DECIZIE Nr. 91
din 20 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 18 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Legea
nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie
ridicată de Ioan Iţu în Dosarul nr. 1.841/30/2008 al Tribunalului Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă,
deoarece prevederile legale criticate au fost modificate ulterior sesizării
Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 1.841/30/2008, Tribunalul
Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16
alin. (1) din Legea nr. 94/1992, excepţie ridicată
de Ioan Iţu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de despăgubiri civile
datorate unităţii administrativ-teritoriale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 16 alin. (1) din
Legea nr. 94/1992 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din
Constituţie, deoarece adaugă la textul art. 140 alin. (1) din Constituţie, în
sensul că exercitarea controlului asupra modului de gestionare priveşte atât
patrimoniul public, cât şi cel privat al statului.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că excepţia
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că art. 16
alin. (1) din Legea nr. 94/1992 nu aduce atingere textului constituţional
invocat în susţinerea excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 116
din 16 martie 2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 16.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
La data de 27 octombrie 2008, dispoziţiile art. 16
alin. (1) din Legea nr. 94/1992 au fost modificate, ulterior sesizării Curţii
Constituţionale, prin art. I pct.
21 din Legea nr. 217/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 94/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 724 din 24 octombrie 2008. Ca urmare a modificării,
dispoziţiile art. 16 din Legea nr. 94/1992 au următorul conţinut: „(1)
Curtea de Conturi exercită funcţia de control asupra modului de formare, de
administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale
sectorului public, furnizând Parlamentului şi, respectiv, unităţilor
administrativ-teritoriale rapoarte privind utilizarea şi administrarea
acestora, în conformitate cu principiile legalităţii, regularităţii,
economicităţii, eficienţei şi eficacităţii.
(2)Curtea de Conturi poate exercita auditul
performanţei asupra gestiunii bugetului general consolidat, precum şi a
oricăror fonduri publice.
(3) Activitatea de audit extern exercitată de Curtea
de Conturi se desfăşoară cu respectarea normelor proprii, adoptate pe baza
standardelor de audit internaţionale general acceptate.
(4)Prin constatările şi recomandările sale, auditul
performanţei urmăreşte diminuarea costurilor, sporirea eficienţei utilizării
resurselor şi îndeplinirea obiectivelor
propuse."
Rezultă că dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Legea nr.
94/1992 prevăd exercitarea funcţiei de control asupra modului de formare, de
administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale
sectorului public, fără să mai menţioneze şi sectorul privat al statului. In
consecinţă, excepţia de neconstituţionalitate a rămas fără obiect, devenind
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, excepţie ridicată de
Ioan Iţu în Dosarul nr. 1.841/30/2008 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială
şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta