DECIZIE Nr.
847 din 9 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor
aspecte financiare în sistemul justitiei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 501 din 21 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată din oficiu de
Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale în
Dosarele nr. 1.042/59/2008, nr. 4134.3/108/2007, nr. 9076.1/101/2007, nr.
591/46/2008, nr. 1.273/59/2008, nr. 1.262/59/2008, nr. 1.814/115/2008, nr.
1.343/59/2008, nr. 1.245/59/2008, nr. 3.844/108/2008, nr. 1.289/59/2008, nr.
1.838/115/2008, nr. 3204.3/108/2007, nr. 808/59/2008, nr. 3.227/30/2008, nr.
8899.1/30/2007, nr. 913/59/2008 şi nr. 891/115/2008 ale acestei instanţe.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în Dosarele nr. 251 D/2009-256D/2009 şi nr.
259D/2009-270D/2009 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării
dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea Dosarelor nr. 252D/2009- 256D/2009 şi nr. 259D/2009-270D/2009
la Dosarul nr. 251 D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece
dispoziţiile legale criticate au fost abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin Incheierile din 10 decembrie 2008 şi 16 ianuarie
2009, pronunţate în Dosarele nr. 1.042/59/2008, nr. 4134.3/108/2007, nr.
9076.1/101/2007, nr. 591/46/2008, nr. 1.273/59/2008, nr. 1.262/59/2008, nr.
1.814/115/2008, nr. 1.343/59/2008, nr. 1.245/59/2008, nr. 3.844/108/2008, nr.
1.289/59/2008, nr. 1.838/115/2008, nr. 3204.3/108/2007, nr. 808/59/2008, nr.
3.227/30/2008, nr. 8899.1/30/2007, nr. 913/59/2008 şi nr. 891/115/2008, Curtea
de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de
măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie
ridicată de instanţa de judecată din oficiu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate instanţa de judecată susţine că prevederile art. I şi II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, care cuprind norme de procedură
referitoare la competenţa de soluţionare în primă instanţă şi în recurs a
cererilor formulate de personalul din sistemul justiţiei având ca obiect
acordarea unor drepturi salariale, încalcă dispoziţiile constituţionale ale
art. 115 alin. (4), potrivit cărora „Guvernul poate adopta ordonanţe de
urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi
amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora". Arată
că motivele invocate de Guvern pentru a justifica urgenţa reglementării în
cazul de faţă, şi anume unificarea practicii judiciare şi implicaţiile
financiare legate de punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti având ca
obiect drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din
sistemul justiţiei, nu răspund cerinţelor unei situaţii extraordinare care să
fie legată de competenţa de soluţionare a cauzelor şi a cărei reglementare să
nu poată fi amânată. In legătură cu definirea „situaţiei extraordinare"
avute în vedere de art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, face trimitere la
Deciziile Curţii Constituţionale nr. 255/2005 şi nr. 421/2007.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul României consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece prin Decizia
nr. 104/2009 Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile legale
criticate contravin Legii fundamentale.
Avocatul Poporului arată
că, prin Decizia nr. 104/2009, Curtea Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 şi, având în vedere prevederile art. 29 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul excepţiei prevederile
constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii
Constituţionale, consideră că excepţia de neconstituţionalitate a devenit
inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte
financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 462 din 20 iunie 2008, care la data sesizării instanţei de
contencios constituţional aveau următorul cuprins:
„Art. I. - (1)
Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de
personalul salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 27/2006
privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor
categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 45/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea
personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de
pe lângă acestea, precum şi din cadrul altor unităţi din sistemul justiţiei,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2007, cu modificările ulterioare,
sunt soluţionate, în primă instanţă, de curţile de apel.
(2) Recursul împotriva hotărârilor pronunţate în
primă instanţă de curţile de apel se judecă de Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Art. II. - (1)
Dispoziţiile art. I se aplică şi proceselor în curs de judecată, având ca
obiect soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale
formulate de personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioară.
(2) Cauzele prevăzute la alin. (1) aflate în curs de
judecată în fond la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
vor fi trimise de îndată spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere care
nu este supusă niciunei căi de atac.
(3) Recursurile împotriva hotărârilor pronunţate cu
privire la cererile prevăzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se trimit de îndată
la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusă
niciunei căi de atac."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, după sesizarea sa prin Incheierile din 10 decembrie 2008 şi 16
ianuarie 2009, dispoziţiile art. I şi II din ordonanţa ce constituie obiectul
prezentei excepţii de neconstituţionalitate au fost abrogate prin articolul unic
punctele 1 şi 2 din Legea nr. 76/2009 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 231 din 8 aprilie 2009.
Aşa fiind şi având în vedere dispoziţiile art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale potrivit cărora „decide asupra excepţiilor ridicate în faţa
instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind
neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, [...], Curtea constată că prezenta
excepţie de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi II din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor
aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicată din oficiu de Curtea
de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă si asigurări sociale în Dosarele
nr. 1.042/59/2008, nr. 4134.3/108/2007, nr. 9076.1/101/2007, nr. 591/46/2008,
nr. 1.273/59/2008, nr. 1.262/59/2008, nr. 1.814/115/2008, nr. 1.343/59/2008,
nr. 1.245/59/2008, nr. 3.844/108/2008, nr. 1.289/59/2008, nr. 1.838/115/2008,
nr. 3204.3/108/2007, nr. 808/59/2008, nr. 3.227/30/2008, nr. 8899.1/30/2007,
nr. 913/59/2008 şi nr. 891/115/2008 ale acestei instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 iunie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru