DECIZIE Nr.
903 din 16 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (2) lit. a) si alin. (3)
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 699 din 14 octombrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 55 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Yao Wenbiao în Dosarul nr. 7.881/2/2007 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei,
lipsind partea Oficiul Român pentru Imigrări, faţă de care procedura de citare
este legal îndeplinită. Se prezintă, de asemenea, domnul Juliu Vajda, interpret
autorizat de limbă chineză.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
973D/2008 şi nr. 976D/2008, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Ye
Qinfei şi Liu Xinghua în dosarele nr. 5.158/2/2007 şi, respectiv, nr.
6.409/2/2007 ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspund, de asemenea, personal,
autorii excepţiei, lipsind partea Oficiul Român pentru Imigrări, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele Curţii, din oficiu, pune în discuţie
problema conexării cauzelor.
Părţile prezente şi reprezentantul Ministerului Public
sunt de acord cu conexarea.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 14 şi ale art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea
dosarelor nr. 973D/2008 şi nr. 976D/2008 la Dosarul nr. 971 D/2008, care a fost
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, care
solicită admiterea acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 27 februarie 2008 şi 4 martie
2008, pronunţate în dosarele nr. 5.158/2/2007, nr. 7.881/2/2007 şi nr.
6.409/2/2007, Curtea
de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Excepţia a fost ridicată de Yao Wenbiao, Ye Qinfei şi Liu Xinghua
în cauze civile având ca obiect
soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva deciziilor de returnare a
acestora emise de Oficiul Român pentru Imigrări.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate având un conţinut similar se susţine, în esenţă, că, prin refuzul
prelungirii dreptului cetăţenilor străini de şedere temporară în România ca
urmare a faptului că activitatea lor comercială nu se desfăşoară în
conformitate cu planul de afaceri, se limitează excesiv şi discriminatoriu
dreptul de proprietate al acestora, iar textul de lege criticat este lipsit de
precizie şi claritate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin .(2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 55 alin. (2) lit. a) şi
alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 421 din 5 iunie
2008, al căror cuprins este următorul:
- Art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b): „(2)
Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară se pot acorda dacă
străinul îndeplineşte următoarele condiţii:
a) activitatea societăţii
comerciale se desfăşoară în conformitate cu planul de afaceri; [...]
(3) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute în
prezentul articol se face cu următoarele documente: [...]
b) documentele care atestă că activitatea se
desfăşoară în conformitate cu planul de
afaceri;".
In opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 44 alin. (1) şi (2) din
Constituţie, coroborate cu cele ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 1 la
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
referitoare la dreptul de proprietate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra
prevederilor art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, prin prisma aceloraşi critici ca şi cele
formulate în cauza de faţă şi prin raportare la aceleaşi texte din Constituţie
şi din instrumentele internaţionale invocate şi în prezenta cauză, iar prin
Decizia nr. 786 din 3 iulie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 5 august 2008, Curtea a
respins excepţia ca neîntemeiată, pentru considerentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să conducă la reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, soluţia
pronunţată cu acel prilej şi motivele pe care aceasta s-a bazat îşi păstrează
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Yao Wenbiao, Ye Qinfei şi Liu Xinghua în dosarele nr.
7.881/2/2007, nr. 5.158/2/2007 şi, respectiv, nr. 6.409/2/2007 ale Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 septembrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi