DECIZIE Nr. 79 din 25 februarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2
alin. 3 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 192 din 26 martie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Santierul Naval" - S.A. din
Constanta in Dosarul nr. 7.321/2002 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textul de lege criticat
nu contravine prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 mai 2002, pronuntata in Dosarul nr. 7.321/2002,
Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura
civila. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Santierul
Naval" - S.A. din Constanta intr-o cauza civila ce are ca obiect o
contestatie la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si celor ale art. 125. In
esenta, arata ca textul de lege criticat acorda competenta de judecata unui
organ ce nu face parte din instantele judecatoresti, in intelesul consacrat
prin Constitutie. In acest sens, invedereaza ca executorul judecatoresc face
parte dintr-o "organizatie profesionala cu personalitate juridica formata
din toti executorii judecatoresti din Romania", potrivit Statutului
Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti. Autorul exceptiei considera ca
posibilitatea pe care executorul judecatoresc o are, in virtutea textului legal
criticat, de a actualiza valoarea obligatiei stabilite in bani prin hotararea
instantelor de judecata, in conditiile in care acestea nu contin nici ci
prevedere in acest sens, incalca interdictia constitutionala de infiintare a
unor instante extraordinare si aduce atingere, in acelasi timp, "dreptului
de dispozitie al partilor de a actiona pe calea instantelor" si
principiului contradictorialitatii, deoarece "partile nu pot sa puna in
discutie si sa formuleze aparari in ceea ce priveste cuantumul sumei". De
asemenea, observa ca pentru diferenta dintre suma precizata in hotararea
judecatoreasca si cea pe care organul de executare o solicita "nu se
plateste nici o taxa de timbru, creandu-se posibilitatea de eludare a
dispozitiilor legale in ceea ce priveste taxele de timbru". Se sustine ca
art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila aduce atingere principiului
egalitatii, intrucat "da libertate organelor de executare de a proceda in
mod aleatoriu" cu privire la actualizarea obligatiei, astfel incat se
creeaza "posibilitatea aparitiei unor discriminari in ceea ce priveste
recuperarea debitelor".
Judecatoria Constanta apreciaza ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate. In acest sens arata ca, potrivit art.
125 din Constitutie, corelat cu prevederile art. 10 din Legea nr. 92/1992,
republicata, instantele judecatoresti sunt judecatoriile, curtile de apel si
Curtea Suprema de Justitie, iar instantele extraordinare sunt acelea care
"se constituie in mod special pentru judecarea unui anumit proces sau unui
anumit tip de infractiuni, recurgand la o procedura deosebita de cea
ordinara". Competenta executorilor judecatoresti de actualizare a sumelor
recunoscute printr-o hotarare judecatoreasca, ce constituie titlu executoriu,
nu incalca principiul egalitatii in fata legii si nici acela al dreptului la
aparare, "intrucat oricine se considera vatamat printr-un act de executare
poate formula, in temeiul dispozitiilor art. 399 Cod procedura civila,
contestatia la executare pentru anularea acestora, sau in anumite situatii
anihilarea chiar a efectului executoriu al unui titlu".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, considera ca textul legal criticat nu infrange prevederile art. 125
alin. (1) din Constitutie, deoarece instituie doar o modalitate de simplificare
a desfasurarii procesului civil in faza executarii silite si asigura o mai mare
celeritate. In acest sens, arata ca actualizarea valorii obligatiei stabilite
prin titlul executoriu "nu reprezinta un act care sa justifice parcurgerea
din nou a fazei judecatii, ci o operatiune tehnica, care poate fi realizata
fara dificultate de catre organul de executare". De asemenea, considera ca
art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila apare ca fiind constitutional
si prin raportare la art. 16 din Constitutie, deoarece nu creeaza discriminari
intre cetateni, potrivit criteriilor stabilite in art. 4 alin. (1) din
Constitutie si in art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, si este aplicabil, in egala masura, tuturor cauzelor
de acelasi fel, precum si tuturor partilor din aceste cauze.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila, introduse prin articolul unic pct.
31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001 privind modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 pentru modificarea
si completarea Codului de procedura civila, ordonanta publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001.
Acest text de lege are urmatoarea redactare: "Daca titlul executoriu
contine suficiente criterii in functie de care organul de executare poate
actualiza valoarea obligatiei stabilite in bani, indiferent de natura ei, se va
proceda si la actualizarea ei. In cazul in care titlul executoriu nu contine
nici un criteriu, organul de executare va proceda la actualizarea in functie de
cursul monedei in care se face plata, determinat la data platii efective a
obligatiei cuprinse in titlul executoriu."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege se invoca
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de
Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 371^2 alin. 3 din Codul de procedura civila au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, Curtea Constitutionala, prin
Decizia nr. 177 din 18 iunie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 520 din 18 iulie 2002, a statuat ca aceste dispozitii legale nu
contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 si 125. In acest sens,
Curtea a constatat ca textul de lege criticat nu reglementeaza o procedura de
competenta instantelor judecatoresti, ci o procedura executionala, data in mod
firesc in sarcina organului de executare. In cadrul acestei proceduri
executorul judecatoresc nu are de solutionat un litigiu, ci de stabilit
valoarea actualizata a obligatiilor de plata, potrivit elementelor si
criteriilor cuprinse in titlul executoriu. Sub acest aspect operatia de
actualizare efectuata de executorul judecatoresc intruneste elementele unui act
juridic administrativ, care nu este supus principiilor procesual civile privind
publicitatea si contradictorialitatea. Impotriva acestui act persoana care se
considera vatamata in drepturile sale - debitorul sau creditorul obligatiei de
plata - are deschisa calea contestatiei la executare, potrivit art. 399 - 404
din Codul de procedura civila.
In aceste conditii nu s-a putut retine infrangerea art. 125 din
Constitutie.
Curtea a mai constatat ca nu poate fi primita nici critica privind
incalcarea art. 16 din Constitutie, critica potrivit careia prin exceptarea de
la plata taxei de timbru a operatiei de actualizare efectuate de executorul
judecatoresc s-ar crea discriminari intre participantii la procesul civil,
intrucat textul de lege criticat nu are ca obiect reglementarea taxelor
judiciare de timbru in cadrul procedurii executionale, aceasta problema formand
obiectul unui alt act normativ, si anume Legea nr. 146/1997. Cu acel prilej,
Curtea a apreciat ca art. 16 din Constitutie, din perspectiva argumentelor
invocate, nu are legatura cu exceptia supusa controlului de
constitutionalitate.
In cauza de fata nu au intervenit elemente noi care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 371^2 alin.
3 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Santierul Naval" - S.A. din Constanta in Dosarul nr. 7.321/2002 al
Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 februarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman