Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 899 din 5 decembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Protocolului referitor la Metodologia privind cuantumul remuneratiei compensatorii pentru copia privata pentru coli de hartie pentru copiator format A4 si ale art. 107 1 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 49 din 23 ianuarie 2007



Ioan Vida                             - preşedinte

Nicolae Cochinescu             - judecător

Aspazia Cojocaru                - judecător

Acsinte Gaspar                    - judecător

Kozsokar Gabor                  - judecător

Petre Ninosu                       - judecător

Ion Predescu                       - judecător

Şerban Viorel Stănoiu         - judecător

Tudorel Toader                   - judecător

Antonia Constantin              - procuror

Maria Bratu                         - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Protocolului referitor la Metodologia privind cuantumul remuneraţiei compensatorii pentru copia privată pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 şi ale art. 1071 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Augusta Papier" - S.R.L. în Dosarul nr. 12.765/3/2006 al Tribunalului Bucureşti -Secţia a III-a civilă.

La apelul nominal, se prezintă, pentru autorul excepţiei, consilierul juridic Mihai Lahman, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul părţii prezente solicită admiterea excepţiei pentru aceleaşi motive pe care Ie-a invocat în notele scrise depuse la dosar.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei referitoare la prevederile Protocolului publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin Decizia nr. 105/2005 a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor şi, ca neîntemeiată, a excepţiei referitoare la art. 1071 din Legea nr. 8/1996.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 30 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 12.765/3/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor „Protocolului anexă la Decizia nr. 105/2005 a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor" şi ale art. 1071 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, text introdus prin Legea nr. 285/2004.

Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Augusta Papier" - S.R.L. din Bucureşti într-un proces având ca obiect pretenţii privind drepturi de autor şi drepturi conexe.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile Protocolului referitor la Metodologia pentru cuantumul remuneraţiei compensatorii pentru copia privată pentru coli de hârtie pentru copiator format A4 contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi ale art. 57 din Constituţie, deoarece prin plata unei astfel de remuneraţii se creează privilegii pentru beneficiarii drepturilor de autor, plată ce se referă la o prestaţie pe care importatorii şi fabricanţii de suporturi nu au efectuat-o.

In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1071 din Legea nr. 8/1996, arată că acest text de lege îngrădeşte libertatea comerţului prin „stabilirea unor taxe ce nu sunt întemeiate şi nu respectă concurenţa loială prin instituirea obligaţiei de a face publice informaţii de natură a prejudicia interesele economice".

Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilă nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia ridicată.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că prevederile „Protocolului anexă la Decizia nr. 105/2005 a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor" nu pot fi supuse controlului de constituţionalitate, astfel că excepţia este inadmisibilă, având în vedere competenţa Curţii Constituţionale, potrivit Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.

In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1071 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, arată că aceasta este neîntemeiată, textul de lege criticat fiind în concordanţă cu art. 135 alin. (2), raportat la art. 45 din Constituţie. In concluzie, consideră că excepţia referitoare la aceste prevederi este neîntemeiată.

Avocatul Poporului apreciază că excepţia privind „Protocolul anexă la Decizia nr. 105/2005 a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor" este inadmisibilă, având în vedere prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.

Cu privire la art. 1071 din Legea nr. 8/1996, arată că acest text de lege este constituţional.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă prevederile Protocolului referitor la Metodologia privind cuantumul remuneraţiei compensatorii pentru copia privată pentru coli de hârtie pentru copiator format A4, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 386 din 6 mai 2005, ca urmare a Deciziei directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 105 din 3 mai 2005, precum şi prevederile art. 1071 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996.

Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 16 alin. 1 - „Egalitatea în drepturi", ale art. 57 - „Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor" şi ale art. 135 alin. (2) lit a) privind obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

I. Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Protocolului referitor la Metodologia privind cuantumul remuneraţiei compensatorii pentru copia privată pentru coli de hârtie pentru copiator format A4, Curtea constată că, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie, aceasta „hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial; [...]". De asemenea, art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, prevede că: „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare [...]."

Curtea constată că, potrivit acestor dispoziţii constituţionale şi legale, ordinele organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale exced competenţei Curţii Constituţionale, astfel că excepţia referitoare la aceste prevederi urmează a fi respinsă, ca fiind inadmisibilă.

II. Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1071 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Curtea observă, că ulterior sesizării sale, art. 1071 a fost modificat prin art. I pct. 27 din Legea nr. 329/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 123/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 657 din 31 iulie 2006, textul criticat păstrându-şi soluţia legislativă.

Art. 1071 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, are următoarea redactare: „Remuneraţia compensatorie pentru copia privată se colectează de către un organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse după înregistrări sonore şi audiovizuale şi de către un alt organism de gestiune colector unic pentru operele reproduse de pe hârtie, în condiţiile prevăzute la art. 133 alin. (6)-(8). Cele două organisme de gestiune colectivă, cu atribuţii de colector unic, sunt desemnate prin obţinerea votului majorităţii organismelor de gestiune colectivă beneficiare, la prima convocare, sau prin obţinerea celui mai mare număr de voturi la o a doua convocare, indiferent de numărul celor prezenţi. Organismele de gestiune colectivă desemnate prin vot vor depune la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor procesul-verbal prin care au fost desemnate. In termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor va numi colectorul unic prin decizie a directorului general, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I."

Autorul excepţiei consideră că acest text contravine art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie, întrucât îngrădeşte libertatea comerţului prin „stabilirea unor taxe ce nu sunt întemeiate şi nu respectă concurenţa loială, prin instituirea obligaţiei de a face publice informaţii de natură a prejudicia interesele economice".

Cu privire la această critică, Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 180 din 10 octombrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 8 decembrie 2000, a statuat că remuneraţia compensatorie pentru copia privată este un drept patrimonial rezultând din dreptul de proprietate intelectuală al titularilor dreptului de autor sau al drepturilor conexe. Art. 107-112 din Legea nr. 8/1996 reglementează o remuneraţie echitabilă, sub forma unei taxe, aplicată asupra preţului de vânzare al suporturilor şi al aparatelor fabricate în ţară, respectiv asupra valorii înscrise în documentele organelor vamale pentru suporturile şi aparatele importate. Caracterul echitabil al remuneraţiei compensatorii rezultă din faptul că aceasta are valoarea unei contraprestaţii pentru activitatea creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept privat, activitate pusă în slujba unor terţi, care în acest fel pot să apară în calitate de debitori. Pentru aceste considerente, Curtea a decis că aceste prevederi nu contravin dispoziţiilor art. 135 alin. (2) lit. a) din Constituţie.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

1.   Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Protocolului referitor la Metodologia privind cuantumul remuneraţiei compensatorii pentru copia privată pentru coli de hârtie pentru copiator format A4, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Augusta Papier" - S.R.L. în Dosarul nr. 112.765/3/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilă.

2.   Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1071 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 decembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Maria Bratu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 899/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 899 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 899/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu