DECIZIE Nr.
914 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1 1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 611 din 30 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (11) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Acaterm" - S.A. în Dosarul nr. 30.936/3/2009 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VI-a comercială.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 22 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 30.936/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Acaterm" - S.A. într-un dosar având ca obiect anularea unui act juridic.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul consideră că obligarea la plata unei taxe de timbru
exorbitante (peste 2 miliarde ROL), în condiţiile în care se solicită doar
desfiinţarea unui contract prejudiciat pentru autor şi mai ales pentru
comunitatea locală, fără a se solicita restituirea prestaţiilor efectuate,
reprezintă o încălcare a drepturilor fundamentale, respectiv art. 21, 44 şi 56
din Constituţie, prin raportare şi la art. 20 alin. (2). Printr-o interpretare per
a contrario, rezultă că în situaţia unei cereri privind declararea
nulităţii unui act juridic patrimonial, chiar dacă nu se solicită repunerea
părţilor în situaţia anterioară, taxa de timbru se va calcula la valoarea
obiectului contractului. Or, o persoană care solicită numai constatarea
nulităţii unui act juridic patrimonial nu se află, din punct de vedere
procesual, în aceeaşi situaţie cu persoana care solicită atât constatarea
nulităţii actului juridic, cât şi repunerea părţilor în situaţia anterioară.
Această dispoziţie legală încalcă prevederile art. 56 alin. (2) din Constituţie
privitoare la sistemul legal de impunere.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VI-a comercială apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificările şi completările
ulterioare, texte de lege care au următorul conţinut:
- Art. 2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997: '„(V)
Dispoziţiile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi cererilor privind
declararea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea unui act juridic
patrimonial, precum şi cererilor privind constatarea existenţei sau inexistenţei
unui drept patrimonial; cererea privind repunerea părţilor în situaţia
anterioară este scutită de taxă de timbru dacă este accesorie cererii privind
declararea nulităţii, anularea, rezoluţiunea sau rezilierea actului juridic
patrimonial."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 20 alin. (2) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile
omului, art. 21 privind accesul liber la justiţie, art. 44 privind dreptul de
proprietate privată, precum şi art. 6 paragrafuH din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea constată că s-a mai
pronunţat asupra dispoziţiilor art. 2 alin. (11) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru prin Decizia nr. 1.587 din 19
noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65
din 28 ianuarie 2010, prin raportare la critici asemănătoare, constatând că
sunt constituţionale. Curtea a reţinut că, în cazul drepturilor patrimoniale şi
al actelor juridice patrimoniale, acţiunile în constatare sau cererile în
anulare, rezoluţiune sau reziliere au caracterul unei acţiuni în realizarea
dreptului, întrucât tind la readucerea în patrimoniul reclamantului a unui bun
evaluabil în bani. Or, apare ca fiind pe deplin justificată soluţia adoptată de
legiuitor în cuprinsul dispoziţiilor art. 2 alin. (11) din lege în
materia timbrării unor astfel de acţiuni cu o taxă calculată în funcţie de
valoarea bunului, tocmai în scopul instituirii unui tratament juridic identic
cu cel aplicabil acţiunilor sau cererilor evaluabile în bani, reglementat de
prevederile art. 2 alin. (1).
Aşa fiind, pentru acţiunile reglementate în ipoteza
normei juridice criticate, indiferent dacă se solicită sau nu, distinct,
repunerea părţilor în situaţia anterioară, taxarea acţiunii se va face la
valoarea bunului, în vreme ce taxa cu valoare fixă urmează a fi datorată numai
în cazul acţiunilor care au ca obiect drepturi, respectiv acte juridice
nepatrimoniale.
Referitor la critica potrivit căreia dispoziţiile art.
2 alin. (11) din Legea nr. 146/1997 contravin prevederilor art. 21
din Constituţie, Curtea a reţinut, în bogata sa jurisprudenţa în această
materie (de exemplu, Decizia nr. 421 din 10 aprilie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 344 din 5 mai 2008, sau Decizia
nr. 354 din 5 iulie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 771 din 24 august 2005), că accesul liber la justiţie nu înseamnă
gratuitate. Nicio dispoziţie constituţională nu interzice stabilirea taxelor de
timbru în justiţie, fiind justificat ca persoanele care se adresează
autorităţilor judecătoreşti să contribuie la acoperirea cheltuielilor
prilejuite de realizarea actului de justiţie. Regula este cea a timbrării
acţiunilor în justiţie, excepţiile fiind posibile numai în măsura în care sunt
stabilite de legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de
justiţie sunt cheltuieli publice, la a căror acoperire, potrivit art. 56 din
Constituţie, cetăţenii sunt obligaţi să contribuie prin impozite şi taxe,
stabilite în condiţiile legii.
Atât obligaţia de plată a taxelor judiciare, cât şi
excepţiile stabilite de lege se aplică deopotrivă tuturor cetăţenilor aflaţi în
situaţii identice, precum şi tuturor litigiilor de aceeaşi natură, neexistând
discriminări sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din
Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi
soluţiile deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 alin. (11) din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de S.C.
„Acaterm" - S.A. în Dosarul nr. 30.936/3/2009 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a VI-a comercială.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Intrucât domnul Fabian Niculae se află în concediu, în
locul său semnează, în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim-magistrat-asistent delegat,
Ioana Marilena Chiorean