DECIZIE Nr. 92 din 25 iunie 1998
referitoare la sesizarea privind neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea Legii administratiei
publice locale nr. 69/1991, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 285 din 3 august 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra sesizarii Curtii Supreme de Justitie - Sectia de
contencios administrativ referitoare la neconstitutionalitatea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea Legii
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, sesizare dispusa in
Dosarul nr. 2.020/1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 16 iunie 1998, fiind
consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 25 iunie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Partidul Unitatii Nationale Romane, prin actiunea inregistrata la 3 iulie
1997 la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, a chemat
in judecata Guvernul Romaniei, solicitand ca, in conformitate cu dispozitiile
art. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, sa se constate ca
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea
Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, este
"neconstitutionala, nula si lipsita de efecte juridice".
In motivarea actiunii se sustin urmatoarele:
- Guvernul a incalcat grav si repetat art. 114 din Constitutia Romaniei,
care prevede in mod imperativ la alin. (1) ca nu se pot emite ordonante in
domenii care fac obiectul legilor organice;
- potrivit art. 72 lit. o) din Constitutie, organizarea administratiei
locale apartine categoriei de legi organice si, pe cale de consecinta,
reglementarile in materie nu se pot face decat prin lege, in conditiile si cu
procedura stabilite la art. 64 si 74 din Constitutie;
- contrar acestor reglementari clare si precise, Guvernul si-a permis ca
prin ordonanta de urgenta criticata "sa modifice si sa completeze Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991, care este o lege organica",
apreciind "ca este un caz exceptional si a emis o ordonanta de urgenta
intr-un domeniu vital si important, care nu este supus reglementarilor prin
ordonante".
Prin Sentinta civila nr. 789 din 25 august 1997, Curtea de Apel Bucuresti -
Sectia de contencios administrativ a respins actiunea ca inadmisibila, retinand
in considerente ca ordonantele de urgenta prevazute la art. 114 alin. (4) din
Constitutie sunt emise in baza delegarii legislative, iar, potrivit art. 2 lit.
a) din Legea nr. 29/1990, asemenea acte ale Guvernului sunt exceptate de la
controlul judecatoresc pe calea contenciosului administrativ. Pe de alta parte,
s-a retinut in considerente ca nu poate fi sesizata Curtea Constitutionala in
vederea declansarii controlului de constitutionalitate, intrucat "nu sunt
intrunite nici cerintele legale pentru sesizarea" sa.
Partidul Unitatii Nationale Romane a declarat recurs impotriva Sentintei
civile nr. 789/1997 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ, care a fost admis de Curtea Suprema de Justitie - Sectia de
contencios administrativ prin Decizia nr. 370 din 18 februarie 1998, pronuntata
in Dosarul nr. 2.020/1997, si, pe cale de consecinta, s-a casat sentinta
recurata si s-a dispus "trimiterea cauzei spre solutionare la Curtea
Constitutionala a Romaniei ca unica autoritate publica ce poate exercita
controlul constitutionalitatii legilor si ordonantelor."
Pentru solutionarea cauzei, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, in esenta, considera ca Ordonanta sa de
urgenta nr. 22/1997 este constitutionala, iar exceptia de neconstitutionalitate
formulata de Partidul Unitatii Nationale Romane este neintemeiata, intrucat
situatia exceptionala in care se afla administratia publica impunea
clarificarea de urgenta a cadrului juridic de functionare a autoritatilor alese
la nivel local.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si ale
partii prezente, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Examinandu-si competenta, Curtea constata ca nu este legal sesizata,
fiindca sesizarea formulata de Partidul Unitatii Nationale Romane nu intruneste
cerintele prevazute la art. 144 lit. c) din Constitutie si la art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor.
In conformitate cu art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei.
Cu alte cuvinte, in cadrul controlului a posteriori de constitutionalitate
instanta de contencios constitutional este legal sesizata in vederea
declansarii controlului numai pe calea exceptiei de neconstitutionalitate
invocate intr-un litigiu pendinte de o instanta de judecata si numai daca
solutionarea acelui litigiu depinde de legea sau ordonanta ori de dispozitia
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta atacata prin exceptia de
neconstitutionalitate.
Curtea insa constata ca, in speta, Partidul Unitatii Nationale Romane a
introdus in fata Curtii de Apel Bucuresti o actiune prin care a solicitat sa se
constate neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/1997.
Potrivit Constitutiei si Legii nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, exceptia de neconstitutionalitate nu poate
forma obiectul unei actiuni directe adresate instantelor judecatoresti sau
Curtii Constitutionale. Procedural, o asemenea actiune este inadmisibila.
Mai mult, in solutionarea acestei probleme trebuie avuta in vedere si
Decizia Curtii Constitutionale nr. 83 din 19 mai 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998, prin care s-a admis
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea Legii administratiei
publice locale nr. 69/1991, republicata, si s-a constatat ca dispozitiile
acestei ordonante de urgenta sunt neconstitutionale.
In aceasta situatie, sesizarea Curtii Constitutionale a devenit
inadmisibila in conditiile art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992.
Fata de considerentele expuse, urmeaza ca sesizarea Curtii Supreme de
Justitie - Sectia de contencios administrativ sa fie respinsa ca inadmisibila.
In temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale
art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila sesizarea asupra neconstitutionalitatii Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 22/1997 pentru modificarea si completarea Legii
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 iunie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Claudia Miu