DECIZIE Nr. 82 din 27 aprilie 2000
privind constitutionalitatea initiativei legislative de revizuire a
prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 4 mai 2000
Prin adresa nr. XIV/137 din 29 februarie 2000 presedintele Camerei
Deputatilor a transmis Curtii Constitutionale propunerea legislativa de
revizuire a prevederilor art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie,
initiata de 689.237 cetateni, impreuna cu listele cuprinzand semnaturile
initiatorilor, spre competenta examinare a constitutionalitatii acesteia.
Din cuprinsul documentatiei inregistrate la Curtea Constitutionala rezulta
ca initiativa legislativa a fost depusa la Biroul permanent al Camerei
Deputatilor la data de 19 ianuarie 2000 de un "grup de actiune pentru
strangerea semnaturilor", in numele caruia au semnat domnii Mircea
Ionescu-Quintus, Valeriu Stoica si Puiu Hasotti, cu mentionarea calitatii
acestora de presedinte, prim-vicepresedinte si vicepresedinte al Partidului
National Liberal.
Initiativa legislativa vizeaza revizuirea prevederilor art. 41 alin. (2),
teza intai, din Constitutie, potrivit carora: "Proprietatea privata este
ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular." Textul propus de
initiatorii revizuirii ar urma sa aiba urmatorul continut: "Proprietatea
privata este garantata in mod egal de lege, indiferent de titular." Se
propune, asadar, inlocuirea termenului "ocrotita" cu termenul
"garantata".
Impreuna cu initiativa legislativa de revizuire a Constitutiei a fost
transmis Curtii Constitutionale si Avizul Consiliului Legislativ nr. 88 din 9
februarie 2000. Consiliul Legislativ a avizat negativ aceasta propunere legislativa,
considerand, in esenta, ca nu sunt respectate dispozitiile Legii nr. 189/1999
privind exercitarea initiativei legislative de catre cetateni, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999.
Documentatia anexata la initiativa de revizuire contine si un numar de 73
de dosare, cuprinzand liste cu semnaturi ale cetatenilor din 41 de judete ale
tarii si din cele 6 sectoare ale municipiului Bucuresti.
Prin Incheierea din 2 martie 2000, pronuntata in temeiul art. 12 alin. 3
din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, Plenul
Curtii a dispus declansarea procedurii de examinare a initiativei legislative
de revizuire a Constitutiei, stabilindu-se termen la 29 martie 2000.
Luand in dezbatere aceasta initiativa legislativa, in temeiul art. 144 lit.
a) si h) din Constitutie, precum si al art. 35 si 36 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, plenul
Curtii, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat judecarea cauzei
pentru data de 19 aprilie 2000 si apoi pentru data de 27 aprilie 2000, cand a
fost pronuntata prezenta decizie.
CURTEA,
examinand initiativa legislativa de revizuire a prevederilor constitutionale
ale art. 41 alin. (2), teza intai, raportata la dispozitiile art. 146 si 148
din Constitutie, dispozitiile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea
initiativei legislative de catre cetateni, avizul Consiliului Legislativ nr. 88
din 9 februarie 2000, raportul intocmit de judecatorul desemnat in acest scop,
precum si prevederile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea
Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Competenta Curtii Constitutionale de a solutiona prezenta cauza se
intemeiaza pe prevederile art. 144 lit. a) din Constitutie, potrivit carora
Curtea Constitutionala "se pronunta [...], din oficiu, asupra
initiativelor de revizuire a Constitutiei". Din aceste prevederi rezulta
atributia Curtii de a se pronunta asupra constitutionalitatii initiativelor de
revizuire a Constitutiei, indiferent de initiator, asadar inclusiv asupra
initiativelor legislative de revizuire formulate de catre cetateni, conform
art. 144 lit. h) din Constitutie, potrivit carora Curtea "verifica
indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre
cetateni".
Sub aspectul competentei, sunt, de asemenea, aplicabile dispozitiile art.
36 din Legea nr. 47/1992, republicata, care detaliaza atributia Curtii
Constitutionale de a se pronunta, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire
a Constitutiei [conform art. 144 lit. a) din Constitutie], precum si
dispozitiile art. 35 din aceeasi lege, care trimit la legea speciala privind
exercitarea initiativei legislative de catre cetateni. Aceasta lege speciala
este, in prezent, Legea nr. 189/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 611 din 14 decembrie 1999, data la care a si intrat in
vigoare. Ea se aplica atat initiativelor care au ca obiect o propunere
legislativa in domeniul legilor organice sau ordinare, cat si celor referitoare
la o propunere legislativa in domeniul legilor constitutionale, asadar in
vederea revizuirii Constitutiei.
Art. 7 alin. (1) din Legea nr. 189/1999 prevede: "Curtea
Constitutionala, din oficiu sau pe baza sesizarii presedintelui Camerei
Parlamentului la care s-a inregistrat initiativa, va verifica:
a) caracterul constitutional al propunerii legislative ce face obiectul
initiativei;
b) indeplinirea conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si
daca listele de sustinatori prezentate sunt atestate potrivit art. 5;
c) intrunirea numarului minim de sustinatori pentru promovarea initiativei,
prevazut la art. 73 si, dupa caz, la art. 146 din Constitutie, precum si
respectarea dispersiei teritoriale in judete si in municipiul Bucuresti,
prevazuta de aceleasi articole."
1. Procedand la verificarea caracterului constitutional al propunerii
legislative ce face obiectul initiativei legislative, Curtea retine ca, in
redactarea actuala, art. 41 alin. (2), teza intai, din Constitutie prevede ca
"Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular". Pe de alta parte, prin initiativa de revizuire se propune
inlocuirea termenului, "ocrotita" cu termenul "garantata".
Limitele revizuirii Constitutiei sunt prevazute la art. 148, potrivit
caruia: "(1) Dispozitiile prezentei Constitutii privind caracterul
national, independent, unitar si indivizibil al statului roman, forma
republicana de guvernamant, integritatea teritoriului, independenta justitiei,
pluralismul politic si limba oficiala nu pot forma obiectul revizuirii.
(2) De asemenea, nici o revizuire nu poate fi facuta daca are ca rezultat
suprimarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor sau a
garantiilor acestora.
(3) Constitutia nu poate fi revizuita pe durata starii de asediu sau a
starii de urgenta si nici in timp de razboi."
Examinand textul modificarii propuse prin initiativa de revizuire a art. 41
alin. (2), teza intai, din Constitutie, Curtea Constitutionala constata ca
aceasta propunere nu incalca nici una dintre interdictiile stabilite prin art.
148 din Constitutie, fiind deci, sub acest aspect, constitutionala.
2. Potrivit prevederilor constitutionale ale art. 146 "(1) Revizuirea
Constitutiei poate fi initiata de Presedintele Romaniei la propunerea
Guvernului, de cel putin o patrime din numarul deputatilor sau al senatorilor,
precum si de cel putin 500.000 de cetateni cu drept de vot.
(2) Cetatenii care initiaza revizuirea Constitutiei trebuie sa provina din
cel putin jumatate din judetele tarii, iar in fiecare din aceste judete sau in
municipiul Bucuresti trebuie sa fie inregistrate cel putin 20.000 de semnaturi
in sprijinul acestei initiative".
Verificand indeplinirea acestor conditii, Curtea Constitutionala constata
ca Legea nr. 189/1999 privind exercitarea initiativei legislative de catre
cetateni, intrata in vigoare la data de 14 decembrie 1999, stabileste regulile
procedurale referitoare la constituirea si componenta comitetului de
initiativa, publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a propunerii de
revizuire a Constitutiei, avizul prealabil al Consiliului Legislativ, forma
listelor de semnaturi ale sustinatorilor, datele pe care trebuie sa le contina
aceste liste, conditiile de atestare a listelor, inregistrarea propunerii
legislative si verificarea initiativei de catre Curtea Constitutionala.
Din documentatia anexata la sesizare rezulta ca, strangerea semnaturilor
pentru sustinerea initiativei de revizuire a Constitutiei s-a realizat anterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 189/1999. De aceea, aceste operatiuni nu pot fi
supuse verificarii prin raportare la conditiile stabilite prin aceasta din urma
lege, intrucat, in acest fel, ar fi incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2)
din Constitutie, potrivit carora: "Legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile."
Dispozitiile finale cuprinse in art. 12 din Legea nr. 189/1999, conform
carora "Legea nu se aplica initiativelor legislative ale cetatenilor, cu
privire la care Curtea Constitutionala s-a pronuntat pana la data intrarii ei
in vigoare", nu pot fi interpretate in sensul ca s-ar aplica tuturor
operatiunilor pe care le implica exercitarea acelor initiative legislative
asupra carora Curtea Constitutionala nu se pronuntase pana la data de 14
decembrie 1999.
In aceste conditii si avand in vedere ca - anterior Legii nr. 189/1999 - nu
a existat vreo alta reglementare legala in materie, Curtea Constitutionala
retine ca absenta unei legi in vigoare in perioada in care s-au intocmit, s-au
semnat si s-au atestat listele de sustinatori nu poate ingradi exercitarea de
catre cetateni a dreptului constitutional de a initia propuneri legislative,
inclusiv pentru revizuirea Constitutiei, prevederile art. 146 din aceasta fiind
aplicabile in mod direct. In acest sens este jurisprudenta constanta a Curtii,
astfel cum rezulta din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 27
iulie 1995 privind proiectul Legii invatamantului in limbile minoritatilor nationale
si din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 2 din 27 iulie 1995
privind proiectul Legii regimului juridic al caselor de ajutor reciproc ale
salariatilor, ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
172 din 3 august 1995, precum si din Hotararea Plenului Curtii Constitutionale
nr. 1 din 16 aprilie 1997 cu privire la initiativa legislativa de modificare a
art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 64/1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 6 mai 1997.
Intrucat ratiunile care au stat la baza acestei jurisprudente existau, de
asemenea, si in perioada (anterioara datei intrarii in vigoare a Legii nr.
189/1999) in cursul careia au fost realizate unele dintre operatiunile aferente
initiativei legislative ce face obiectul prezentei decizii, rezulta ca atat
considerentele, cat si solutia pronuntata prin hotararile mentionate ale
Plenului Curtii Constitutionale sunt pe deplin aplicabile si acestor
operatiuni, care, in masura in care nu contravin prevederilor art. 146 din
Constitutie, isi pastreaza valabilitatea.
Asa fiind, referitor la initiativa legislativa de revizuire a art. 41 alin.
(2), teza intai, din Constitutie, Curtea Constitutionala nu poate verifica
autenticitatea semnaturilor de pe liste, daca semnatarii au calitatea de
cetateni cu drept de vot si nici daca acestia au domiciliul in judetele pe
listele carora au semnat si, in consecinta, nu se poate retine neindeplinirea
conditiilor de ordin formal, prevazute la art. 146 din Constitutie, referitoare
la numarul minim necesar de sustinatori si la dispersia acestora in judetele
tarii si in municipiul Bucuresti.
Pentru considerentele expuse, in temeiul dispozitiilor art. 41 alin. (2),
teza intai, ale art. 144 lit. a), art. 146 si 148 din Constitutie, ale Legii
nr. 189/1999, precum si ale art. 35 si 36 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca initiativa legislativa privind revizuirea prevederilor
constitutionale ale art. 41 alin. (2), teza intai, nu incalca dispozitiile art.
148 din Constitutie, referitoare la limitele revizuirii.
2. Constata ca, in lipsa unei legi pentru reglementarea exercitarii de
catre cetateni a initiativei legislative, in vigoare in perioada in care s-au
intocmit, s-au semnat si s-au atestat listele de sustinatori, nu se pot
verifica autenticitatea semnaturilor din liste, calitatea de cetateni cu drept
de vot a semnatarilor si nici dispersia teritoriala a acestora, pentru a se
pronunta asupra indeplinirii conditiilor prevazute la art. 146 din Constitutie.
Decizia se comunica presedintelui Camerei Deputatilor si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Definitiva si obligatorie.
Deliberarea a avut loc la data de 27 aprilie 2000 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu