DECIZIE Nr. 87 din 19 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 235 din 8 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata, din oficiu, de
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala in Dosarul nr. 2.134/1997.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Se arata ca sustinerea judecatorului-sindic in sensul
ca, potrivit dispozitiilor art. 106 din Legea nr. 64/1995, salariatii nu isi
pot recupera restantele salariale pe care si le-au declarat si care nu au fost
contestate este neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iulie 2001 Tribunalul Maramures - Sectia comerciala
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului, republicata, exceptie ridicata din oficiu intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea contestatiilor inregistrate impotriva
planului de distribuire depus de lichidatorul desemnat pentru falimentul
debitoarei Societatea Comerciala "Diante" - S.R.L. din Baia Mare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, potrivit
dispozitiilor art. 106 din Legea nr. 64/1995, republicata, "fondurile
obtinute din vanzarea bunurilor aflate in averea debitorului, constituite ca
ipoteci in favoarea creditorului, vor trebui distribuite creditorilor garantati
dupa scaderea cheltuielilor determinate de procedura". Or, in aceasta
situatie toata suma ar trebui, in speta, "sa o primeasca Banca Dacia Felix
fara ca salariatii sa-si poata recupera restantele salariale pe care si le-au
declarat si care nu au fost contestate". In felul acesta se considera ca
sunt incalcate dispozitiile art. 38 alin. (2) din Constitutie, text care
garanteaza protectia sociala a muncii pentru salariati. Conform sustinerilor
instantei de judecata, "protectia sociala a muncii inseamna inclusiv
garantarea platii salariilor pentru munca depusa si masuri de protectie in caz
de executare silita pentru situatia in care aceasta categorie de creditori vine
in concurs cu alti creditori, inclusiv cei cu garantii reale".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece prevederile art. 106 din Legea nr. 64/1995, republicata, "se
margineste sa aplice, in domeniul ei, art. 1719, art. 1720 si art. 1746 - 1750
din Codul civil cu privire la garantiile reale care pot greva imobilele si la
efectele juridice ale acestora".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
106 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999. Aceste dispozitii legale au urmatorul cuprins:
- Art. 106: "(1) Fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea
debitorului, constituite ca ipoteci sau ca alte garantii reale in favoarea
creditorilor, vor fi distribuite in urmatoarea ordine:
1. taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor
respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea
acestor bunuri, precum si plata retributiilor persoanelor angajate in conditiile
art. 22;
2. creantele creditorilor garantati, cuprinzand tot capitalul si dobanzile.
(2) In cazul in care sumele realizate din vanzarea acestor bunuri vor fi
insuficiente pentru plata in intregime a respectivelor creante garantate,
creditorii vor avea, pentru diferenta, creante chirografare care vor veni in
concurs cu cele prevazute la art. 108 pct. 9 si vor fi supuse dispozitiilor
art. 37. Daca dupa plata sumelor prevazute la alin. (1) rezulta o diferenta in
plus, aceasta va fi depusa, prin grija lichidatorului, in contul averii
debitorului.
(3) Un creditor cu creanta garantata este indreptatit sa participe la orice
distribuire de suma, facuta inaintea vanzarii bunului supus garantiei lui.
Sumele primite din acest fel de distribuiri vor fi scazute din cele pe care
creditorul ar fi indreptatit sa le primeasca ulterior din pretul obtinut prin
vanzarea bunului supus garantiei sale, daca aceasta este necesar pentru a
impiedica un astfel de creditor sa primeasca mai mult decat ar fi primit daca
bunul supus garantiei sale ar fi fost vandut anterior distribuirii."
Instanta de judecata considera ca aceste prevederi legale contravin
dispozitiilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Salariatii au dreptul la protectia sociala a muncii. Masurile de
protectie privesc securitatea si igiena muncii, regimul de munca al femeilor si
al tinerilor, instituirea unui salariu minim pe economie, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii grele, precum si alte
situatii specifice".
Se sustine, in esenta, ca protectia sociala a muncii inseamna
"inclusiv garantarea platii salariilor pentru munca depusa si masuri de
protectie in caz de executare silita pentru situatia in care aceasta categorie
de creditori vine in concurs cu alti creditori, inclusiv cei cu garantii
reale".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile
legale criticate sunt constitutionale pentru considerentele ce urmeaza:
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate intemeiata pe
sustinerea potrivit careia textul de lege criticat ar incalca dispozitiile art.
38 alin. (2) din Constitutie, Curtea observa ca intre cele doua texte nu exista
vreo legatura. Intr-adevar, in timp ce dispozitiile art. 38 alin. (2) din
Constitutie consacra dreptul fundamental la protectia sociala a muncii, textul
de lege criticat se refera la ordinea de preferinta a acoperirii unor creante
din fondurile obtinute in urma vanzarii bunurilor din averea debitorului,
grevate, in favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri, drepturi de retentie sau
alte garantii reale mobiliare, in cazul procedurii speciale reglementate de
Legea nr. 64/1995, republicata. De altfel, intr-o alta cauza in care s-a
ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108 din Legea
nr. 64/1995, republicata, text care se refera la ordinea de preferinta a
creantelor in cazul lichidarii unor bunuri din averea debitorului pe baza de
plan, precum si in cazul falimentului, Curtea Constitutionala, prin Decizia nr.
269 din 2 octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 46 din 23 ianuarie 2002, a retinut ca invocarea art. 38 alin. (1) din
Constitutie nu este intemeiata, intrucat textul art. 108 pct. 3 din Legea nr.
64/1995, republicata, nu contine prevederi care ingradesc exercitiul dreptului
la munca sau al alegerii profesiei si a locului de munca si nici dreptul la o
remuneratie corespunzatoare pentru munca prestata.
Aceasta argumentare a solutiei Curtii Constitutionale poate fi considerata
aplicabila, "mutatis mutandis", si in cazul dispozitiilor art. 106
din Legea nr. 64/1995, republicata.
In consecinta, faptul ca legea ofera posibilitatea de a se distribui
creditorilor care au garantii reale fondurile obtinute din vanzarea bunurilor
din averea debitorului nu poate fi considerata ca o incalcare a dispozitiilor
art. 38 alin. (2) din Constitutie, care reglementeaza dreptul la protectia
sociala a muncii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata, exceptie ridicata din oficiu in Dosarul nr. 2.134/1997 al
Tribunalului Maramures - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta