DECIZIE Nr. 81 din 27 februarie 2004
privind concentrarea economica realizata de Societatea Air France prin
achizitionarea controlului asupra Societatii Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 362 din 26 aprilie 2004
Presedintele Consiliului Concurentei,
in baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996, modificata si completata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 121/2003;
3. Regulamentului privind autorizarea concentrarilor economice;
4. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, cu modificarile ulterioare;
5. Instructiunilor cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de
comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 si 6 din Legea concurentei
nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica;
6. Instructiunilor date in aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea
concurentei nr. 21/1996 cu privire la calculul taxei de autorizare a
concentrarilor economice;
7. materialelor din Dosarul cauzei (RS - 394 din 14 noiembrie 2003;
notificarea a devenit efectiva la data de 10 februarie 2004);
8. Notei Departamentului servicii (V2 - 323 din 23 februarie 2004),
luand in considerare ca:
1. Tranzactia incheiata intre Societatea Air France (AF) si Societatea
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) are la baza Contractul-cadru incheiat
la data de 16 octombrie 2003, contract conform caruia "AF va achizitiona
toate valorile mobiliare emise si listate ale KLM in schimbul emiterii anumitor
valori mobiliare noi ale AF. Dupa finalizarea tranzactiei, AF va detine 49% din
drepturile de vot din cadrul KLM pe o perioada initiala de aproximativ 3 ani,
dupa care noua societate AF/KLM va detine controlul unic asupra KLM";
2. Operatiunea de concentrare economica consta intr-o oferta de schimb in
cadrul careia AF urmeaza sa dobandeasca toate actiunile KLM emise si cotate in
schimbul noilor actiuni AF; la data de 31 martie 2003 existau actiuni ordinare
la purtator, cotate la bursa Euronext Amsterdam si actiuni ordinare nominative
cotate, reprezentate prin certificate inregistrate la Bursa de Valori New York;
actiunile ordinare KLM reprezinta 74,7% din capitalul sau social;
3. Ca urmare a propunerii de tranzactie si sub rezerva promulgarii in
Franta a unei legi noi, AF va constitui o societate noua, detinuta in intregime
de AF, denumita in continuare AFOP; dupa promulgarea noii legi, toate
activitatile comerciale ale AF vor fi aportate in cadrul AFOP printr-un
transfer partial de actiuni in regim de divizare care atrage un transfer
juridic al universalitatii patrimoniului, numit in continuare transfer de
patrimoniu; se anticipeaza ca transferul de patrimoniu va fi finalizat pana la
sfarsitul anului 2004 si AF va fi redenumita, dupa transferul de patrimoniu,
Air France KLM;
4. Tranzactia consta in achizitionarea controlului direct si unic asupra
KLM de catre AF si structura tranzactiei este astfel conceputa incat sa
pastreze doua linii aeriene distincte ca entitati cu personalitate juridica,
care opereaza separat pentru o perioada initiala de 3 ani, perioada care poate
fi prelungita la alegerea Air France KLM;
5. In Romania AF ofera servicii de transport de calatori pe o singura ruta,
respectiv Bucuresti - Paris, fara sa ofere vreo alta cursa catre/dinspre
Romania; intentia AF este sa continue sa ofere curse pe ruta Bucuresti - Paris
si nu intentioneaza sa fie prezenta pe nici o alta ruta catre/dinspre Romania;
in mod incidental, pe langa transportul pasagerilor, AF transporta cantitati
foarte limitate de marfuri pe aceeasi ruta;
6. AF face parte din Grupul Air France si, conform notificarii, nici o alta
entitate a grupului respectiv nu realizeaza venituri in Romania;
7. In Romania KLM ofera servicii de transport de calatori pe o singura
ruta, respectiv pe ruta Bucuresti - Amsterdam, fara sa ofere vreo alta cursa
catre/dinspre Romania; intentia KLM este sa continue sa ofere curse pe ruta
Bucuresti - Amsterdam si nu intentioneaza sa fie prezenta pe nici o alta ruta
catre/dinspre Romania; in mod incidental, pe langa transportul pasagerilor, KLM
transporta cantitati foarte limitate de marfuri pe aceeasi ruta;
8. KLM face parte din Grupul KLM si, conform notificarii, nici o alta
entitate a grupului respectiv nu realizeaza venituri in Romania;
9. Pentru a putea defini pietele relevante in cazul transportului aerian,
Comisia Europeana aplica asa-zisele perechi "punct de origine/punct de
destinatie" (O&D) si, potrivit acestei abordari, orice combinatie
dintre un punct de origine si un punct de destinatie trebuie considerata o
piata a produsului/serviciului diferita si o piata geografica diferita, din
punct de vedere al clientului.
10. Plecand de la cazurile precedente ale CE si de la faptul ca zborurile
pe rutele Bucuresti - Paris si Bucuresti - Amsterdam dureaza aproximativ 2 ore
si 50 de minute, drept pentru care sunt considerate rute cu zboruri scurte,
partile declara ca "in cazul serviciilor oferite pe perechi de orase pe
distante scurte, short haul, cum ar fi Bucuresti - Amsterdam sau Bucuresti -
Paris, zborurile indirecte nu impun o constrangere concurentiala suficienta asupra
serviciilor directe pentru a fi luate in considerare pentru o analiza
concurentiala";
11. In cazul operatiunii de concentrare economica notificate au fost
definite ca piete relevante ale produsului serviciile de transport aerian de
pasageri si, secundar, serviciile de transport aerian de marfuri; ca piete
geografice relevante au fost identificate doua piete, si anume: ruta Bucuresti
- Paris si ruta Bucuresti - Amsterdam;
12. Plecand de la faptul ca un calcul al valorii totale a pietei de
transport de pasageri nu este intotdeauna corect, intrucat preturile biletelor
de avion se bazeaza pe o combinatie de factori care includ clasa biletelor si
perioada de timp inainte de plecare cand se cumpara biletul, in domeniul aerian
Comisia Europeana a acceptat ca marimea pietei poate fi exprimata doar prin
numarul de pasageri si ca nu trebuie furnizata nici o cifra privind valoarea
totala a pietelor de transport de pasageri;
13. In anexa 2 la contractul-cadru, intitulata Ratiunea strategica, se
arata ca structura actuala, fragmentata in transportatori nationali pentru
fiecare tara este de domeniul trecutului si se impun modificari structurale
pentru a face fata diverselor cicluri economice si incidente politice; nevoia
de consolidare in Europa este acceptata in domeniu si de analisti si de
comentatori, dar nu a avut loc pana in prezent, datorita constrangerilor de
ordin reglementar si politic; largirea UE si evolutia cadrului normativ
european creeaza in prezent un mediu atractiv pentru o uniune generatoare de valoare;
14. Acordul dintre AF si KLM este prima miscare semnificativa in acest
context, care va crea "un grup aerian de prim rang" din Europa si ca
operatiunile celor doua companii sunt complementare si vor beneficia de:
- doua branduri de reputatie si puternice ce vor fi mentinute;
- doua aeroporturi operationale - Paris CDG si Amsterdam Schiphol;
- doua retele complementare pentru distante medii si lungi;
- o retea combinata de 226 de destinatii, cu 93 de noi destinatii pentru
pasagerii KLM si 48 de noi destinatii pentru pasagerii AF;
- o prezenta puternica in transportul de marfuri unde AF si KLM ocupa
pozitiile 6 si, respectiv, 10 in lume;
- Alianta SkyTeam, care in prezent are 6 membri - Delta, AeroMexico, Air
France, Korean Air, CSA, Czech Airlines si Alitalia -, este limitata, in cea
mai mare parte, la codesharing, sali de asteptare in aeroporturi si aranjamente
privind programele de zbor frecvent, va deveni a doua mare alianta aeriana
globala cu o pozitie puternica in S.U.A.;
15. In anexa 9.4 la contractul-cadru, intitulata Asigurarile KLM, printre
altele se fac urmatoarele precizari:
- partile nu vor modifica destinatiile unice de pasageri long haul,
destinatii care la 1 ianuarie 2003 erau operate, de fiecare dintre liniile
aeriene, in destinatii servite in comun;
- partile vor continua sa utilizeze atat prefixul AF, cat si prefixul KLM;
- partile convin sa pastreze identitatea fiecarei parti, datorita valorii
comerciale si a mostenirii acestora;
- partile recunosc faptul ca brandul si logoul fiecarei parti au o valoare
si o mostenire determinate si convin sa continue sa le utilizeze atat timp cat
considera, impreuna, ca acest lucru este necesar si pana cand grupul combinat
va avea o valoare comerciala si recunoastere echivalenta sau mai mare;
16. Atat pe piata serviciilor de transport aerian de pasageri, cat si pe
piata serviciilor de transport aerian de marfuri retelele celor doua companii
sunt complementare, de unde rezulta ca AF si KLM nu sunt concurente, ele
aflandu-se pe piete diferite;
17. Prin operatiunea de concentrare analizata nu se creeaza si nu se
consolideaza o pozitie dominanta care ar putea conduce la restrangerea sau
denaturarea concurentei,
DECIDE:
Art. 1
In baza dispozitiilor art. 51 alin. (1) lit. b) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, se autorizeaza
concentrarea economica analizata, constatand ca, desi cade sub incidenta legii,
nu exista motive pentru a fi refuzata.
Art. 2
Societatea Air France este obligata sa plateasca taxa de autorizare a
concentrarii economice notificate, calculata conform Instructiunilor
Consiliului Concurentei date in aplicarea art. 33 alin. (2) din Legea
concurentei nr. 21/1996, in cuantum de ..... .
Taxa se va achita, in termen de 30 de zile de la comunicare, la Banca
Reciever B.C.R. Romania, cod SWIFT RNCBROBU, beneficiar Trezoreria sectorului
1, in contul: 361280051302. Pe versoul ordinului de plata, in rubrica COD CONT,
se va inscrie: "20.17.01.03. - venituri din taxe si autorizari de
functionare". O copie dupa ordinul de plata va fi transmisa neintarziat
Consiliului Concurentei.
Art. 3
In termen de 5 zile de la definitivarea situatiilor financiare anuale pe
2003 ale partilor implicate in operatiunea analizata, Imputernicitul va
transmite la Consiliul Concurentei nota actualizata cu cifrele de afaceri
definitive, calculate la 31 decembrie 2003, conform legislatiei din Romania.
Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a recalcula cuantumul taxei de
autorizare, in situatia in care cifrele de afaceri calculate pe baza datelor
definitive difera semnificativ fata de cifrele provizorii avute in vedere la
calculul taxei prevazute la art. 2 din prezenta decizie.
Art. 4
Nerespectarea dispozitiilor prezentei decizii atrage sanctionarea conform
art. 56 lit. d) din Legea nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Art. 5
Prezenta decizie va intra in vigoare la data comunicarii sale de catre
Secretariatul General al Consiliului Concurentei.
Art. 6
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala Societatii Air France, in termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 7
Prezenta decizie a Consiliului Concurentei poate fi atacata, in termen de
30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios
administrativ.
Art. 8
Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 9
Secretariatul general va transmite prezenta decizie:
Cabinetului de Avocatura
Linklaters
Miculiti & Asociatii scpa
Domnului Francisc Peli
IMPUTERNICIT AF si KLM
Str. Nicolae Iorga nr. 8
Sector 1, 71118 Bucuresti, Romania
Tel.: (40 - 21) 307 1500
Facsimile: (40 - 21) 307 1555
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea