DECIZIE Nr.
852 din 9 octombrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 8 noiembrie 2007
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Meteor" - S.R.L. din Călăraşi în Dosarul nr. 1.048/116/2006 (număr în format vechi
2.097/C/2006) al Tribunalului Călăraşi.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei ca devenită inadmisibilă, deoarece soluţia legislativă
criticată nu se mai regăseşte în actuala redactare a dispoziţiilor art. 11
alin. (2) din Legea nr. 554/2004.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 1.048/116/2006 (număr în format vechi 2.097/C/2006), Tribunalul
Călăraşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Meteor" -
S.R.L. din Călăraşi într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
„constatarea nulităţii absolute parţiale a Certificatului de atestare a
dreptului de proprietate".
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se
susţine că dispoziţiile legale criticate instituie o discriminare, sub aspectul
accesului la instanţă, între beneficiarul unui act administrativ individual şi
terţul vătămat în drepturile sale prin efectele acelui act. „In plus, textul de
lege vorbeşte despre anularea actului şi nu de constatarea nulităţii lui -
nulităţi diferite, una relativă, ce poate fi invocată doar de partea sau
părţile din act, în timp ce alta este absolută şi poate fi invocată oricând şi
de către orice persoană."
Tribunalul Călăraşi consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, invocând jurisprudenţa
Curţii Constituţionale în materie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, precizează
că „textul de lege criticat nu
conţine dispoziţii prin care s-ar crea privilegii sau discriminări, deoarece
aceste reglementări se aplică deopotrivă tuturor persoanelor care se consideră
vătămate prin actul administrativ şi vor să-l atace", iar prevederile art.
44 alin. (1) şi (2) din Constituţie nu au incidenţă în cauză. De asemenea, în
sprijinul argumentaţiei sunt invocate deciziile Curţii Constituţionale nr.
534/2006 şi 123/2006.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004 sunt neconstituţionale, întrucât, prevăzând că cererile prin care se
solicită anularea unui act administrativ unilateral pot fi introduse nu mai
târziu de un an, termen de decădere, care curge de la data emiterii actului,
acestea îngrădesc accesul liber la justiţie şi aduc atingere în mod substanţial
dreptului de acces la instanţă. Totodată, textul de lege indicat creează
discriminări între persoanele vătămate într-un drept al lor de o autoritate
publică, prin emiterea unui act administrativ nelegal, din punctul de vedere al
cunoaşterii sau nu a existenţei actului, fiind contrar astfel principiului art.
16 din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare,
prevederile art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004. Ulterior
sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii de
neconstituţionalitate, acest act normativ a fost modificat şi completat prin
Legea nr. 262/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, textul de
lege criticat de autorul excepţiei fiind modificat prin art. I pct. 16 din legea menţionată. Ca urmare,
dispoziţiile art. 11 alin. (2) au în prezent următoarea redactare:
Art. 11 Termenul de introducere a acţiunii (...)
„(2) Pentru motive temeinice, în cazul actului administrativ individual, cererea poate fi
introdusă şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de un an
de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă, data introducerii
cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după caz."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) - „Egalitatea în drepturi", art. 44
alin. (1) şi (2) - „Dreptul de proprietate privată" şi art. 52
alin. (1) şi (2) - „Dreptulpersoanei vătămate de o autoritate publică",
din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, ulterior sesizării sale cu soluţionarea prezentei
excepţii, dispoziţiile art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ
nr. 554/2004 au fost modificate în mod substanţial, în sensul că, în prezent,
soluţia legislativă iniţial criticată de autorul excepţiei nu mai subzistă. In
noua redactare, dispoziţiile legale atacate tratează într-un mod diferit data
de la care curge termenul de un an pentru introducerea cererii, acesta fiind
calculat de la data comunicării actului, data luării la cunoştinţă, data
introducerii cererii sau data încheierii procesului-verbal de conciliere, după
caz.
Or, prin Decizia Plenului nr. III din 31 octombrie 1995,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea Constituţională a
statuat că „In cazul în care, după invocarea unei excepţii de
neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti, prevederea legală
supusă controlului a fost modificată, Curtea Constituţională se pronunţă asupra
constituţionalităţii prevederii legale, în noua sa redactare, numai dacă
soluţia legislativă din legea sau ordonanţa modificată este, în principiu,
aceeaşi cu cea dinaintea modificării."
Intrucât textul de lege iniţial criticat nu mai este în
vigoare, Curtea va face aplicarea prevederilor art. 29 alin. (1) şi (6) din
Legea nr. 47/1992 şi, în consecinţă, va respinge excepţia de
neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Meteor" - S.R.L. din Călăraşi în
Dosarul nr. 1.048/116/2006 (număr în format vechi 2.097/C/2006) al Tribunalului
Călăraşi.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 octombrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi