DECIZIE Nr. 81 din 8 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 246 din 24 martie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Cibela Bistrita" - S.A. in Dosarul nr.
710/2004 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 1 februarie 2005, fiind
consemnate in incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru
a delibera, in conformitate cu dispozitiile art. 57 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amanat
pronuntarea la data de 8 februarie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 710/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13
alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active bancare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Cibela Bistrita" - S.A. intr-un litigiu avand ca obiect o
contestatie la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 13 alin. (5) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 15, ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 alin.
(1) - (3), precum si ale art. 44 alin. (1) si (2) teza intai. In acest sens se
sustine ca exista o contradictie intre "afirmarea principiului celeritatii
(in ceea ce priveste procedurile de preluare si valorificare a activelor
bancare cesionate) si instituirea unui termen de prescriptie a executarii
silite extrem de lax, de 7 ani, prin derogare de la dispozitiile art. 6 din
Decretul nr. 167/1958, care prevede ca termenul general de prescriptie a
dreptului de a cere executarea silita, <<in temeiul oricarui titlu
executor>>, este de 3 ani". Prin urmare, in opinia autorului
exceptiei aceasta reglementare "contravine chiar scopului si principiului
celeritatii enuntate in cuprinsul ordonantei, prin aceea ca AVAS ii este
permisa o pasivitate dincolo de termenul general de 3 ani, aplicabil tuturor
celorlalti creditori".
Se mai sustine ca prevederile criticate contravin "regulilor cesiunii
(art. 1.391 si urm. din Codul civil), reguli carora ordonanta arata ca i se
supune".
Pe cale de consecinta, autorul exceptiei apreciaza ca "se instituie un
tratament neegal, rezultat din dezacordul dintre termenul general de
prescriptie de 3 ani aplicabil bancilor (societati comerciale), persoanelor
fizice si juridice, si termenul de prescriptie de 7 ani aplicabil dreptului de
a cere executarea silita a AVAB", fapt ce contravine prevederilor
constitutionale ale art. 16 si ale art. 44 alin. (2).
Autorul exceptiei considera, de asemenea, ca, "prin instituirea
termenului de prescriptie a dreptului de a cere executarea silita de 7 ani,
printr-o reglementare care produce efecte retroactive asupra regimului
proprietatii pe care garantul, si extins - partile, l-au avut in vedere la data
incheierii contractului de garantie imobiliara", se incalca principiul neretroactivitatii
legii prevazut de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate ridicata ca fiind neintemeiata. In acest sens, se arata
ca, "prin legea speciala, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
51/1998, legiuitorul roman a inteles sa deroge de la dreptul comun, respectiv
Decretul nr. 167/1958 privind prescriptia extinctiva, data fiind natura
creantelor protejate de aceasta lege, si anume creantele bugetare", ceea
ce nu este de natura sa incalce prevederile art. 16 si 44 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In punctul de vedere prezentat, Guvernul arata ca dispozitiile criticate
"se refera doar la anumite creante preluate de AVAB [...], in considerarea
naturii deosebite a acestor creante si a stransei legaturi a acestora cu
datoria publica, bugetul statului si ocrotirea interesului public, si nu
incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, nefiind prevazute, in
situatii egale, drepturi procedurale diferentiate pentru AVAB si pentru
debitorii sai".
Totodata se arata ca dispozitiile criticate nu incalca principiul
neretroactivitatii legii, intrucat "se prevede expres ca termenul de 7 ani
nu se aplica creantelor pentru care dreptul de a cere executarea silita este
prescris, iar motivele invocate de reclamanta privesc aspecte de aplicare in
timp a legii, si nu de constitutionalitate".
Se apreciaza de catre Guvern ca prevederile constitutionale ale art. 21 si
ale art. 44 alin. (2), invocate de autorul exceptiei in sustinerea acesteia, nu
sunt incidente in cauza. Conform punctului de vedere exprimat de Guvern,
aspectele prezentate de autorul exceptiei "privesc probleme de
interpretare in aplicarea prevederilor (criticate) si nu de
constitutionalitate".
Guvernul mai arata, de asemenea, ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 51/1998, republicata, reia din Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 privind
executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria
publica interna, in prezent abrogata, dispozitiile ce reglementau o procedura
speciala de valorificare a creantelor neperformante si pentru solutionarea
cererilor de orice natura in legatura cu aceste creante, precum si pentru
executarea silita". In legatura cu aceste dispozitii, Guvernul arata ca,
printr-o jurisprudenta constanta, Curtea Constitutionala a respins exceptiile
de neconstitutionalitate ridicate. Sunt invocate in acest sens deciziile Curtii
Constitutionale nr. 126 din 4 iulie 2000 si nr. 242 din 23 noiembrie 2000.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca textul
legal criticat nu incalca principiul constitutional al egalitatii cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice, intrucat "reglementarea legala
dedusa controlului de constitutionalitate se aplica tuturor celor aflati in
situatia prevazuta de ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe
considerente arbitrare". Totodata se considera ca "institutia
prescriptiei si termenele in raport cu care aceasta isi produce efectele nu pot
fi considerate de natura a aduce atingere prevederilor art. 16 alin. (1) si (2)
din Constitutie, finalitatea acestor termene fiind aceea de a asigura un climat
de ordine, stabilitate si securitate a raporturilor juridice civile".
De asemenea, Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate
nu incalca prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1), intrucat
"continutul si limitele dreptului de creanta asupra statului sunt
stabilite de lege, in cazul de fata art. 13 alin. (5) teza intai din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998". Cu privire la celelalte dispozitii legale
invocate de autorul exceptiei in sustinerea acesteia, Avocatul Poporului
considera ca "nu au relevanta in cauza de fata".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 alin. (5) teza intai din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998
privind valorificarea unor active bancare, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 409/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 398 din 19 iulie 2001. In temeiul art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 120/2001 pentru completarea art. 19^49 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 51/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 625 din 4 octombrie 2001, aprobata prin Legea nr. 69/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 25 ianuarie 2002, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 a fost republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 13 alin. (5) teza intai: "Termenul de prescriptie a dreptului
de a cere executarea silita a creantelor preluate de AVAB, constatate prin acte
care constituie titlu executoriu sau care, dupa caz, au fost investite cu
formula executorie, este de 7 ani".
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
15, ale art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 alin. (1) - (3), precum si cele
ale art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai. Acestea au urmatorul cuprins:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile."
- Art. 16: (1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil."
- Art. 44 alin. (1) si (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca prin
dispozitiile criticate, care instituie in favoarea Autoritatii pentru
Valorificarea Activelor Statului un termen de prescriptie de 7 ani cu privire
la dreptul de a cere executarea silita, se incalca prevederile art. 15 alin.
(2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) - (3), precum si ale art. 44
alin. (2) din Constitutie. De asemenea, se mai sustine ca, prin instituirea
ulterioara a acestui termen pe care partile "nu l-au avut in vedere la
data incheierii contractului de garantie imobiliara", se incalca si
prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie privind neretroactivitatea legii.
Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca nu exista incompatibilitate
intre textul criticat si dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea
exceptiei. Stabilirea unui termen de prescriptie cu privire la dreptul de a
cere executarea silita, diferit de cel general, se justifica in cauza prin
natura speciala a creantelor preluate de Autoritatea pentru Valorificarea
Activelor Statului, fiind la latitudinea legiuitorului sa aprecieze aceasta
situatie.
Curtea retine ca nu se poate sustine incalcarea principiului egalitatii in
fata legii si a autoritatilor publice, intrucat, asa cum a stabilit Curtea
Constitutionala in jurisprudenta sa, in acord cu cea a Curtii Europene a
Drepturilor Omului, egalitatea nu inseamna uniformitate, fiind posibila
stabilirea unui tratament juridic diferit pentru situatii diferite, cand
aceasta se justifica in mod rational si obiectiv. In cazul de fata, aceasta
solutie se impune datorita legaturii indisolubile dintre creantele preluate de
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si bugetul de stat, ceea ce
constituie o justificare suficienta pentru diferenta de tratament juridic in
ceea ce priveste termenul de prescriptie a dreptului de a cere executarea
silita.
De asemenea, Curtea retine, in raport cu textul constitutional al art. 16
alin. (1), ca reglementarea legala supusa controlului de constitutionalitate se
aplica tuturor celor aflati in situatia prevazuta de ipoteza normei legale,
fara nici o discriminare pe considerente arbitrare.
In ceea ce priveste critica autorului exceptiei referitoare la pretinsa
incalcare a principiului constitutional al neretroactivitatii legii civile,
Curtea retine ca textul criticat nu cuprinde dispozitii care sa infranga acest
principiu. Dimpotriva, teza a doua a art. 13 alin. (5) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 51/1998 prevede: "Acest termen nu se aplica creantelor
pentru care dreptul de a cere executarea silita a fost prescris."
Referitor la invocarea incalcarii art. 21 alin. (1) - (3) din Constitutie,
Curtea retine ca atat jurisprudenta Curtii Constitutionale, cat si cea a Curtii
Europene a Drepturilor Omului au stabilit ca fixarea unui termen de
prescriptie, a altor termene sau conditii procedurale nu are semnificatia
incalcarii dreptului de acces liber la justitie. Prin Decizia nr. 427 din 18
noiembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 868
din 5 decembrie 2003, Curtea a statuat ca "institutia prescriptiei, in
general, si termenele in raport cu care isi produce efectele aceasta nu pot fi
considerate de natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, finalitatea lor
fiind, dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea unui climat de ordine,
indispensabil exercitarii in conditii optime a acestui drept constitutional,
prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se efectele perturbatoare asupra
stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile".
Stabilirea unor termene de prescriptie diferite, in raport cu natura unor
creante, nu incalca nici o dispozitie a Legii fundamentale, aceasta
posibilitate fiind la latitudinea legiuitorului.
Curtea constata ca sustinerea potrivit careia dispozitia criticata incalca
prevederile art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai din Constitutie nu este
intemeiata. In cauza nu se pune problema incalcarii dreptului de proprietate
privata al autorului exceptiei si nici a garantarii creantelor asupra statului,
ci a instituirii unui termen de prescriptie special cu privire la dreptul de a
cere executarea silita in favoarea Autoritatii pentru Valorificarea Activelor
Statului. Curtea constata ca reglementarea legala criticata ocroteste
realizarea veniturilor publice, prin urmare nu se are in vedere ocrotirea in
mod diferentiat a proprietatii private in raport cu calitatea titularilor,
astfel cum sustine autorul exceptiei. In cauza nu se pune nici problema
incalcarii principiului ocrotirii egale a proprietatii private, indiferent de
titular, intrucat, fiind vorba de creante preluate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului, acestea au o stransa legatura cu datoria
publica interna si, pe cale de consecinta, cu bugetul de stat si cu asigurarea
surselor veniturilor publice.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea
unor active bancare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Cibela
Bistrita" - S.A. in Dosarul nr. 710/2004 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a VI-a comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly