Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 92 din 10 februarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 287 din  6 aprilie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Dana Titian             - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr. 5.224/2004 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca diferenta de tratament juridic instituita de textul de lege criticat a fost eliminata de dispozitiile art. 48 din Legea nr. 164/2001. In plus, critica de neconstitutionalitate vizeaza, in fapt, o omisiune legislativa, or, potrivit competentei stabilite prin Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala nu poate modifica sau completa prevederile supuse controlului de constitutionalitate. Avand in vedere aceste aspecte, pune concluzii de respingere a exceptiei ca inadmisibila.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.224/2004,
    Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Exceptia a fost ridicata de Gheorghe Purcarea cu prilejul solutionarii unei contestatii formulate impotriva Deciziei nr. 133.990 din 18 februarie 2004, emisa de Casa de pensii din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, decizie privind stabilirea pensiei militare de stat.
    In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile legale criticate au un caracter discriminatoriu, incalcand, prin urmare, prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. In acest sens, arata ca prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 nu au avut in vedere cadrele militare trecute in rezerva conform art. 15 din aceeasi lege, astfel ca aceasta categorie de persoane are pensii mult mai mici decat cei care se pensioneaza direct din activitate. In opinia sa, in cuprinsul textului de lege criticat trebuia precizat ca solda lunara bruta, ca baza de calcul a pensiei, se actualizeaza "fie in functie de rata inflatiei, fie raportat la solda corespunzatoare a cadrelor active".
    Tribunalul Arad - Sectia civila apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece art. 48 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 prevede ca pensiile militare de stat se actualizeaza ori de cate ori se majoreaza solda de grad sau solda functiei maxime a cadrelor militare in activitate, potrivit gradului militar avut la data trecerii in rezerva, solutionand astfel inechitatea la care se refera autorul exceptiei. In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia textul art. 21 din Legea nr. 164/2001 ar trebui sa prevada majorarea soldei in considerarea ratei inflatiei, considera ca aceasta vizeaza o modificare a legii.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. Astfel, referindu-se la prevederile legale criticate, arata ca acestea nu contin nici o dispozitie discriminatorie si nu instituie privilegii, ci prevad doar baza de calcul utilizata la stabilirea pensiei militare de stat, pentru toate cadrele militare pensionate potrivit Legii nr. 164/2001. In ceea ce priveste sustinerile autorului exceptiei, apreciaza ca acestea nu critica art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 pentru ceea ce contine acest text de lege, ci pentru ceea ce nu prevede, respectiv actualizarea la data pensionarii a soldei de grad si de functie pentru cadrele militare trecute in rezerva anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001. De altfel, observa ca Legea nr. 164/2001 contine reglementari de natura sa asigure protectia drepturilor de pensie ale cadrelor militare trecute in rezerva, asa cum sunt si dispozitiile art. 48. In sfarsit, arata ca inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate decurge din dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului."
    Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat nu incalca principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 se aplica tuturor cadrelor militare prevazute in ipoteza normei juridice, fara a face nici o diferentiere in cadrul acestei categorii. In acest sens, aminteste jurisprudenta Curtii Constitutionale in care s-a retinut ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul nu poate fi decat diferit.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispozitii potrivit carora: "Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta in ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzatoare la data trecerii in rezerva."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, in virtutea carora: "cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul exceptiei critica prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 din pozitia unui fost cadru militar care la data trecerii in rezerva, anterioara datei intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001, nu a indeplinit conditia de varsta pentru pensionare. Ulterior, cand s-a inscris la pensia militara de stat, la stabilirea bazei de calcul a pensiei s-a avut in vedere solda lunara bruta din ultima luna de activitate. Datorita acestui fapt, baza de calcul a pensiei a fost mai redusa fata de cea a cadrelor militare trecute in rezerva mai tarziu, cand solda lunara bruta a fost substantial majorata.
    Curtea observa ca deosebirile de tratament juridic aplicabil cadrelor militare trecute in rezerva anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001, in raport cu cele care se pensioneaza dupa intrarea in vigoare a acestei legi, au fost eliminate prin prevederile art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, potrivit carora: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizeaza dupa cum urmeaza:
    a) ori de cate ori se majoreaza solda de grad si/sau solda functiei maxime ale cadrelor militare in activitate, potrivit gradului militar si functiei exercitate, avute la data trecerii in rezerva, in raport cu procentul de stabilire a pensiei in conditiile prevazute la art. 22 - 24; cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasa luata in considerare la calculul pensiei;"
    Asa fiind, in speta, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii, aspecte ce sunt insa de competenta instantei judecatoresti, iar nu a Curtii Constitutionale.
    Critica autorului exceptiei are in vedere insa lipsa unor precizari in cuprinsul textului art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 referitoare la actualizarea soldei lunare brute "fie in functie de rata inflatiei, fie raportat la solda corespunzatoare a cadrelor active".
    In consecinta, fata de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Gheorghe Purcarea in Dosarul nr. 5.224/2004 al Tribunalului Arad - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 92/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 92 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 92/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu