DECIZIE Nr. 84 din 25 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri
de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi
desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea
Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor
Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom"
Bucuresti, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a
Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 243 din 9 aprilie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptii ridicate de
Despina-Cornelia Balasea in Dosarul nr. 1.016/LM/2002 al Curtii de Apel Craiova
- Sectia litigii de munca si de Floarea Grecu in Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al
aceleiasi instante.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 februarie 2003 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea
pentru data de 25 februarie 2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 12 iulie 2002, pronuntate in dosarele nr.
1.016/LM/2002 si nr. 1.017/LM/2002, Curtea de Apel Craiova - Sectia litigii de
munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a
Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptie ridicata de Despina-Cornelia
Balasea si Floarea Grecu in cadrul unor litigii de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia nu au
aratat in ce consta neconstitutionalitatea Legii nr. 187/2001, ci au criticat,
in special, Hotararea Guvernului nr. 127/1999, despre care au sustinut ca a
fost adoptata cu incalcarea prevederilor art. 51 si ale art. 107 alin. (1) si
(2) din Constitutie, intrucat nu a fost emisa pentru organizarea executarii
legilor, iar prin art. 4 alin. (1), art. 10 si 11 din Normele de aplicare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 se modifica, implicit, art. 2
alin. (3) din ordonanta. Pentru cazul in care nu se va admite exceptia de
neconstitutionalitate pe acest motiv, se solicita constatarea faptului ca art.
2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravine prevederilor
art. 38 alin. (2) din Constitutie, intrucat art. 4 alin. (1), art. 10 si 11 din
normele de aplicare instituie termene pentru achitarea platilor compensatorii,
situatie in care, pana la plata efectiva, titularii acestor drepturi sunt
lipsiti de protectie sociala. Pentru acelasi motiv, se considera ca
dispozitiile de lege criticate contravin si prevederilor art. 20 din
Constitutie, raportate la art. 11 alin. (1) si alin. (2) partea a treia din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
Curtea de Apel Craiova - Sectia litigii de munca apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, se arata ca Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost emisa "in cadrul politicii
economice a Guvernului de restructurare a industriei in sectoarele la care se
refera" si cu respectarea dispozitiilor constitutionale. Se mai arata ca,
in realitate, autorii exceptiilor critica Hotararea Guvernului nr. 127/1999
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998, hotarare care "nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
inadmisibila, potrivit prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata. In
acest sens, in esenta, arata ca nici articolul unic al Legii nr. 187/2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele
masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va
fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea
Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor
Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului
"Petrom" Bucuresti si nici prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998 nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate
ca fiind incalcate. Considera ca, dimpotriva, instituind masuri de protectie a
personalului disponibilizat prin concedieri colective, constand in acordarea de
plati compensatorii de la data desfacerii contractului individual de munca,
dispozitiile de lege criticate sunt in deplina concordanta cu art. 38 alin. (2)
din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile Legii nr. 187/2001 sunt constitutionale.
Astfel, cu privire la sustinerile de neconstitutionalitate a prevederilor art.
2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 in raport cu
dispozitiile art. 38 alin. (2) si art. 20 din Constitutie, considera ca
"instituirea datei desfacerii contractului individual de munca ca termen
de la care se naste dreptul la plata compensatorie constituie o garantie legala
a dreptului la protectia sociala a muncii". Se mai considera ca,
"prin continutul lor, prevederile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998 asigura fiecarei persoane disponibilizate,
prin concedieri colective, atat dreptul la un nivel de trai suficient, cat si
dreptul de a fi la adapost de la foame, prin instituirea dreptului la plata
compensatorie", asa incat nu sunt incalcate dispozitiile art. 11 alin. (1)
si (2) din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si
culturale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al
carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor
colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, ordonanta
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie
1998, precum si dispozitiile Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001. Autorii exceptiilor sustin, de asemenea,
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 36/1998 in redactarea considerata de acestia ca fiind
modificata prin Normele de aplicare aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
127/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 4
martie 1999.
Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogata prin pct. 3 al lit. B din
anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia
sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute
ca urmare a concedierilor colective, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999. La data pronuntarii prezentei
decizii nu mai este in vigoare nici Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, intrucat in preambulul
Decretului nr. 247 din 12 aprilie 2001 se precizeaza ca legea a fost promulgata
pentru validarea consecintelor juridice ale ordonantei, pe perioada de aplicare
a acesteia.
Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta este competenta sa se
pronunte numai asupra legilor sau ordonantelor in vigoare, astfel incat
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1998, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, Curtea
retine ca si aceasta exceptie de neconstitutionalitate este inadmisibila,
intrucat potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, numai legile si ordonantele ori
unele dispozitii din acestea pot face obiectul controlului de
constitutionalitate.
Curtea mai constata ca sustinerea din notele scrise depuse in cadrul
sedintei publice de dezbateri, potrivit careia art. 2 alin. (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost modificat prin art. 4, 10 si 11 din
Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, este neintemeiata. Prin normele de
aplicare se stabileste modalitatea concreta de ducere la indeplinire a
dispozitiilor ordonantei criticate, fara sa se modifice prevederile acesteia
referitoare la momentul nasterii dreptului la plata compensatorie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate a
Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract
individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective
determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate
"Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias
si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999
pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1998, exceptii ridicate de Despina-Cornelia Balasea in Dosarul nr.
1.016/LM/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia litigii de munca si de Floarea
Grecu in Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu