Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 84 din 14 martie 2002

referitoare le exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 270 din 23 aprilie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Iuliana Nedelcu          - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de instanta, din oficiu, in Dosarul nr. 8.166/2001 al Judecatoriei Bacau si de Brindusa Dragulin in Dosarul nr. 5.826/2001 al Judecatoriei Deva.
    La apelul nominal se prezinta autoarea exceptiei, Brindusa Dragulin, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea Dosarului nr. 6C/2002 la Dosarul nr. 444C/2001, avand in vedere ca obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate este identic in cauzele mentionate.
    Autoarea exceptiei, precum si reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind intrunite conditiile conexarii. In consecinta, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea, in temeiul art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila si al art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, dispune conexarea Dosarului nr. 6C/2002 la Dosarul nr. 444C/2001.
    Cauza fiind in stare de judecata, autoarea exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea exceptiei si constatarea neconstitutionalitatii art. 279 alin. 2 lit. a) teza finala din Codul de procedura penala. In motivarea sustinerilor sale sunt invocate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care statueaza principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, precum si ale art. 22 alin. (1) privind dreptul persoanei la viata si la integritate fizica si psihica. Autoarea exceptiei considera inadmisibila discriminarea la care a fost supusa prin citarea in calitate de inculpat intr-un proces penal, a carei actiune penala a fost declansata la plangerea prealabila a persoanei vatamate, in conditiile in care faptuitorul infractiunii nu este cunoscut.
    Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca fiind neintemeiata exceptia ridicata, invocand in acest sens jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale: Decizia nr. 162 din 21 septembrie 2000, Decizia nr. 197 din 12 octombrie 2000 sau Decizia nr. 309 din 15 noiembrie 2001. Se considera ca solutiile si considerentele care au stat la baza adoptarii respectivelor decizii sunt valabile si in prezent, astfel incat se solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate. In plus, se invedereaza ca persoanele care se considera prejudiciate in urma declansarii procesului penal in temeiul art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala au posibilitatea de reparare a prejudiciului suferit conform art. 259 din Codul penal privind denuntarea calomnioasa.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 8.166/2001 de Judecatoria Bacau, respectiv prin Incheierea din 29 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.826/2001 de Judecatoria Deva, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de prima instanta, din oficiu, respectiv de Brindusa Dragulin.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate pe care a ridicat-o din oficiu Judecatoria Bacau arata ca, potrivit dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, pentru infractiunile enumerate in acest text, intre care si furtul intre rude, prevazut la art. 210 din Codul penal, actiunea penala se pune in miscare numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate, adresata direct judecatoriei, procesul penal desfasurandu-se fara a parcurge faza urmaririi penale. Prin "suprimarea" fazei urmaririi penale sunt afectate, in opinia instantei, garantiile procesuale de care ar fi putut dispune persoana vatamata, cum ar fi dreptul acesteia de a se adresa organelor de urmarire penala pentru ca acestea sa ia masuri pentru ridicarea si conservarea urmelor infractiunii sau dreptul de a beneficia de administrarea probelor de catre organele specializate ale statului. Instanta, sesizata direct prin plangerea prealabila a persoanei vatamate, nu poate efectua ea insasi acele investigatii pe care le pot efectua organele de urmarire penala si nici nu poate dispune trimiterea cauzei acestor organe pentru efectuarea de activitati specifice. In aceste conditii instanta apreciaza ca atat partii vatamate, cat si inculpatului li se restrang urmatoarele drepturi: dreptul la aparare prevazut la art. 24 din Constitutie, in care sunt incluse, in opinia sa, dreptul de a beneficia in mod util si eficient de protectia organelor specializate ale statului, dreptul de a ridica si a conserva urmele infractiunii, dreptul de a administra probe, dreptul de a beneficia de sprijinul organelor de specialitate ale statului in cercetarea faptei de furt, la care se refera art. 210 din Codul penal, si tragerea la raspundere penala a faptuitorului potrivit vinovatiei sale si in raport cu imprejurarile in care a fost savarsita fapta, precum si dreptul la un proces echitabil prevazut la art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. De asemenea, partii vatamate i se restrange dreptul la ocrotire egala, din partea legii, a proprietatii private, drept prevazut la art. 41 alin. (2) din Constitutie.
    Instanta apreciaza ca restrangerea acestor drepturi nu se incadreaza in temeiurile prevazute limitativ la art. 49 din Constitutie. In cazul infractiunilor de furt intre rude, la care se refera art. 210 din Codul penal, faptul ca persoana vatamata are o anumita calitate in raport cu faptuitorul constituie un dezavantaj pentru acesta, neasigurandu-se "protectia egala" din partea legii. Se arata ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, cu referire la art. 210 din Codul penal, intrucat constituie o exceptie de la procedura penala de drept comun si nu se incadreaza in limitele restrictiilor prevazute la art. 49 din Constitutie, ar trebui sa se inscrie ca o favoare in beneficiul partilor. Or, din analiza facuta, aceasta exceptie este, sustine instanta, in defavoarea partilor.
    Prin urmare instanta desprinde concluzia ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, cu referire la art. 210 din Codul penal, sunt neconstitutionale, incalcand prevederile art. 49 din Constitutie. Aceste dispozitii ar fi constitutionale "numai in masura in care s-ar interpreta in sensul ca posibilitatea persoanei vatamate de a se adresa cu plangere direct instantei competente sa constituie o facultate pentru aceasta, iar nu o obligatie".
    Se mai arata in motivarea exceptiei ca, in cazul in care persoana invinuita pentru savarsirea infractiunii de furt intre rude isi manifesta intentia de a administra anumite probe care s-ar pierde prin intarziere, iar instanta ar fi in imposibilitatea legala sau de fapt sa le administreze, instanta ar trebui sa aiba posibilitatea sa dispuna ca organele de urmarire penala sa faca acest lucru, facand aplicarea, prin extindere, a dispozitiilor art. 333 din Codul de procedura penala. In acelasi sens, daca instanta apreciaza ca anumite dovezi sunt absolut necesare pentru justa solutionare a cauzei si nu le poate administra sau le administreaza cu intarziere, existand riscul pierderii acestora (de exemplu: martorii care pot deceda, urme ale infractiunii care se pot sterge intr-un timp scurt), ar trebui sa poata dispune ca aceste activitati sa fie desfasurate de organele specializate de urmarire penala. Aceasta posibilitate a instantei ar trebui recunoscuta inca de la primirea plangerii prealabile, daca persoana vatamata isi manifesta intentia de a introduce plangere direct la instanta, iar necesitatea luarii unor astfel de masuri sa poata fi invocata din oficiu.
    Autoarea exceptiei, Brindusa Dragulin, interpretand dispozitiile criticate in sensul ca persoana vatamata se poate adresa organelor de urmarire penala, care ar urma sa sesizeze instanta prin rechizitoriu, afirma ca dispozitiile ar fi contrare art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitor la egalitatea in drepturi, socotind ca persoana vatamata este privilegiata in raport cu inculpatul. Se mai arata ca textul ar fi contrar si prevederilor art. 22 alin. (1) din Constitutie, deoarece prin citarea persoanei in calitate de inculpat, la simpla plangere a persoanei vatamate, este de natura sa ii aduca atingere integritatii psihice. Se sustine ca "in aceste conditii se creeaza un privilegiu pentru partea vatamata si o discriminare pentru inculpat", fiind totodata "afectat si dreptul la integritate psihica al persoanei reclamate, drept garantat de stat", intrucat acesta urmeaza sa fie tras la raspundere penala, desi plangerea penala nu are caracterul unui act de inculpare. In fine, se considera ca dispozitiile criticate sunt contrare prevederilor art. 30 alin. (6) din Constitutie, fara sa se arate in ce consta aceasta contrarietate.
    Judecatoria Deva, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata este nefondata si propune respingerea ei, intrucat dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala nu contravin prevederilor constitutionale privind egalitatea cetatenilor in fata legii, dreptul la integritate psihica sau libertatea de exprimare.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Presedintele Camerei Deputatilor arata ca prin activitatea efectuata de instanta judecatoreasca sunt acordate suficiente garantii procesuale partilor implicate in cauza, acestea beneficiind de mijloacele de aparare puse la dispozitie de lege, inclusiv de concursul organelor specializate pentru cercetarea penala. In aceste situatii organul de cercetare penala nu efectueaza urmarirea in cauza, ci realizeaza doar investigatii pentru identificarea faptuitorului, rezultatul acestor investigatii fiind comunicat partii vatamate, urmand ca aceasta, in deplina cunostinta privind identitatea celui considerat vinovat, sa aprecieze daca se va adresa sau nu cu plangere prealabila instantei. Sub acest aspect plangerea prealabila apare ca o exceptie de la principiul oficialitatii procesului penal consacrat in art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala si constituie o expresie a principiului disponibilitatii, care permite persoanei vatamate sa decida daca sesizeaza organele competente in scopul tragerii la raspundere a faptuitorului. Se mai arata ca nu subzista aprecierile conform carora prin art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala s-ar restrange in mod nejustificat unele drepturi si libertati constitutionale. In concluzie, se apreciaza ca dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala sunt constitutionale si se propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala este neintemeiata. Se arata ca obligatia ca plangerea prealabila sa fie adresata instantei de judecata nu poate fi considerata ca fiind de natura sa aduca atingere dreptului la aparare al inculpatului sau sa conduca la restrangerea nejustificata a exercitiului unor drepturi. Avand in vedere garantiile asigurate pe parcursul procesului penal, textul de lege criticat nu incalca nici art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se mai arata ca, tinand seama de obiectul de reglementare al art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, si anume instituirea unei proceduri de adresare a plangerii prealabile, nu se poate retine incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, privitoare la ocrotirea in mod egal de lege a proprietatii private. In ceea ce priveste contrarietatea textului de lege criticat cu art. 16 alin. (1) din Constitutie, se invoca Decizia nr. 1/1994 a Plenului Curtii Constitutionale, prin care s-a statuat ca "[...] Principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii diferite."
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, care prevede ca "Plangerea prealabila se adreseaza:
    a) instantei de judecata, in cazul infractiunilor prevazute de Codul penal in art. 180, 184 alin. 1, 193, 205, 206, 210, 213 si 220, daca faptuitorul este cunoscut. Cand faptuitorul este necunoscut, persoana vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru identificarea lui.
    Aceste prevederi se aplica si in cazul infractiunilor prevazute in art. 193, 205 si 206 din Codul penal, savarsite prin presa sau alte mijloace de comunicare in masa;".
    Prevederile constitutionale invocate de autorii exceptiei ca fiind incalcate sunt: art. 16 alin. (1), art. 22 alin. (1), art. 24, art. 30 alin. (6), art. 41 alin. (2) si art. 49, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 22 alin. (1): "Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate.";
    - Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu.";
    - Art. 30 alin. (6): "Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine.";
    - Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";
    - Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
    Dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, invocate in motivarea exceptiei, au urmatorul cuprins:
    - Art. 6: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei.
    2. Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita. [...]"
    Infractiunile enumerate la art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala sunt aceleasi cu cele pentru care, inainte de modificarea Codului de procedura penala din 1992, era obligatorie procedura de impacare in fata comisiilor de judecata, persoana vatamata putandu-se adresa instantei de judecata numai daca impacarea partilor nu era posibila. Prin Legea nr. 104/1992 pentru modificarea si completarea Codului penal, a Codului de procedura penala si a altor legi, precum si pentru abrogarea Legii nr. 59/1968 si a Decretului nr. 218/1977, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 1 octombrie 1992, comisiile de judecata au fost desfiintate si o data cu acestea si procedura de impacare, iar cu privire la infractiunile supuse pana atunci acestei proceduri a fost adoptata redactarea din art. 279 alin. 2 lit. a), redactare considerata ca fiind neconstitutionala de catre autorii exceptiei.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    I. Sustinerile instantei de judecata, autoare a exceptiei, conform carora dispozitiile legale criticate ar incalca prevederile constitutionale ale art. 24, privitoare la dreptul de aparare, nu sunt intemeiate, intrucat dispozitiile ce reglementeaza procedura plangerii prealabile ofera suficiente garantii procesuale partilor in proces. Curtea retine ca legiuitorul are competenta exclusiva de a stabili regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti, solutie ce rezulta din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", si din cele ale art. 128 din Constitutie, conform carora "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii". Sub acest aspect, in considerarea unor situatii deosebite, legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor procesuale, cum este cazul procedurii plangerii prealabile.
    Ratiunea reglementarii art. 279 alin. 2 lit. a) consta in faptul ca, pentru infractiunile prevazute in acest articol, mai mult decat pentru celelalte infractiuni urmarite numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate, datorita pericolului social redus sau relatiilor speciale dintre parti, persoana vatamata este inclinata sa nu depuna plangere, iar daca a adresat instantei plangerea, este inclinata sa ierte pe faptuitor si sa se impace. Or, acest mod de stingere a conflictului de drept penal este categoric preferabil sub raportul politicii penale.
    In acest sens Curtea constata ca pe tot parcursul procesului penal declansat la plangerea prealabila a partii vatamate partile beneficiaza de dreptul de a formula aparari (prin ridicarea de exceptii procesuale, prezentarea de probe, exercitarea cailor de atac etc.), in deplin acord cu prevederile art. 24 din Constitutie.
    Pe de alta parte, Curtea nu poate retine nici argumentul potrivit caruia textul de lege criticat contravine art. 41 alin. (2) din Constitutie privind dreptul partii vatamate la ocrotire egala, din partea legii, a proprietatii private. In cazul infractiunii prevazute la art. 210 din Codul penal faptul ca persoana vatamata, titulara a dreptului de proprietate, are o anumita calitate in raport cu faptuitorul - sot, ruda apropiata, tutore sau gazduitor - nu constituie un dezavantaj care sa conduca la o discriminare in ceea ce priveste protectia proprietatii private, asa cum pretinde instanta judecatoreasca, ci in aceasta situatie legiuitorul a stabilit o norma speciala in considerarea unei situatii aparte cum este aceea a furtului intre persoane apropiate. Insasi calitatea faptuitorului este cea care a determinat reglementarea in mod distinct a acestei raspunderi, luand in considerare raporturile existente intre inculpat si partea vatamata, in vederea protectiei unor valori sociale importante, precum unitatea familiei sau relatiile de apropiere dintre persoanele care locuiesc impreuna.
    In ceea ce priveste sustinerea ca ar fi fost incalcate prevederile art. 49 din Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, Curtea nu poate retine din dispozitia legala criticata existenta unei restrangeri neproportionale a dreptului de aparare sau a protectiei proprietatii private.
    Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea prin dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala a prevederilor art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea observa ca prin stabilirea unor proceduri speciale de judecata nu se poate sustine ca este eludat dreptul persoanei la judecarea in mod echitabil, in mod public, intr-un termen rezonabil, de o instanta independenta si impartiala.
    II. Pe de alta parte Curtea considera ca fiind neintemeiat argumentul pe baza caruia se sustine neconstitutionalitatea tezei finale a art. 279 alin. 2 lit. a), conform careia, "Cand faptuitorul este necunoscut, persoana vatamata se poate adresa organului de cercetare penala pentru identificarea lui". In motivarea exceptiei autorul pretinde incalcarea Legii fundamentale, intrucat persoana vatamata se poate adresa organelor de urmarire penala, care dupa efectuarea unor cercetari ar urma sa sesizeze instanta prin rechizitoriu, fapt ce contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitor la egalitatea in drepturi a persoanelor, prin crearea unui privilegiu persoanei vatamate in raport cu inculpatul. Mai mult, persoana impotriva careia se formuleaza o astfel de plangere devine automat inculpat, fara existenta vreunei probe care sa ateste vinovatia sa.
    Curtea constata ca in anumite cazuri prevazute de lege punerea in miscare a actiunii penale este conditionata de existenta plangerii prealabile a persoanei vatamate. Aceasta reprezinta o exceptie de la regula generala a oficialitatii procesului penal, inscrisa la art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala. Cazurile in care este necesara plangerea prealabila se impart in doua categorii: in cazul anumitor infractiuni, prevazute expres si limitativ de lege, plangerea prealabila se depune direct la instanta de judecata, iar in cazul altor infractiuni determinate, de asemenea, prin lege plangerea trebuie adresata organului de urmarire penala competent, sesizarea instantei urmand sa se faca prin rechizitoriul procurorului. Potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Astfel fiind, legiuitorul poate opta in legatura cu stabilirea infractiunilor in cazul carora este necesara plangerea prealabila, a celor in care trebuie efectuata urmarirea penala, precum si a celor in cazul carora sesizarea instantei de judecata se face prin plangerea prealabila directa a persoanei vatamate.
    In situatia in care autorul infractiunii nu este cunoscut, iar declansarea actiunii penale este conditionata de depunerea plangerii prealabile la instanta judecatoreasca, persoana vatamata are posibilitatea sesizarii organelor de cercetare penala in vederea identificarii faptuitorului. Fiind sesizat, organul de cercetare nu efectueaza urmarirea in cauza, ci realizeaza doar investigatii pentru identificarea autorului faptei, rezultatul acestor investigatii fiind comunicat partii vatamate, urmand ca aceasta, cunoscand identitatea celui considerat vinovat, sa aprecieze daca va adresa sau nu plangerea prealabila direct instantei. Prin urmare, actul de sesizare a instantei ramane plangerea persoanei vatamate, adresata direct acesteia, iar nu actul organului de cercetare penala prin care se comunica identitatea faptuitorului. Acest document nu contine date cu privire la fapta comisa si nu consemneaza acte de urmarire penala, astfel incat nu poate constitui rechizitoriu. In concluzie, Curtea nu poate retine incalcarea art. 16 alin. (1) din Constitutie, referitor la egalitatea in drepturi a persoanelor.
    Curtea constata, de asemenea, ca art. 279 alin. 2 lit. a) teza finala din Codul de procedura penala nu contravine nici prevederilor art. 22 alin. (1) din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului la viata, precum si a dreptului la integritate fizica si psihica ale persoanei, deoarece in mod evident nu contine dispozitii de natura sa aduca atingere acestor drepturi fundamentale ale omului, obiectul reglementarii sale constituindu-l doar procedura de punere in miscare a actiunii penale numai la plangerea prealabila a persoanei vatamate, in cazul infractiunilor pentru care legea prevede ca este necesara o astfel de plangere.
    Curtea mai constata ca textul procedural criticat nu incalca prevederile art. 30 alin. (6) din Constitutie, referitoare la libertatea de exprimare, deoarece prevederile constitutionale au in vedere limitele exercitarii libertatii de exprimare, aceasta neputand sa prejudicieze, printre alte valori supreme ale statului de drept, dreptul persoanei la propria sa imagine.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de instanta, din oficiu, in Dosarul nr. 8.166/2001 a Judecatoriei Bacau si de Brindusa Dragulin in Dosarul nr. 5.826/2001 al Judecatoriei Deva.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2002.

         PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
             prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                             Magistrat asistent,
                             Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 84/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 84 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 84/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu