, in mod
esalonat, prin hotarare a Guvernului.
b) Potrivit Hotararii Guvernului nr. 582/1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997, la bauturi
alcoolice sistemul de marcare se introduce incepand de la data de 1 martie
1998.
c) Conform Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din
tutun si bauturi alcoolice, aprobate prin Ordinul ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 213/1996, republicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997, "Pana la data de 1 mai
1996, agentii economici producatori, importatori si comercianti sunt obligati
sa lichideze stocurile de tigarete si de produse din tutun, nemarcate",
iar pana la data de 1 martie 1998, "sa lichideze stocurile de bauturi
alcoolice [...], nemarcate".
d) De la data publicarii actelor normative prin care s-a prevazut obligatia
de marcare agentii economici au avut la dispozitie, pentru lichidarea stocului
de produse nemarcate, peste 7 luni in cazul tigaretelor si produselor din tutun
si, respectiv, aproape 5 luni in cazul bauturilor alcoolice.
e) Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, nici in forma initiala si nici in
forma republicata, nu a sanctionat detinerea de produse supuse marcarii,
"nemarcate sau marcate cu marcaje false sau contrafacute", ci doar
"comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor prevazute la art. 1,
fara a fi marcate sau marcate necorespunzator". Fapta de detinere este
sanctionata contraventional incepand de la data intrarii in vigoare a
Ordonantei Guvernului nr. 86/1998, respectiv de la data de 27 august 1998.
Art. II alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 prevede ca
"Agentii economici din reteaua comerciala, inclusiv restaurante, unitati
hoteliere si de turism si altele similare acestora, care, la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, detin stocuri de bauturi alcoolice nemarcate,
vor efectua pana la data de 15 septembrie 1998, in prezenta unui reprezentant
al organului fiscal teritorial, inventarierea cantitativa si valorica a acestor
stocuri". Conform alin. 3 al aceluiasi articol, "Agentii economici
prevazuti la alin. 1, care, potrivit listelor de inventariere, detin in stoc
bauturi alcoolice peste limita cantitativa de 1.000 de sticle sau peste limita
valorica de 50.000.000 lei, pot solicita organelor fiscale teritoriale
banderole pentru marcarea acestor produse".
f) Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 nu vizeaza, sub nici un
aspect, dreptul de proprietate si ocrotirea proprietatii private. Ele stabilesc
anumite masuri cu caracter fiscal, in scopul garantarii platii si a incasarii
accizelor stabilite de lege, precum si sanctionarea nerespectarii masurilor
dispuse.
g) Curtea Constitutionala, avand a se pronunta asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995,
prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, a statuat ca "aplicarea si
executarea unei sanctiuni pecuniare ca si masura confiscarii unor bunuri sau
valori, cu toate ca determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui
sanctionat, nu incalca dispozitiile constitutionale privind ocrotirea
proprietatii private". Aceasta solutie este valabila si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1
lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de
marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Neptun-Impex" - S.R.L.
din Tulcea in Dosarul nr. 4.768/2001 al Judecatoriei Tulcea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu