DECIZIE Nr.
915 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si art. 14 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru
combaterea întârzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte
comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 650 din 20 septembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 13 şi art. 14 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Amgaz Furnizare" - S.R.L. Cluj-Napoca
în Dosarul nr. 8.684/86/2009 al Tribunalului Suceava - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că partea
Societatea Comercială „Nord Gaz" - S.R.L. a depus la dosar o cerere prin
care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 1 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 8.684/86/2009, Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 şi art. 14 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Amgaz Furnizare" - S.R.L. Cluj-Napoca într-un dosar având ca obiect
anularea unei ordonanţe de plată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că art. 13 deschide debitorului o cale de atac de
retractare împotriva hotărârii judecătoreşti care conţine ordonanţa de plată,
iar art. 14 alin. (1) condiţionează rămânerea irevocabilă a ordonanţei de
neintroducerea sau respingerea cererii în anulare. Cât timp această cale de
atac este recunoscută exclusiv debitorului se încalcă egalitatea în drepturi a
părţilor dintr-un proces. De asemenea, cererea în anulare este o cale de atac
specială reglementată în mod lacunar. Prin aceasta este introdus arbitrariul,
revenind instanţelor posibilitatea de a crea pe cale jurisprudenţială cadrul de
exercitare a căii de atac, posibilitate ce este recunoscută exclusiv
legiuitorului. Prin modul în care a fost reglementată calea de atac a cererii
în anulare, s-a adus atingere art. 21 alin. (1) şi (2), art. 124 alin. (1),
art. 126 alin. (2) şi art. 129 din Constituţie.
Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile
legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 13 şi art. 14 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 octombrie 2007, texte de lege care au următorul
conţinut:
- Art. 13: „(1) Impotriva
ordonanţei de plată debitorul poate formula cerere în anulare, în termen de 10
zile de la data comunicării acesteia.
(2) Cererea în
anulare se soluţionează de către instanţa competentă pentru judecarea fondului
cauzei în primă instanţă.
(3) Cererea în
anulare nu suspendă executarea. Suspendarea va putea fi însă încuviinţată, la
cererea debitorului, numai cu dare de cauţiune, al cărei cuantum va fi fixat de
instanţă.
(4) Dacă instanţa
învestită admite cererea în anulare, aceasta va anula ordonanţa de plată,
pronunţând o hotărâre irevocabilă. Prevederile art. 9 alin. (3) se aplică în
mod corespunzător.
(5) Hotărârea prin
care a fost respinsă cererea în anulare este irevocabilă."
-Art. 14 alin. (1): „Ordonanţa
de plată, devenită irevocabilă ca urmare a neintroducerii sau respingerii cererii în anulare, constituie titlu executoriu."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 16 privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) privind liberul
acces la justiţie, art. 24 alin. (1) privind dreptul la apărare, art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, precum şi art. 6
din Convenţia europeană a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra dispoziţiilor prin Decizia nr. 44 din 14
ianuarie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2010, prin
raportare la critici asemănătoare, constatând că sunt constituţionale.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi
soluţiile deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 şi art. 14 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru
combaterea întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Amgaz Furnizare" -
S.R.L. Cluj-Napoca în Dosarul nr. 8.684/86/2009 al Tribunalului Suceava -
Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae