Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 93 din 21 martie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 278 din 25 aprilie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Neptun-Impex" - S.R.L. din Tulcea in Dosarul nr. 4.768/2001 aflat pe rolul Judecatoriei Tulcea, avand ca obiect o contestatie impotriva procesului-verbal de constatare a unei contraventii.
    La apelul nominal raspunde consilier juridic Flavius Marinescu pentru Garda Financiara Tulcea, lipsind autorul exceptiei, Societatea Comerciala "Neptun-Impex" - S.R.L., fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Garzii Financiare Tulcea considera ca prevederile legale criticate nu incalca nici o dispozitie constitutionala. Constitutia Romaniei prevede la art. 49 posibilitatea restrangerii prin lege a unor drepturi sau libertati. Considera ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea acesteia.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin dispozitiile art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 nu se aduce atingere dreptului de proprietate asupra produselor din tutun, ci se sanctioneaza doar comercializarea acestor produse daca pe ele nu a fost aplicat marcajul prevazut de lege. Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, a statuat ca dispozitiile art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 nu contravin Constitutiei. Considera ca nu sunt elemente noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale si de aceea solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.768/2001, Judecatoria Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Neptun-Impex" - S.R.L. din Tulcea.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate "contravin prevederilor art. 41 din Constitutia Romaniei, intrucat prin continutul ei contraventia mai sus amintita aduce atingere dreptului de proprietate privata ocrotit de stat. Simpla detinere de catre agentul economic in spatiile pe care le detine si unde isi desfasoara activitatea a marfurilor care potrivit legii sunt supuse marcarii nu este de natura a leza interesul clientilor sau al potentialilor clienti".
    Judecatoria Tulcea, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata, deoarece: "sfera notiunii de detinere difera de cea a notiunii de proprietate si nu orice detentor are, in mod necesar, si calitatea de proprietar"; "insasi Constitutia - prin art. 41 alin. (1) teza a doua - da legii posibilitatea de a stabili continutul si limitele dreptului de proprietate". Legiuitorul, "pe baza unor considerente de politica legislativa", poate califica drept contraventie o anumita fapta care lezeaza relatiile sociale. Se mai arata ca "Prin detinerea bunurilor in modalitatea descrisa in norma juridica se creeaza premisa punerii in vanzare a unor astfel de produse cu incalcarea atat a normelor legale care reglementeaza protectia consumatorului, cat si a regulilor cu privire la o anumita ordine economica. In complexul de acte si fapte de comert (de la producere la vanzare) faptul detinerii apare ca un act preparatoriu in vederea vanzarii, ce poate primi calificarea de contraventie, daca se apreciaza ca prezinta pericol social".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul precizeaza ca "stabilirea unor fapte care constituie contraventie nu aduce atingere dreptului de proprietate, in cazul de fata fiind vorba de o sanctiune a nerespectarii unei dispozitii legale menite sa garanteze calitatea unui produs". "De altfel - se arata in acelasi punct de vedere - art. 49 din Constitutie ingaduie restrangerea exercitiului unor drepturi, daca aceasta se impune pentru apararea ordinii si sanatatii publice, iar art. 33 alin. (2) din Legea fundamentala instituie obligatia statului de a lua masuri pentru asigurarea igienei si sanatatii publice." In concluzie, Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecatorului-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobata si modificata prin Legea nr. 132/1995, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997, apoi modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 86/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 315 din 27 august 1998, dispozitii care au urmatorul continut: "Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: [...]
    b) detinerea de catre agentii economici a produselor de natura celor supuse marcarii, care sunt nemarcate sau marcate cu marcaje false sau contrafacute;".
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 41 din Constitutie, insa din motivarea concreta a exceptiei rezulta ca are in vedere doar art. 41 alin. (1) si alin. (2) teza intai, potrivit carora: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    a) Potrivit dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 193 din 25 august 1995, sistemul de marcare la tigarete si produse din tutun se introduce incepand cu data de 1 martie 1996, iar pentru bauturi alcoolice, in mod esalonat, prin hotarare a Guvernului.
    b) Potrivit Hotararii Guvernului nr. 582/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 7 octombrie 1997, la bauturi alcoolice sistemul de marcare se introduce incepand de la data de 1 martie 1998.
    c) Conform Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 213/1996, republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23 decembrie 1997, "Pana la data de 1 mai 1996, agentii economici producatori, importatori si comercianti sunt obligati sa lichideze stocurile de tigarete si de produse din tutun, nemarcate", iar pana la data de 1 martie 1998, "sa lichideze stocurile de bauturi alcoolice [...], nemarcate".
    d) De la data publicarii actelor normative prin care s-a prevazut obligatia de marcare agentii economici au avut la dispozitie, pentru lichidarea stocului de produse nemarcate, peste 7 luni in cazul tigaretelor si produselor din tutun si, respectiv, aproape 5 luni in cazul bauturilor alcoolice.
    e) Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, nici in forma initiala si nici in forma republicata, nu a sanctionat detinerea de produse supuse marcarii, "nemarcate sau marcate cu marcaje false sau contrafacute", ci doar "comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor prevazute la art. 1, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator". Fapta de detinere este sanctionata contraventional incepand de la data intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 86/1998, respectiv de la data de 27 august 1998.
    Art. II alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 86/1998 prevede ca "Agentii economici din reteaua comerciala, inclusiv restaurante, unitati hoteliere si de turism si altele similare acestora, care, la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, detin stocuri de bauturi alcoolice nemarcate, vor efectua pana la data de 15 septembrie 1998, in prezenta unui reprezentant al organului fiscal teritorial, inventarierea cantitativa si valorica a acestor stocuri". Conform alin. 3 al aceluiasi articol, "Agentii economici prevazuti la alin. 1, care, potrivit listelor de inventariere, detin in stoc bauturi alcoolice peste limita cantitativa de 1.000 de sticle sau peste limita valorica de 50.000.000 lei, pot solicita organelor fiscale teritoriale banderole pentru marcarea acestor produse".
    f) Dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 nu vizeaza, sub nici un aspect, dreptul de proprietate si ocrotirea proprietatii private. Ele stabilesc anumite masuri cu caracter fiscal, in scopul garantarii platii si a incasarii accizelor stabilite de lege, precum si sanctionarea nerespectarii masurilor dispuse.
    g) Curtea Constitutionala, avand a se pronunta asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995, prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, a statuat ca "aplicarea si executarea unei sanctiuni pecuniare ca si masura confiscarii unor bunuri sau valori, cu toate ca determina in mod direct diminuarea patrimoniului celui sanctionat, nu incalca dispozitiile constitutionale privind ocrotirea proprietatii private". Aceasta solutie este valabila si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. 1 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Neptun-Impex" - S.R.L. din Tulcea in Dosarul nr. 4.768/2001 al Judecatoriei Tulcea.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 93/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 93 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 93/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu