Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 82 din 27 aprilie 2000

privind constitutionalitatea initiativei legislative de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 193 din  4 mai 2000


SmartCity3


    Prin adresa nr. XIV/137 din 29 februarie 2000 presedintele Camerei Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale propunerea legislativa de revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie, initiata de 689.237 cetateni, impreuna cu listele cuprinzand semnaturile initiatorilor, spre competenta examinare a constitutionalitatii acesteia.
    Din cuprinsul documentatiei inregistrate la Curtea Constitutionala rezulta ca initiativa legislativa a fost depusa la Biroul permanent al Camerei Deputatilor la data de 19 ianuarie 2000 de un "grup de actiune pentru strangerea semnaturilor", in numele caruia au semnat domnii Mircea Ionescu-Quintus, Valeriu Stoica si Puiu Hasotti, cu mentionarea calitatii acestora de presedinte, prim-vicepresedinte si vicepresedinte al Partidului National Liberal.
    Initiativa legislativa vizeaza revizuirea prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie, potrivit carora: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular." Textul propus de initiatorii revizuirii ar urma sa aiba urmatorul continut: "Proprietatea privata este garantata in mod egal de lege, indiferent de titular." Se propune, asadar, inlocuirea termenului "ocrotita" cu termenul "garantata".
    Impreuna cu initiativa legislativa de revizuire a Constitutiei a fost transmis Curtii Constitutionale si Avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000. Consiliul Legislativ a avizat negativ aceasta propunere legislativa, considerand, in esenta, ca nu sunt respectate dispozitiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999.
    Documentatia anexata la initiativa de revizuire contine si un numar de 73 de dosare, cuprinzand liste cu semnaturi ale cetatenilor din 41 de judete ale tarii si din cele 6 sectoare ale municipiului Bucuresti.
    Prin Incheierea din 2 martie 2000, pronuntata in temeiul art. 12 alin. 3 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, Plenul Curtii a dispus declansarea procedurii de examinare a initiativei legislative de revizuire a Constitutiei, stabilindu-se termen la 29 martie 2000.
    Luand in dezbatere aceasta initiativa legislativa, in temeiul art. 144 lit. a) si h) din Constitutie, precum si al art. 35 si 36 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, plenul Curtii, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat judecarea cauzei pentru data de 19 aprilie 2000 si apoi pentru data de 27 aprilie 2000, cand a fost pronuntata prezenta decizie.

    CURTEA,
examinand initiativa legislativa de revizuire a prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (2), teza intai, raportata la dispozitiile art. 146 si 148 din Constitutie, dispozitiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9 februarie 2000, raportul intocmit de judecatorul desemnat in acest scop, precum si prevederile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
    Competenta Curtii Constitutionale de a solutiona prezenta cauza se intemeiaza pe prevederile art. 144 lit. a) din Constitutie, potrivit carora Curtea Constitutionala "se pronunta [...], din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei". Din aceste prevederi rezulta atributia Curtii de a se pronunta asupra constitutionalitatii initiativelor de revizuire a Constitutiei, indiferent de initiator, asadar inclusiv asupra initiativelor legislative de revizuire formulate de catre cetateni, conform art. 144 lit. h) din Constitutie, potrivit carora Curtea "verifica indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre cetateni".
    Sub aspectul competentei, sunt, de asemenea, aplicabile dispozitiile art. 36 din Legea nr. 47/1992, republicata, care detaliaza atributia Curtii Constitutionale de a se pronunta, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei [conform art. 144 lit. a) din Constitutie], precum si dispozitiile art. 35 din aceeasi lege, care trimit la legea speciala privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni. Aceasta lege speciala este, in prezent, Legea nr. 189/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, data la care a si intrat in vigoare. Ea se aplica atat initiativelor care au ca obiect o propunere legislativa in domeniul legilor organice sau ordinare, cat si celor referitoare la o propunere legislativa in domeniul legilor constitutionale, asadar in vederea revizuirii Constitutiei.
    Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 189/1999 prevede: "Curtea Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui Camerei Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa, va verifica:
    a) caracterul constitutional al propunerii legislative ce face obiectul initiativei;
    b) indeplinirea conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si daca listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
    c) intrunirea numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei, prevazut la art. 73 si, dupa caz, la art. 146 din Constitutie, precum si respectarea dispersiei teritoriale in judete si in municipiul Bucuresti, prevazuta de aceleasi articole."
    1. Procedand la verificarea caracterului constitutional al propunerii legislative ce face obiectul initiativei legislative, Curtea retine ca, in redactarea actuala, art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie prevede ca "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular". Pe de alta parte, prin initiativa de revizuire se propune inlocuirea termenului, "ocrotita" cu termenul "garantata".
    Limitele revizuirii Constitutiei sunt prevazute la art. 148, potrivit caruia: "(1) Dispozitiile prezentei Constitutii privind caracterul national, independent, unitar si indivizibil al statului roman, forma republicana de guvernamant, integritatea teritoriului, independenta justitiei, pluralismul politic si limba oficiala nu pot forma obiectul revizuirii.
    (2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi facuta daca are ca rezultat suprimarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor sau a garantiilor acestora.
    (3) Constitutia nu poate fi revizuita pe durata starii de asediu sau a starii de urgenta si nici in timp de razboi."
    Examinand textul modificarii propuse prin initiativa de revizuire a art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie, Curtea Constitutionala constata ca aceasta propunere nu incalca nici una dintre interdictiile stabilite prin art. 148 din Constitutie, fiind deci, sub acest aspect, constitutionala.
    2. Potrivit prevederilor constitutionale ale art. 146 "(1) Revizuirea Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la propunerea Guvernului, de cel putin o patrime din numarul deputatilor sau al senatorilor, precum si de cel putin 500.000 de cetateni cu drept de vot.
    (2) Cetatenii care initiaza revizuirea Constitutiei trebuie sa provina din cel putin jumatate din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete sau in municipiul Bucuresti trebuie sa fie inregistrate cel putin 20.000 de semnaturi in sprijinul acestei initiative".
    Verificand indeplinirea acestor conditii, Curtea Constitutionala constata ca Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, intrata in vigoare la data de 14 decembrie 1999, stabileste regulile procedurale referitoare la constituirea si componenta comitetului de initiativa, publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a propunerii de revizuire a Constitutiei, avizul prealabil al Consiliului Legislativ, forma listelor de semnaturi ale sustinatorilor, datele pe care trebuie sa le contina aceste liste, conditiile de atestare a listelor, inregistrarea propunerii legislative si verificarea initiativei de catre Curtea Constitutionala.
    Din documentatia anexata la sesizare rezulta ca, strangerea semnaturilor pentru sustinerea initiativei de revizuire a Constitutiei s-a realizat anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 189/1999. De aceea, aceste operatiuni nu pot fi supuse verificarii prin raportare la conditiile stabilite prin aceasta din urma lege, intrucat, in acest fel, ar fi incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
    Dispozitiile finale cuprinse in art. 12 din Legea nr. 189/1999, conform carora "Legea nu se aplica initiativelor legislative ale cetatenilor, cu privire la care Curtea Constitutionala s-a pronuntat pana la data intrarii ei in vigoare", nu pot fi interpretate in sensul ca s-ar aplica tuturor operatiunilor pe care le implica exercitarea acelor initiative legislative asupra carora Curtea Constitutionala nu se pronuntase pana la data de 14 decembrie 1999.
    In aceste conditii si avand in vedere ca - anterior Legii nr. 189/1999 - nu a existat vreo alta reglementare legala in materie, Curtea Constitutionala retine ca absenta unei legi in vigoare in perioada in care s-au intocmit, s-au semnat si s-au atestat listele de sustinatori nu poate ingradi exercitarea de catre cetateni a dreptului constitutional de a initia propuneri legislative, inclusiv pentru revizuirea Constitutiei, prevederile art. 146 din aceasta fiind aplicabile in mod direct. In acest sens este jurisprudenta constanta a Curtii, astfel cum rezulta din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 27 iulie 1995 privind proiectul Legii invatamantului in limbile minoritatilor nationale si din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 2 din 27 iulie 1995 privind proiectul Legii regimului juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 3 august 1995, precum si din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 16 aprilie 1997 cu privire la initiativa legislativa de modificare a art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 64/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 6 mai 1997.
    Intrucat ratiunile care au stat la baza acestei jurisprudente existau, de asemenea, si in perioada (anterioara datei intrarii in vigoare a Legii nr. 189/1999) in cursul careia au fost realizate unele dintre operatiunile aferente initiativei legislative ce face obiectul prezentei decizii, rezulta ca atat considerentele, cat si solutia pronuntata prin hotararile mentionate ale Plenului Curtii Constitutionale sunt pe deplin aplicabile si acestor operatiuni, care, in masura in care nu contravin prevederilor art. 146 din Constitutie, isi pastreaza valabilitatea.
    Asa fiind, referitor la initiativa legislativa de revizuire a art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie, Curtea Constitutionala nu poate verifica autenticitatea semnaturilor de pe liste, daca semnatarii au calitatea de cetateni cu drept de vot si nici daca acestia au domiciliul in judetele pe listele carora au semnat si, in consecinta, nu se poate retine neindeplinirea conditiilor de ordin formal, prevazute la art. 146 din Constitutie, referitoare la numarul minim necesar de sustinatori si la dispersia acestora in judetele tarii si in municipiul Bucuresti.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 41 alin. (2), teza intai, ale art. 144 lit. a), art. 146 si 148 din Constitutie, ale Legii nr. 189/1999, precum si ale art. 35 si 36 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Constata ca initiativa legislativa privind revizuirea prevederilor constitutionale ale art. 41 alin. (2), teza intai, nu incalca dispozitiile art. 148 din Constitutie, referitoare la limitele revizuirii.
    2. Constata ca, in lipsa unei legi pentru reglementarea exercitarii de catre cetateni a initiativei legislative, in vigoare in perioada in care s-au intocmit, s-au semnat si s-au atestat listele de sustinatori, nu se pot verifica autenticitatea semnaturilor din liste, calitatea de cetateni cu drept de vot a semnatarilor si nici dispersia teritoriala a acestora, pentru a se pronunta asupra indeplinirii conditiilor prevazute la art. 146 din Constitutie.
    Decizia se comunica presedintelui Camerei Deputatilor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Definitiva si obligatorie.

    Deliberarea a avut loc la data de 27 aprilie 2000 si la ea au participat: Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecatori.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 82/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 82 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 82/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu