DECIZIE Nr.
807 din 19 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 10 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Constantin Iftimoaia în Dosarul nr.
35.783/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu, cu delegaţie depusă la dosar. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Partea prezentă solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate, sens în care face referire la jurisprudenţa în materie a
Curţii Constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 17 februarie 2009, pronunţată în Dosarul nr.
35.783/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Constantin
Iftimoaia într-o cauză în contradictoriu cu reclamantul Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16, 21, 26, 31, 53 şi 20,
precum şi ale art. 17 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile
şi politice. In acest sens, arată că „prin posibilitatea conferită de lege
persoanei care a fost cercetată de fosta Securitate, în condiţiile unei
legislaţii anterioare valabile în contextul socio-politic al unei etape
istorice, cu consecinţa pronunţării la acest moment a unei hotărâri
judecătoreşti care să ateste calitatea de lucrător al Securităţii, se produce o
gravă încălcare a vieţii private a persoanei cercetate. Mai mult, i se creează
acesteia o situaţie defavorabilă şi nejustificat vătămătoare din punct de
vedere social [...]."
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie
2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Acest text de lege are următorul cuprins:
- Art. 1 alin. (7): „Persoana, subiect al unui dosar
din care rezultă că a fost urmărită de Securitate, are dreptul, la cerere, să
afle identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia, care
au contribuit cu informaţii la completarea dosarului, şi poate solicita
verificarea calităţii de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau
subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. Procedura este
aceeaşi şi pentru lucrătorii Securităţii identificaţi în urma verificărilor din
oficiu, prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 - Accesul liber la
justiţie, art. 26 - Viaţa intimă, familială şi privată, art. 31 - Dreptul
la informaţie, art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi şi art. 20 - Tratatele internaţionale privind drepturile
omului, precum şi ale art. 17 din Pactul internaţional cu privire la
drepturile civile şi politice referitoare la interdicţia imixtiunilor arbitrare
sau ilegale în viaţa particulară.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că argumentele prezentate în nota de fundamentare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 sunt de natură să demonstreze necesitatea
deconspirării securităţii ca poliţie politică şi faptul că cetăţenii României
sunt îndreptăţiţi să aibă acces la propriul dosar, în condiţiile legii.
Acest drept se exercită la cerere şi constă în
studierea nemijlocită a dosarului. Astfel, persoana, subiect al unui dosar din
care rezultă că a fost urmărită de organele securităţii statului, are dreptul,
la cerere, să afle identitatea agenţilor de securitate şi a colaboratorilor,
care au contribuit cu informaţii la completarea acestui dosar.
Darea spre publicitate, de către personalul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, a unor date sau informaţii din
dosare, neadevărate, de natură să lezeze viaţa privată sau demnitatea unei
persoane, precum şi prezentarea denaturată a datelor sau informaţiilor din
dosare constituie infracţiune şi se pedepseşte.
In aceste condiţii, faţă de obiectul de reglementare al
normei deduse controlului de constituţionalitate şi în raport cu susţinerile
autorului excepţiei, aceasta este neîntemeiată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
excepţie ridicată de Constantin Iftimoaia în Dosarul nr. 35.783/3/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman