Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 84 din 25 februarie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 243 din  9 aprilie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptii ridicate de Despina-Cornelia Balasea in Dosarul nr. 1.016/LM/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia litigii de munca si de Floarea Grecu in Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al aceleiasi instante.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 20 februarie 2003 si au fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 25 februarie 2003.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 12 iulie 2002, pronuntate in dosarele nr. 1.016/LM/2002 si nr. 1.017/LM/2002, Curtea de Apel Craiova - Sectia litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999, exceptie ridicata de Despina-Cornelia Balasea si Floarea Grecu in cadrul unor litigii de munca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia nu au aratat in ce consta neconstitutionalitatea Legii nr. 187/2001, ci au criticat, in special, Hotararea Guvernului nr. 127/1999, despre care au sustinut ca a fost adoptata cu incalcarea prevederilor art. 51 si ale art. 107 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat nu a fost emisa pentru organizarea executarii legilor, iar prin art. 4 alin. (1), art. 10 si 11 din Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 se modifica, implicit, art. 2 alin. (3) din ordonanta. Pentru cazul in care nu se va admite exceptia de neconstitutionalitate pe acest motiv, se solicita constatarea faptului ca art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravine prevederilor art. 38 alin. (2) din Constitutie, intrucat art. 4 alin. (1), art. 10 si 11 din normele de aplicare instituie termene pentru achitarea platilor compensatorii, situatie in care, pana la plata efectiva, titularii acestor drepturi sunt lipsiti de protectie sociala. Pentru acelasi motiv, se considera ca dispozitiile de lege criticate contravin si prevederilor art. 20 din Constitutie, raportate la art. 11 alin. (1) si alin. (2) partea a treia din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
    Curtea de Apel Craiova - Sectia litigii de munca apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost emisa "in cadrul politicii economice a Guvernului de restructurare a industriei in sectoarele la care se refera" si cu respectarea dispozitiilor constitutionale. Se mai arata ca, in realitate, autorii exceptiilor critica Hotararea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, hotarare care "nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este inadmisibila, potrivit prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata. In acest sens, in esenta, arata ca nici articolul unic al Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti si nici prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 nu sunt contrare prevederilor constitutionale invocate ca fiind incalcate. Considera ca, dimpotriva, instituind masuri de protectie a personalului disponibilizat prin concedieri colective, constand in acordarea de plati compensatorii de la data desfacerii contractului individual de munca, dispozitiile de lege criticate sunt in deplina concordanta cu art. 38 alin. (2) din Constitutie.
    Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile Legii nr. 187/2001 sunt constitutionale. Astfel, cu privire la sustinerile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 in raport cu dispozitiile art. 38 alin. (2) si art. 20 din Constitutie, considera ca "instituirea datei desfacerii contractului individual de munca ca termen de la care se naste dreptul la plata compensatorie constituie o garantie legala a dreptului la protectia sociala a muncii". Se mai considera ca, "prin continutul lor, prevederile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 asigura fiecarei persoane disponibilizate, prin concedieri colective, atat dreptul la un nivel de trai suficient, cat si dreptul de a fi la adapost de la foame, prin instituirea dreptului la plata compensatorie", asa incat nu sunt incalcate dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2) din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie 1998, precum si dispozitiile Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001. Autorii exceptiilor sustin, de asemenea, neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 in redactarea considerata de acestia ca fiind modificata prin Normele de aplicare aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 4 martie 1999.
    Examinand exceptiile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost abrogata prin pct. 3 al lit. B din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/1999 privind protectia sociala a persoanelor ale caror contracte individuale de munca vor fi desfacute ca urmare a concedierilor colective, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 303 din 29 iunie 1999. La data pronuntarii prezentei decizii nu mai este in vigoare nici Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001, intrucat in preambulul Decretului nr. 247 din 12 aprilie 2001 se precizeaza ca legea a fost promulgata pentru validarea consecintelor juridice ale ordonantei, pe perioada de aplicare a acesteia.
    Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, aceasta este competenta sa se pronunte numai asupra legilor sau ordonantelor in vigoare, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
    In ceea ce priveste Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, Curtea retine ca si aceasta exceptie de neconstitutionalitate este inadmisibila, intrucat potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, numai legile si ordonantele ori unele dispozitii din acestea pot face obiectul controlului de constitutionalitate.
    Curtea mai constata ca sustinerea din notele scrise depuse in cadrul sedintei publice de dezbateri, potrivit careia art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost modificat prin art. 4, 10 si 11 din Normele de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 127/1999, este neintemeiata. Prin normele de aplicare se stabileste modalitatea concreta de ducere la indeplinire a dispozitiilor ordonantei criticate, fara sa se modifice prevederile acesteia referitoare la momentul nasterii dreptului la plata compensatorie.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate a Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, precum si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998, exceptii ridicate de Despina-Cornelia Balasea in Dosarul nr. 1.016/LM/2002 al Curtii de Apel Craiova - Sectia litigii de munca si de Floarea Grecu in Dosarul nr. 1.017/LM/2002 al aceleiasi instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 84/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 84 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 84/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu