DECIZIE Nr. 9 din 16 ianuarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 110 alin.
(1) si ale art. 116 lit. a) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 226 din 4 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 109 alin. (1) si ale art. 115 lit. a) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, exceptie
ridicata de Gheorghe Popescu in Dosarul nr. 1.590/1999 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 19 decembrie 2000, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea a amanat pronuntarea la data de 16 ianuarie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
1.590/1999, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 109 alin. (1) si ale art. 115 lit. a) din Legea nr. 94/1992
privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata, exceptie
ridicata de Gheorghe Popescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
art. 109 alin. (1) si ale art. 115 lit. a) din Legea nr. 94/1992 contravin
dispozitiilor art. 130, 131 si 139 din Constitutie, intrucat potrivit acestor
prevederi "toti procurorii, indiferent unde isi exercita atributiile, pe
langa instante, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi etc. - trebuie sa-si
desfasoare activitatea potrivit principiului controlului ierarhic si asa cum
justitia se realizeaza prin instante judecatoresti in frunte cu Curtea Suprema
de Justitie si procurorii nu pot avea decat o unica subordonare fata de
procurorul general de pe langa Curtea Suprema de Justitie si sub autoritatea
ministrului justitiei". In concluzie se arata ca "propunerea de
numire a procurorilor nu poate apartine Plenului Curtii de Conturi tocmai
pentru a se evita ingerinta acestuia intr-un domeniu in care nu are
competenta".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, arata
ca aceasta nu este intemeiata. Instanta apreciaza ca textele constitutionale
invocate de autorul exceptiei "reglementeaza rolul Ministerului Public si
consacra - ca si Statutul procurorilor - reguli privind procurorii constituiti
in parchete", acestia fiind "altii decat procurorii financiari, care
intra in compunerea Curtii de Conturi".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
textele legale criticate privesc modurile in care ia nastere si inceteaza
mandatul de procuror financiar, "fara ca astfel sa fie afectate in vreun
mod natura Curtii de Conturi si competenta ce i-a fost rezervata de
Constitutie". In continuare se arata ca prin Decizia nr. II din 15
februarie 1995 Plenul Curtii Constitutionale a statuat ca instantele Curtii de
Conturi nu fac parte din sistemul autoritatii judecatoresti, iar prin Decizia
nr. 64/1994 instanta constitutionala a statuat ca activitatea jurisdictionala a
Curtii de Conturi este de natura administrativa. In consecinta Curtea de
Conturi este o autoritate publica distincta, avand un statut constitutional
propriu. Faptul ca Legea nr. 94/1992 prevede calitatea de procuror financiar nu
poate duce la concluzia ca aceasta categorie de functionari publici ar putea fi
inclusa in categoria procurorilor subordonati Ministerului Public. Or, conchide
presedintele Camerei Deputatilor, "fata de pozitia rezervata de
Constitutie Ministerului Public si Curtii de Conturi, numai Legea fundamentala
ar fi putut, eventual, sa stabileasca acele conexiuni invocate in cadrul
exceptiei de neconstitutionalitate".
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca, potrivit art. 139 din
Constitutie si Legii nr. 94/1992, Curtea de Conturi este organizata si
functioneaza ca o structura autonoma care nu face parte din autoritatea
judecatoreasca si, in consecinta, textele constitutionale, de stricta
interpretare, care se refera la judecatori si procurori, nu pot fi extinse la
judecatorii si procurorii financiari care functioneaza in cadrul Curtii de
Conturi sau pe langa aceasta Curte. Asa fiind, procurorii financiari nu fac
parte din Ministerul Public. De altfel ministrul justitiei, care este membru al
Guvernului, nu ar putea controla activitatea procurorilor financiari, intrucat
aceasta se exercita in legatura cu atributiile de control ale Curtii de
Conturi, care privesc executarea bugetului Guvernului. In final in punctul de
vedere al Guvernului se considera ca, intrucat Curtea de Conturi functioneaza
pe langa Parlament, nu s-ar putea ca un membru al Guvernului sa controleze o
parte din activitatea desfasurata de aceasta institutie, deoarece s-ar incalca
si principiul separatiei puterilor in stat.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin Incheierea din 15 aprilie 2000 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109 alin. (1) si ale art. 115 lit.
a) din Legea nr. 94/1992.
Cu privire la exceptia ridicata Curtea constata ca, in temeiul art. II din
Legea nr. 204 din 28 decembrie 1999 pentru modificarea si completarea Legii nr.
94/1992 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 646 din 30
decembrie 1999), Legea nr. 94/1992 a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, dandu-se articolelor o noua
numerotare. Astfel art. 109 alin. (1) a devenit art. 110 alin. (1), iar art.
115 lit. a) a devenit art. 116 lit. a). De aceea, avand in vedere ca sesizarea
Curtii a fost facuta anterior republicarii Legii nr. 94/1992, Curtea urmeaza sa
se pronunte asupra dispozitiilor art. 110 alin. (1) si ale art. 116 lit. a), al
caror continut este urmatorul:
Art. 110 alin. (1)
"Procurorul general financiar si procurorii financiari sunt numiti pe
termen de 6 ani prin decret al Presedintelui Romaniei, la propunerea plenului
Curtii de Conturi.";
Art. 116 lit. a)
"Mandatul de membru al Curtii de Conturi, de judecator si de procuror
financiar inceteaza:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit sau in caz de demisie,
de pierdere a drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;".
Textele constitutionale invocate sunt urmatoarele:
Art. 130
"(1) In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele
generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si
libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii."
Art. 131
"(1) Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului
legalitatii, impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea
ministrului justitiei.
(2) Functia de procuror este incompatibila cu orice alta functie publica
sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.";
Art. 139
"(1) Curtea de Conturi exercita controlul asupra modului de formare,
de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale
sectorului public. In conditiile legii, Curtea exercita si atributii
jurisdictionale.
(2) Curtea de Conturi prezinta anual Parlamentului un raport asupra
conturilor de gestiune ale bugetului public national din exercitiul bugetar
expirat, cuprinzand si neregulile constatate.
(3) La cererea Camerei Deputatilor sau a Senatului, Curtea de Conturi
controleaza modul de gestionare a resurselor publice si raporteaza despre cele
constatate.
(4) Membrii Curtii de Conturi, numiti de Parlament, sunt independenti si
inamovibili, potrivit legii. Ei sunt supusi incompatibilitatilor prevazute de
lege pentru judecatori."
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile criticate din Legea nr.
94/1992, republicata, contravin prevederilor constitutionale ale art. 130, 131
si 139 mentionate, intrucat aceste prevederi sunt singurele care se refera la
activitatea procurorilor. Astfel fiind, in opinia sa toti procurorii,
indiferent unde isi desfasoara activitatea, "nu pot avea decat o unica
subordonare fata de procurorul general de pe langa Curtea Suprema de Justitie
si sub autoritatea ministrului justitiei".
Examinand sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
Constitutionala retine ca prin Decizia Plenului nr. II din 15 februarie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 13 martie
1995, s-a statuat ca instantele Curtii de Conturi nu sunt instante
judecatoresti, acestea neinfaptuind justitia, deoarece art. 139 din Constitutie
prevede la alin. (1) ca, in conditiile legii, Curtea de Conturi exercita si
atributii jurisdictionale. In acelasi sens este si Decizia Curtii
Constitutionale nr. 64 din 2 iunie 1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 177 din 12 iulie 1994, prin care s-a statuat ca
activitatea de jurisdictie a instantelor Curtii de Conturi este aceea a unui
organ de jurisdictie administrativa.
Intrucat instantele Curtii de Conturi nu fac parte din sistemul autoritatii
judecatoresti procurorii financiari nu pot fi inclusi in sfera Ministerului
Public. Atributiile acestora sunt diferite de atributiile procurorilor din
justitie. Subordonarea ierarhica este, tot astfel, diferita, nefiind de
conceput ca un organ dintr-un sistem sa se subordoneze organelor dintr-un alt
sistem.
Imprejurarea ca textele constitutionale se refera numai la procurorii din
sistemul autoritatii judecatoresti nu poate conduce la concluzia ca, de vreme
ce ulterior Legea nr. 94/1992 a creat si o alta categorie de procurori - la
care Constitutia nu se refera atunci cand reglementeaza Curtea de Conturi -,
acesti din urma procurori fac parte in mod necesar din organizarea la care
Legea fundamentala a inteles sa se refere.
Asadar consideratiile dezvoltate de autorul exceptiei in sprijinul acesteia
nu pot fi retinute.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 110 alin.
(1) si ale art. 116 lit. a) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii de Conturi, republicata, exceptie ridicata de Gheorghe
Popescu in Dosarul nr. 1.590/1999 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 ianuarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu