DECIZIE Nr.
886 din 16 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea platii primelor de concediu de
odihna suspendate în perioada 2001-2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 504 din 22 iulie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de
odihnă suspendate în perioada 2001-2006, excepţie ridicată de Doruţ Grec,
Dumitru Pop, Marioara Banc, Vasile Berar, Anisoara Bucşa, Florian But, Victoria
Deac, Ioan Ghirasin, Maria Hadade, Aurelia Jurj, Rodica Marian, Dănilă Mastan,
Alexandru Petrean, Florica Petrean, Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou, Rodica
Bercian şi Laurenţiu Ciupe în Dosarul nr. 1.228/84/2008 al Curţii de Apel Cluj
- Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 3 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.228/84/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă
şi asigurări sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea
plăţii primelor de concediu de odihnă suspendate în perioada 2001-2006.
Excepţia a fost ridicată de Doruţ Grec, Dumitru Pop,
Marioara Banc, Vasile Berar, Anişoara Bucşa, Florian But, Victoria Deac, Ioan
Ghirasin, Maria Hadade, Aurelia Jurj, Rodica Marian, Dănilă Mastan, Alexandru
Petrean, Florica Petrean, Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou, Rodica Bercian şi
Laurenţiu Ciupe, cu ocazia soluţionării recursului formulat de Curtea de
Conturi a României împotriva Sentinţei civile nr. 1.693 din 22 septembrie 2008,
pronunţată de Tribunalul Sălaj într-o cauză având ca obiect drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 1 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2007 încalcă prevederile
constituţionale ale art. 16, 20, 41, 53, art. 115 alin. (6), art. 135 alin. (2)
lit. f) şi art. 148 alin. (2), „în măsura în care sunt interpretate ca
interzicând controlorilor financiari din cadrul Camerelor de Conturi judeţene
dreptul la plata primelor de concediu de odihnă sau ca excluzându-i de la plata
acestui drept".
Instanţa de judecată consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse la dosar de Curtea de Conturi, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, aşa cum
reiese din încheierea de sesizare, îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii
primelor de concediu de odihnă suspendate în perioada 2001-2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 20 decembrie 2007, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 172/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 709 din 20 octombrie 2008, dispoziţii care au următorul
conţinut: „Intră în categoria personalului căruia îi sunt aplicabile
prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, conform alin. (1): funcţionarii
publici, funcţionarii publici cu statut special, personalul auxiliar din
justiţie, membrii corpului diplomatic şi consular al României, precum şi alte
categorii de personal care beneficiază de prima de concediu de odihnă în baza
legilor speciale, începând cu anul intrării acestora în vigoare."
Autorii excepţiei susţin că aceste dispoziţii de lege
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16, 20, 41, 53, art. 115 alin.
(6), art. 135 alin. (2) lit. f) şi art. 148 alin. (2), deoarece exclud
controlorii financiari de la plata primelor de concediu de odihnă, deşi au
acelaşi statut şi aceleaşi obligaţii cu funcţionarii publici şi un statut
similar categoriilor de persoane prevăzute de textul de lege criticat.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că premisele de la care pleacă autorii excepţiei sunt greşite.
Beneficiul unor drepturi salariale suplimentare, cum este şi prima de concediu,
nu constituie un drept fundamental, iar prevederile constituţionale invocate nu
sunt incidente în privinţa reglementării lor. In consecinţă, este de competenţa
strictă a legiuitorului de a decide politica salarială, în sensul acordării sau
excluderii unor categorii de personal de la plata primei de concediu.
De altfel, argumentele invocate de autorii excepţiei nu
vizează o veritabilă problemă de constituţionalitate, astfel că soluţia
inadmisibilităţii excepţiei de neconstituţionalitate, întemeiată pe art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu permit Curţii Constituţionale să modifice
sau să completeze textul de lege supus controlului ori să se pronunţe asupra
modului de aplicare a legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 146/2007 pentru aprobarea plăţii primelor de concediu de
odihnă suspendate în perioada 2001-2006, excepţie ridicată de Doruţ Grec,
Dumitru Pop, Marioara Banc, Vasile Berar, Anişoara Bucşa, Florian But, Victoria
Deac, Ioan Ghirasin, Maria Hadade, Aurelia Jurj, Rodica Marian, Dănilă Mastan,
Alexandru Petrean, Florica Petrean, Lucian Roatiş, Gheorghe Sabou, Rodica
Bercian şi Laurenţiu Ciupe în Dosarul nr. 1.228/84/2008 al Curţii de Apel Cluj
- Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 iunie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman