DECIZIE Nr.
929 din 14 decembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Normele
metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul
sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de
1 aprilie 2001, in vederea recalcularii in conformitate cu principiile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, cuprinse in anexa la
Hotararea Guvernului nr. 1.550/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 19 ianuarie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -
judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Tudorel Toader
- judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Normele
metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de
1 aprilie 2001, în vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinse în anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004. Excepţia a fost ridicată de Vasile Antohi
în Dosarul nr. 2.411/45/2006 (număr în format vechi 2.411/2006) al Curţii de
Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei,
lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită, cu
titlu de cerere prealabilă, completarea obiectului excepţiei de
neconstituţionalitate cu dispoziţiile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat.
Reprezentantul Ministerului Public arată că, în temeiul
dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, această solicitare este
inadmisibilă.
Curtea Constituţională respinge cererea, deoarece,
potrivit art. 2 alin. (3), coroborat cu art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
instanţa de contencios constituţional decide asupra excepţiilor ridicate în
faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial, astfel cum a fost
sesizată prin încheiere, fără a putea completa
prevederile supuse controlului.
Având cuvântul asupra fondului excepţiei, autorul
acesteia menţionează că, în opinia sa, orice norme metodologice adoptate în
aplicarea unei legi în vigoare pot constitui obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate, inclusiv deci cele ce sunt supuse controlului de
constituţionalitate prin prezenta excepţie. Susţine, în esenţă, că dispoziţiile
de lege criticate contravin atât unor legi organice, cât şi Constituţiei, sub
aspectul încălcării art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi
art. 47 alin. (1) din aceasta, privind nivelul de trai. In consecinţă, solicită
admiterea excepţiei de neconstituţionalitate, depunând concluzii scrise în
acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public precizează că,
potrivit art. 146 din Legea fundamentală şi prevederilor Legii nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta nu poate
examina, sub aspectul constituţionalităţii lor, decât dispoziţii dintr-o lege
sau ordonanţă în vigoare, nu şi din acte normative inferioare acestora,
asemenea acte fiind supuse controlului de legalitate şi asupra conformităţii cu
prevederile Legii fundamentale exercitat de instanţele de contencios
administrativ. Prin urmare, solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
reţine următoarele:
Prin Incheierea din 25 iulie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 2.411/45/2006 (număr în format vechi 2.411/2006), Curtea de Apel
laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 15
alin. (i) din Normele metodologice de efectuare a evaluării pensiilor din
sistemul public, anexă a Hotărârii Guvernului nr.
1.550/2004". Excepţia a fost ridicată de
Vasile Antohi într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui recurs împotriva
unei sentinţe civile prin care s-a admis o contestaţie având ca obiect
asigurări sociale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, potrivit textului
criticat, se ajunge la stabilirea discriminatorie a pensiei, ceea ce contravine
principiului egalităţii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie,
principiu care, în sistemul asigurărilor sociale de stat, presupune ca, „la
condiţii egale de pensionare", să se acorde „pensii egale, indiferent de
anul ieşirii la pensie". De asemenea, dispoziţiile de lege criticate
încalcă şi prevederile art.
15 şi ale art. 20 pct. 4 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de
stat, precum şi ale art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.
Curtea de Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate
nu conţin reglementări care să creeze o inegalitate pe criterii de rasă,
naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă
politică, avere sau de origine socială. Prevederea unor anumite criterii de
calculare a pensiei, în legi speciale, pentru anumite categorii de cetăţeni
aflate în situaţii distincte ce sunt determinate de natura profesiei şi a
funcţiei lor nu contravine principiului egalităţii, statuat de art. 16 din
Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât, potrivit art.
146 lit. d) din Constituţie, coroborat cu art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1991, Curtea Constituţională hotărăşte numai asupra excepţiilor de
neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele sau dispoziţii din acestea.
Avocatul Poporului consideră
că textul criticat nu poate constitui obiect al controlului de
constituţionalitate, deoarece excepţia de neconstituţionalitate priveşte
dispoziţii dintr-o hotărâre a guvernului, iar, potrivit art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională se poate pronunţa asupra
dispoziţiilor „dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 15 alin. (1) din Normele metodologice de evaluare
a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor
sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în
vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cuprinse în
anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor
de evaluare în vederea recalculării pensiilor din sistemul public, stabilite în
fostul sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare
datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1 octombrie 2004. Acestea au următorul cuprins: - „ (1)
In situaţiile în care, la stabilirea pensiilor provenite din fostul sistem al
asigurărilor sociale de stat, au fost valorificate şi perioade de vechime în
serviciu realizate în sistemul pensiilor militare, la determinarea punctajului
mediu anual aferent acestor perioade se utilizează solda de grad, solda de
funcţie, precum şi alte sporuri şi indemnizaţii pentru care se achita
contribuţia la pensia suplimentară şi care intrau în baza de calcul a pensiei,
conform legislaţiei în vigoare la acea dată, dovedite cu acte eliberate de
organele abilitate."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate,
autorul acesteia susţine încălcarea principiului egalităţii, consacrat de art.
16 alin. (1) din Constituţie.
Analizând dispoziţiile de lege criticate, Curtea
Constituţională constată că acestea au caracterul unor norme metodologice
cuprinse în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004. Or, potrivit
competenţei sale stabilite atât de art. 146 din Constituţie, cât şi de art. 2
alin. (1) şi art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională
decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau
ordonanţe în vigoare sau a unor dispoziţii din acestea. Acte normative cu forţă
juridică inferioară legilor sau ordonanţelor, cum sunt, de exemplu, hotărârile
de guvern, nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate
exercitat de Curtea Constituţională,
acestea fiind examinate, sub aspectul legalităţii şi conformităţii lor cu
prevederile Legii fundamentale, de către instanţele de contencios administrativ
competente. Ca atare, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă
ca inadmisibilă. De altfel, această soluţie trebuia pronunţată de instanţa de
judecată în temeiul art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, fără a mai
sesiza Curtea Constituţională.
In plus, Curtea constată că, prin Decizia nr. 315 din 6
aprilie 2006, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 402 din 9 mai 2006, s-a
pronunţat în sensul respingerii ca inadmisibilă a excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 1.550/2004
privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculării pensiilor
din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat
potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu
principiile Legii nr. 19/2000, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (1) din Normele
metodologice de evaluare a pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul
sistem al asigurărilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de
1 aprilie 2001, în vederea recalculării în conformitate cu principiile Legii
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, cuprinse în anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004. Excepţia a fost ridicată de Vasile Antohi
în Dosarul nr. 2.411/45/2006 (număr în format vechi 2.411/2006) al Curţii de
Apel laşi - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 decembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi