DECIZIE Nr.
853 din 29 septembrie 2009
privind regulile de
desfasurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Presedintelui
Romaniei
ACT EMIS DE:
CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 662 din 5 octombrie 2009
Având în vedere dubla calitate a Consiliului Naţional
al Audiovizualului, de garant al interesului public şi de autoritate unică de
reglementare în domeniul serviciilor de programe audiovizuale,
conform dispoziţiilor art. 1 alin. (1) lit. a),
art. 3, 4, 9, 112, art. 15-191, 26, art. 261 lit. y) şi art. 262
alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui
României, cu modificările şi completările ulterioare,
cu respectarea prevederilor art. 30 şi 31 din
Constituţia României, republicată,
în temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) lit. d) pct.
11 şi ale art. 261 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea decizie.
Art. 1. - (1) Campania electorală pe posturile de radio
şi de televiziune publice şi private începe în ziua de 23 octombrie 2009, ora
0,00, şi se încheie în ziua de 21 noiembrie 2009, ora 7,00.
(2) Campania electorală prin intermediul serviciilor de
programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, cu modificările şi
completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Codului de
reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin Decizia Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 187/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
Art. 2. - (1) Pentru candidaţii la alegerea
Preşedintelui României, accesul la serviciile publice şi private de radio şi
televiziune este egal şi gratuit.
(2) Candidaţii şi, după caz, reprezentanţii acestora şi
ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care
susţin candidaţi au acces la serviciile de radio şi de televiziune, în
condiţiile alin. (1), numai în emisiunile prevăzute la art. 5.
Art. 3. - (1) Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure,
în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării
campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă
posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie
ale candidaţilor;
c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în
mod obiectiv şi echidistant.
(2) Radiodifuzorii au obligaţia să se asigure că în
cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor
şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către
candidaţi sunt respectate următoarele condiţii:
a) să nu fie pusă în pericol ordinea constituţională,
ordinea publică, siguranţa persoanelor şi a bunurilor;
b) să nu incite la ură pe considerente de convingeri
politice, rasă, religie, etnie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală şi
nici la violenţă;
c) să nu conţină afirmaţii sau imagini care pot aduce
atingere demnităţii umane, onoarei, vieţii particulare a persoanei, dreptului
la propria imagine ori care sunt contrare bunelor moravuri;
d) să nu conţină acuzaţii cu incidenţă penală sau
morală la adresa altor candidaţi, fără a fi însoţite de dovezi pertinente
prezentate în mod explicit.
(3) Realizatorii şi moderatorii dezbaterilor
electorale au şi următoarele obligaţii:
a) să asigure menţinerea dezbaterii în sfera
tematicii electorale;
b) să intervină atunci când invitaţii încalcă, prin
comportament sau exprimare, regulile prevăzute la alin. (2); în cazul în care
invitaţii nu se conformează solicitărilor, moderatorul poate decide
întreruperea microfonului sau oprirea emisiunii, după caz;
c) să solicite dovezi explicite atunci când
participanţii aduc acuzaţii cu incidenţă penală sau morală unor contracandidaţi,
astfel încât publicul să îşi poată forma o opinie corectă.
(4) In cazul în care, în emisiunile de dezbateri,
candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor
politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu se prezintă,
radiodifuzorii nu vor reporta timpul de antenă respectiv; radiodifuzorii au
obligaţia să difuzeze emisiunea cu cei care s-au prezentat, pe durata
programată iniţial; în cazul în care absenţii îşi motivează neparticiparea la
emisiune, radiodifuzorii au obligaţia să prezinte, în cadrul respectivei
emisiuni, şi motivaţia acestora.
Art. 4. - (1) In perioada campaniei electorale,
candidaţii, susţinătorii şi reprezentanţii acestora, precum şi ai partidelor
politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi nu
pot fi producători, realizatori sau moderatori ai emisiunilor realizate de
radiodifuzori.
(2) Candidaţii, reprezentanţii acestora şi ai
partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin
candidaţi şi care deţin funcţii în instituţii şi/sau autorităţi publice pot
avea intervenţii, în direct sau înregistrate, şi în alte emisiuni decât cele
prevăzute la art. 5, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor; în
aceste situaţii radiodifuzorii au obligaţia să ia măsuri pentru asigurarea
echidistanţei şi a pluralismului de opinii.
Art. 5. - (1) In timpul campaniei electorale,
programele politice ale candidaţilor, opiniile şi mesajele cu conţinut
electoral pot fi prezentate numai în următoarele tipuri de emisiuni:
a) de promovare - în care candidaţii îşi prezintă şi
promovează programele politice, activităţile de campanie electorală ori propria
candidatură; acestea vor fi identificate ca atare, în cazul posturilor de
radio, şi, respectiv, semnalate prin marcajul „promovare electorală",
afişat în mod vizibil pe toată durata difuzării, în cazul posturilor de
televiziune;
b) de dezbatere - în care radiodifuzorii pun în
discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania
electorală, cu participarea candidaţilor şi/sau a reprezentanţilor lor,
precum şi a jurnaliştilor, analiştilor, consultanţilor politici şi altor
invitaţi;
c) informative - în care activităţile de campanie ale
candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate,
echilibru, imparţialitate şi informare corectă a publicului; radiodifuzorii pot
prezenta în cadrul emisiunilor informative şi intervenţii făcute în direct de
către candidaţi.
(2) Difuzarea în direct sau înregistrată a mitingurilor
şi întâlnirilor electorale, a conferinţelor de presă ori a altor activităţi de
campanie ale candidaţilor este considerată emisiune de promovare electorală.
(3) Materialele audiovizuale electorale, altele decât
spoturile electorale, puse la dispoziţia radiodifuzorilor de către candidaţi
pot fi difuzate numai în cadrul emisiunilor de promovare electorală.
(4) Radiodifuzorii sunt obligaţi să precizeze calitatea
în care se exprimă persoanele invitate în emisiuni, cum ar fi: candidat,
susţinător al unui candidat, reprezentant al candidatului sau al unui partid
politic, alianţă politică sau electorală care susţin candidaţi, jurnalist,
analist, consultant politic etc.
Art. 6. - (1) Radiodifuzorii publici şi privaţi pot
difuza spoturi electorale, care îndeamnă electoratul să voteze un anumit
candidat, numai în cadrul emisiunilor electorale prevăzute la art. 5 alin. (1)
lit. a) şi b), cu respectarea următoarelor condiţii:
a) spoturile electorale vor fi difuzate numai însoţite
de un marcaj corespunzător;
b) spoturile electorale nu pot avea o durată mai mare
de 30 de secunde şi trebuie să fie asumate în mod explicit, prin prezentare şi
conţinut, de către candidaţi;
c) difuzarea spoturilor electorale trebuie să asigure
tuturor candidaţilor condiţii egale de acces;
d) în emisiunile de promovare nu pot fi inserate
spoturi ale unor candidaţi în intervalele alocate altor candidaţi;
e) în cadrul emisiunilor de dezbatere pot fi difuzate
numai spoturi electorale ale candidaţilor prezenţi în emisiunile respective;
f) conţinutul spoturilor electorale trebuie să se
conformeze condiţiilor impuse de art. 3 alin. (2).
(2) Spoturile electorale nu constituie comunicare
comercială audiovizuală, în sensul dispoziţiilor legale, iar difuzarea lor este
gratuită.
(3) In perioada campaniei electorale, cu excepţia
spoturilor electorale, este interzisă difuzarea oricăror forme de comunicare
comercială audiovizuală sau noncomercială ce conţine referiri la candidaţi sau
la reprezentanţii acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi
alianţelor electorale care susţin candidaţi.
Art. 7. - Prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut
electoral este permisă în condiţiile precizate la art. 19 din Legea nr.
370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi
până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi
comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale,
precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor
acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor
electorale care susţin candidaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 9.
Art. 9. - (1) Candidaţii ale căror drepturi sau
interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul programelor
audiovizuale a unor fapte neadevărate sau a unor informaţii inexacte
beneficiază de drept la replică sau rectificare, după caz; solicitarea se va
conforma dispoziţiilor art. 52 alin. (1), respectiv art. 60 alin. (1) din Codul
de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Radiodifuzorii au următoarele obligaţii privind
dreptul la replică:
a) să decidă acordarea sau neacordarea dreptului
solicitat, în cel mult 24 de ore de la primirea unei solicitări formulate în
scris; în situaţia în care solicitarea se referă la o emisiune difuzată în
ultima zi de campanie electorală, decizia trebuie luată în cel mult 12 ore de
la primirea solicitării;
b) să comunice solicitantului, în termenele prevăzute
la lit. a), telefonic şi/sau în scris, decizia luată; în cazul neacordării
dreptului solicitat, motivele trebuie să fie comunicate solicitantului şi
Consiliului Naţional al Audiovizualului;
c) să difuzeze replica, în cazul în care decide
acordarea acesteia, în cel mult 24 de ore de la primirea solicitării; în
situaţia în care emisiunea care face obiectul sesizării a fost difuzată în
ultima zi de campanie electorală, replica se difuzează în preziua votării;
d) să difuzeze replica, în cazul în care solicitantului
i se dă câştig de cauză de către Consiliul Naţional al Audiovizualului, în
termenul şi în condiţiile stabilite de acesta.
(3) In preziua votării, radiodifuzorii vor avea în
vedere alocarea unui spaţiu de emisie, imediat după principala emisiune
informativă de seară, pentru difuzarea replicilor primite ca urmare a
sesizărilor care se referă la emisiunile difuzate în ultima zi de campanie.
Art. 10. - Din momentul intrării în vigoare a prezentei
decizii, monitorizarea respectării prevederilor referitoare la asigurarea
informării corecte şi a pluralismului din Codul de reglementare a conţinutului
audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează
săptămânal, iar radiodifuzorii au obligaţia să compenseze dezechilibrele
evidente relevate, în săptămâna imediat următoare constatării acestora.
Art. 11. - Posturile de radio şi de televiziune care
intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să
facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice
Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală,
până cel mai târziu în ziua de 15 octombrie 2009, printr-o adresă, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 12. - (1) Candidaţii au la dispoziţie intervalul
15-22 octombrie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi
de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a
emisiunilor electorale, solicitând şi timpii de antenă pe care intenţionează să
îi utilizeze.
(2) După 29 octombrie 2009, data rămânerii definitive a
candidaturilor, şi până la data de 31 octombrie 2009, posturile de radio şi de
televiziune, în funcţie de solicitările primite, vor stabili în grila de
program intervalele de timp de difuzare a emisiunilor prevăzute la art. 5 alin.
(1) lit. a) şi b şi le vor comunica în scris Consiliului Naţional al
Audiovizualului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezenta decizie.
Art. 13. - (1) Radiodifuzorii vor asigura înregistrarea
emisiunilor destinate campaniei electorale în condiţiile stabilite în Decizia
Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 412/2007 privind obligaţiile ce
revin radiodifuzorilor la înregistrarea programelor de radio şi de televiziune.
(2) Inregistrările emisiunilor destinate campaniei
electorale vor fi ţinute la dispoziţia Consiliului Naţional al Audiovizualului
pe toată durata campaniei electorale şi încă 30 de zile după comunicarea
oficială a rezultatelor.
Art. 14. - (1) Nerespectarea prevederilor prezentei
decizii se sancţionează potrivit dispoziţiilor Legii nr. 504/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, ale art. 261 lit.
y) şi art. 262 alin. (1) şi alin. (2) lit. g) din Legea nr. 370/2006, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia în care respectivele încălcări ale
dispoziţiilor legale se produc după momentul încheierii oficiale a campaniei
electorale, Consiliul Naţional al Audiovizualului se va întruni de urgenţă şi
va analiza situaţia creată cu maximă celeritate.
Art. 15. - Prevederile prezentei decizii se vor aplica
în mod corespunzător şi pentru campania electorală ce se va desfăşura pentru
cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale.
Preşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului,
Răsvan Popescu
ANEXA Nr. 1
Radiodifuzor....................................
Licenţa nr........................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod
050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 853/2009, vă comunicăm că postul de
radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu
numele.............................din
localitatea.....................................intenţionează să difuzeze
emisiuni destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.
Estimăm că difuzarea acestor emisiuni va începe la data
de..................2009.
Persoanele învestite cu responsabilităţi directe
privind organizarea emisiunilor destinate campaniei electorale sunt:
-..........................., având funcţia
de.........................;
-..........................., având funcţia
de..........................
şi pot fi contactate la
telefon/fax........................................................................................................................................................................ ..........
.....................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)
ANEXA Nr. 2
Radiodifuzor...............................
Licenţa nr...................................
Către
Consiliul Naţional al Audiovizualului
Bucureşti, Bd. Libertăţii nr. 14, sectorul 5, cod
050706
Fax: 021.305.53.54
In conformitate cu prevederile Deciziei Consiliului
Naţional al Audiovizualului nr. 853/2009 şi ca urmare a Comunicării noastre
nr............ din...................... 2009 privind difuzarea de către postul
de radio/televiziune/distribuţie prin cablu cu numele
............................din localitatea............................. a
emisiunilor destinate campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui
României, vă transmitem anexat prezentei lista cu tipurile acestor emisiuni,
precum şi programarea lor, pe zile şi ore, pe întreaga durată a campaniei.
......................................................................
(semnătura şi ştampila titularului de licenţă)