Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 83 din 27 ianuarie 2011

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. 41 si art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 148 din 1 martie 2011



Ion Predescu                              - presedinte

Aspazia Cojocaru                       -judecator

Acsinte Gaspar                          -judecator

Mircea Stefan Minea                  -judecator

Iulia Antoanella Motoc                -judecator

Puskas Valentin Zoltan               -judecator

Tudorel Toader                           -judecator

Afrodita Laura Tutunaru             - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Iuliana Nedelcu.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. 41 si art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cristian Florin Hodis în Dosarul nr. 4.214/337/2009 al Judecatoriei Zalau.

La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:

Prin Incheierea din 10 martie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 4.214/337/2009,  Judecatoria Zalau  a sesizat  Curtea  Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 209 alin. 41 si art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cristian Florin Hodis în dosarul de mai sus având ca obiect solutionarea unei cauze penale.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca prevederile legale mentionate încalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 referitoare la Accesul liber la justitie, art. 24 referitoare la Dreptul la aparare si art. 20 referitoare la Tratatele internationale privind drepturile omului, precum si dispozitiile art. 6 referitoare la Dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece prin posibilitatea procurorului ierarhic superior de a prelua cauze date de lege în competenta procurorului ierarhic inferior este afectat dreptul la un proces echitabil.

De asemenea, dispozitiile art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala care permit procurorului posibilitatea de a restitui cauza organului care a efectuat urmarirea penala în vederea completarii sau refacerii urmaririi penale afecteaza dreptul la aparare si la un proces echitabil, prin aceea ca printre garantiile menite sa asigure respectarea acestor drepturi se numara si impartialitatea organelor chemate sa înfaptuiasca actul de justitie. Nu este just si echitabil ca, în cazul în care restituirea cauzei în vederea completarii a fost dispusa de catre procuror, si nu de catre instanta, persoana care a efectuat anterior acte de cercetare penala sa nu devina ulterior restituirii incompatibila functional în a mai efectua cercetari penale în acelasi dosar.

Judecatoria Zalau opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. 41 din Codul de procedura penala este inadmisibila, deoarece prin Decizia nr. 1.058/2007, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007, Curtea Constitutionala a declarat aceste prevederi neconstitutionale. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare.

Cât priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, Avocatul Poporului considera ca aceasta este neîntemeiata, deoarece nu înlatura posibilitatea partilor de a beneficia de drepturile si garantiile procesuale instituite de lege în conditiile în care cauza a fost restituita aceluiasi organ care a efectuat urmarirea penala în vederea completarii sau refacerii acesteia. Mai mult, aceasta masura este prevazuta ca alternativa la cea a trimiterii cauzei la alt organ de urmarire penala. In plus, dispozitiile legale invocate sunt norme de procedura prin care legiuitorul reglementeaza posibilitatea remedierii unor nereguli ale urmaririi penale, dispunând completarea sau refacerea acesteia, si constituie tocmai o modalitate de asigurare a unui proces echitabil.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 265 alin. 1 teza a doua cu denumirea marginala Restituirea cauzei sau trimiterea la alt organ de urmarire si art. 209 alin. 41 cu denumirea marginala Competenta procurorului în faza urmaririi din Codul de procedura penala, care, dupa pronuntarea Deciziei de admitere nr. 1.058 din 14 noiembrie 2007, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 28 noiembrie 2007, au urmatorul continut:

-Art. 265 alin. 1 teza a doua: „Când procurorul constata ca urmarirea penala nu este completa, sau ca nu au fost respectate dispozitiile legale care garanteaza aflarea adevarului, restituie cauza organului care a efectuat urmarirea penala, sau potrivit dispozitiilor art. 217 trimite cauza la alt organ de urmarire, în vederea completarii sau refacerii urmaririi penale.";

-Art. 209 alin. 41: „Procurorii din cadrul parchetelor ierarhic superioare pot prelua, în vederea efectuarii urmaririi penale, cauze de competenta parchetelor ierarhic inferioare, prin dispozitia conducatorului parchetului ierarhic superior [...]."

Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt încalcate prevederile constitutionale ale art. 21 referitoare la Accesul liber la justitie, art. 24 referitoare la Dreptul la aparare si art. 20 referitoare la Tratatele internationale privind drepturile omului, precum si dispozitiile art. 6 referitoare la Dreptul la un proces echitabil din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 209 alin. 41 din Codul de procedura penala dispun cu privire la posibilitatea procurorului ierarhic superior de a prelua cauze de competenta procurorilor din cadrul parchetelor ierarhic inferioare.

Prin urmare, textul legal criticat nu numai ca nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate, dar le si garanteaza. Astfel, potrivit art. 132 alin. (1) din Constitutia României, „Procurorii îsi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic [...]".

Ca o garantie a respectarii de catre procurori a principiilor impartialitatii si legalitatii în activitatea lor, Constitutia a consacrat si principiul unitatii de actiune a membrilor Ministerului Public, sub forma controlului ierarhic.

Asa fiind, în virtutea statutului procurorilor consacrat de Constitutie, controlul ierarhic în activitatea procurorilor presupune eo ipso posibilitatea efectuarii actelor si lucrarilor de catre însusi procurorul ierarhic superior, care controleaza activitatea procurorilor din subordinea sa. Acest lucru nu se face însa dupa bunul plac al procurorului ierarhic superior, ci ca urmare a dispozitiei conducatorului acestuia. In aceste conditii nu poate fi admisa teza înfrângerii principiului liberului acces la justitie ori al dreptului la aparare, deoarece un eventual arbitrar ori nerespectarea legii pot fi cenzurate de instanta de judecata cu prilejul contestarii unei solutii de netrimitere în judecata, urmând procedura prevazuta de art. 2781 din Codul de procedura penala, ori cu prilejul solutionarii cauzei în urma emiterii actului de inculpare. De altfel, Constitutia nu consacra dreptul unei persoane de a fi cercetata de un anumit procuror ori organ de urmarire penala, ci dreptul de a fi cercetata în conditiile legii. Ca urmare, dispozitia legala ce formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu contravine niciunei alte norme consacrate prin Legea fundamentala, ci constituie o regula de procedura, pe care legiuitorul are libertatea sa o adopte, în conformitate cu art. 126 alin. (2) din Constitutie. Prevederile legale criticate nu aduc atingere dreptului la un proces echitabil, ci, dimpotriva, îl dezvolta prin aceea ca au menirea de a garanta solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil, prin eficientizarea activitatii de urmarire penala.

Cât priveste dispozitiile art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, Curtea constata ca acestea dispun cu privire la posibilitatea procurorului de a restitui cauza organului care a efectuat urmarirea penala sau de a trimite cauza la alt organ în vederea completarii ori refacerii urmaririi penale. O asemenea posibilitate nu este menita sa afecteze dreptul la un proces echitabil ori dreptul la aparare, întrucât, spre deosebire de situatia incompatibilitatii organului de urmarire penala existenta în cazul în care refacerea s-a dispus de catre instanta de judecata, textul contestat vizeaza un caz de restituire în vederea completarii urmaririi penale sau a respectarii dispozitiilor legale care garanteaza aflarea adevarului, situatie în care, asa cum rezulta din economia sa, urmarirea penala nu a fost finalizata. O atare masura dispusa de catre procuror anterior terminarii urmaririi penale constituie doar un mijloc procesual de garantare a exercitarii atributiilor de urmarire penala cu stricta respectare a legalitatii, în vederea administrarii în continuare a probelor apreciate ca fiind necesare pentru clarificarea aspectelor nelamurite.

Asa fiind si tinând seama de rolul procurorului de aparator al ordinii de drept si al drepturilor si libertatilor cetatenilor, care conduce si supravegheaza, cu respectarea principiului legalitatii si al impartialitatii, activitatea de cercetare penala, este evident ca prin posibilitatea conferita de textul legal criticat se da expresie dreptului la un proces echitabil si dreptului la aparare drept componente ale acestui rol. In plus, partile interesate nu sunt obstructionate în niciun fel în a-si exercita dreptul la aparare în conditiile prevazute de lege si în a sesiza procurorului care supravegheaza cercetarea penala orice neregularitati menite a le prejudicia drepturile procesuale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 209 alin. 41 si art. 265 alin. 1 teza a doua din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Cristian Florin Hodis în Dosarul nr. 4.214/337/2009 al Judecatoriei Zalau.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 27 ianuarie 2011.

PRESEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Afrodita Laura Tutunaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 83/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 83 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 83/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu