DECIZIE Nr.
892 din 6 iulie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 77 1 alin. (7) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 551 din 5 august 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
106/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, excepţie ridicată de primarul comunei Dumbrăviţa şi de Consiliul Local
Dumbrăviţa în Dosarul nr. 481.2/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită
respingerea, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate, soluţia
legislativă criticată nemaifiind în vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 481.2/59/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
106/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, excepţie ridicată de primarul comunei Dumbrăvita şi de Consiliul
Local Dumbrăvita într-o cauză având ca obiect anularea unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul de lege criticat este neconstituţional, întrucât
micşorează substanţial bugetul local al unităţilor administrativ-teritoriale
prin direcţionarea către bugetul de stat a impozitelor provenite din
prevederile art. 771 alin. (1) şi (3) din Codul fiscal, impozite
care, anterior modificării survenite, erau virate în cotă de 50% la bugetul
local.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât reglementarea sistemului
financiar trebuie făcută numai prin lege.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 106/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 703 din 18
octombrie 2007. In realitate, astfel cum rezultă din critica de
neconstituţionalitate, obiect al excepţiei este art. 771 alin. (7)
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi
completările ulterioare, care are următorul cuprins:
„(7) Impozitul stabilit în condiţiile alin. (1) şi
(3) se distribuie astfel:
a) o cotă de 50% se face venit la bugetul
consolidat;
b) o cotă de 50% se face venit la bugetul unităţilor
administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se află bunurile imobile ce au
făcut obiectul înstrăinării."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi, ale art. 73 alin. (3) privind categorii de legi, ale
art. 137 alin. (1) privind sistemul financiar şi ale art. 139 referitor la
impozite, taxe şi alte contribuţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul legal criticat a fost modificat chiar în sensul dorit de
către autorul excepţiei, prin Legea nr. 76/2010 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 307 din 11 mai 2010. In aceste condiţii, întrucât soluţia
legislativă criticată de către autorul excepţiei nu a fost preluată, potrivit
jurisprudenţei Curţii, excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie
respinsă ca devenită inadmisibilă, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 771 alin. (7) din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de primarul comunei
Dumbrăvita şi de Consiliul Local Dumbrăvita în Dosarul nr. 481.2/59/2008 al
Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly