Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 787 din 13 mai 2009

referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a dispozitiilor anexei nr. 2, pozitia nr. 4 si pozitia nr. 16, din Legea de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 400 din 12 iunie 2009



Cu Adresa nr. 124 din 5 mai 2009, Preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a transmis Curţii Constituţionale Hotărârea nr. 2 din 4 mai 2009 a Adunării Generale a Judecătorilor Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care Curtea Constituţională a fost sesizată cu obiecţia de neconstituţionalitate a prevederilor anexei nr. 3, poziţia nr. 4, şi poziţia nr. 16, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin lege de către Parlament.

Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a) teza întâi din Constituţie şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a) şi art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 7.332 din 5 mai 2009 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.908A/2009.

In motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate au fost aduse argumente care vizează aspecte de neconstituţionalitate intrinsecă a dispoziţiilor legale contestate. Critica principală de neconstituţionalitate constă în faptul că Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 a redus drastic bugetul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Acesta a suferit scăderi accentuate, de la o propunere de buget iniţială în sumă de 145.587 mii lei ajungându-se, în urma aprobării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 prin legea criticată, la un buget aprobat de 79.101 mii lei.

In aceste condiţii, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin sesizarea formulată, apreciază că dispoziţiile legale criticate încalcă principiul independenţei judecătorilor consacrat de art. 124 alin. (3) din Constituţie, art. 1 din Principiile internaţionale ale independenţei magistraţilor, art. 11 din Principiile fundamentale privind independenţa justiţiei adoptate la Congresul al VII-lea al Naţiunilor Unite (Milano), validate de Adunarea Generală a ONU prin rezoluţiile nr. 40/32 din 29 noiembrie 1985 şi nr. 4/146 din 13 decembrie 1985, precum şi Recomandarea R (94) 12 privind independenţa, eficienţa şi rolul judecătorilor adoptată de Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei. Principiul independenţei judecătorilor este sfidat prin măsurile legislative criticate, care au redus drastic, până la limita imposibilităţii desfăşurării activităţii de judecată, fondurile destinate puterii judecătoreşti. Or, buna funcţionare a puterii judecătoreşti poate fi realizată doar asigurând independenţa judecătorilor, siguranţa lor, remuneraţie corespunzătoare şi condiţii de muncă.

De asemenea, textele legale criticate pun în grav pericol îndeplinirea obiectivelor reformei justiţiei şi afectează direct îndeplinirea condiţionalităţilor cuprinse în mecanismul de cooperare şi verificare al Uniunii Europene în relaţia cu România.

Se mai arată că pentru perioada următoare, datorită bugetului insuficient, se sistează complet plata medicamentelor, transportului, cheltuielilor de deplasare, obiectelor de inventar, cărţi şi publicaţii, a benzinei, a primei de vacanţă, a orelor suplimentare pentru personalul auxiliar de specialitate şi vor exista dificultăţi deosebite în asigurarea plăţii aferente expedierii citaţiilor, a furnizorilor, a interpreţilor, a apărătorilor din oficiu etc.

In final, se susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă şi prevederile art. 1 alin. (3) şi (4) din Constituţie, întrucât puterea judecătorească este redusă până la limita necesarei funcţionări datorită acţiunilor promovate cu obstinaţie de executiv şi legislativ - subfinanţarea sistemului judecătoresc. Totodată, se arată că astfel de acţiuni ale executivului şi legislativului sunt de natură să subordoneze puterea judecătorească în raport cu celelalte puteri ale statului.

In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost transmisă preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra sesizării de neconstituţionalitate.

Guvernul a transmis Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 5/3.456/E.B. din 13 mai 2009, punctul său de vedere, în care se arată că sesizarea de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere nici principiului independenţei judecătorului şi nici celui al echilibrului şi separaţiei puterilor în stat. Măsurile adoptate au fost determinate de necesitatea ajustării deficitului bugetar în corelaţie cu evoluţia prognozată a indicatorilor macroeconomici.

Se mai arată că autonomia financiară a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie trebuie analizată în contextul posibilităţilor financiare în construcţia bugetului la nivelul ţării, precum şi al responsabilităţii Parlamentului de a asigura, prin legea pe care o adoptă, o repartizare proporţională a resurselor financiare între toate structurile statului. In acest sens, se consideră că, în temeiul art. 135 alin. (2) lit. b) din Constituţie, măsura rectificării bugetare poate fi considerată ca fiind o preocupare a statului pentru protejarea intereselor naţionale în activitatea financiară şi economică.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra sesizării de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi celor ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze sesizarea de neconstituţionalitate.

Obiectul controlului de constituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile anexei nr. 3, poziţia nr. 4 şi poziţia nr. 16, din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin lege de către Parlament. In realitate, din motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate Curtea constată că, de fapt, este criticată anexa nr. 2, poziţia nr. 4 şi poziţia nr. 16, din Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, care reduce bugetul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu 6.255 mii lei, iar pe cel al Ministerului Justiţiei cu 61.253 mii lei. In consecinţă, prin prezenta decizie Curtea urmează a se pronunţa asupra constituţionalităţii anexei nr. 2, poziţia nr. 4 şi poziţia nr. 16, din Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009.

Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt cele ale art. 1 alin. (3) şi (4) privind statul de drept şi principiul separaţiei puterilor în stat şi ale art. 124 alin. (3) privind independenţa judecătorilor. In susţinerea obiecţiei de neconstituţionalitate sunt invocate şi prevederile art. 11 din Principiile fundamentale privind independenţa magistraţilor, adoptate de cel de-al VII-lea Congres al Naţiunilor Unite pentru prevenirea crimei şi tratamentul delincvenţilor (Milano, 26 august - 6 septembrie 1985) şi confirmate de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite prin rezoluţiile nr. 40/32 din 29 noiembrie 1985 şi nr. 40/146 din 13 decembrie 1985, precum şi Recomandarea nr. R (94) 12 cu privire la independenţa, eficacitatea şi rolul judecătorilor, adoptată la 13 octombrie 1994 de Comitetul Miniştrilor al Consiliului Europei. Totodată, Curtea va reţine că trimiterea pe care o face Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în susţinerea obiecţiei de neconstituţionalitate, la art. 1 din Principiile internaţionale ale independenţei magistraţilor, în realitate, este făcută la art. 1 din Carta universală a judecătorului, care reglementează principiul independenţei acestuia.

Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:

Legiuitorul este abilitat din punct de vedere constituţional să redimensioneze bugetele alocate instituţiilor şi autorităţilor publice prin legea bugetului de stat atunci când condiţiile economice şi financiare se înrăutăţesc sau, din contră, se îmbunătăţesc. Desigur, asemenea rectificări ale bugetului de stat sunt determinate în mod obiectiv de modificarea prognozelor cu privire la realizarea veniturilor şi cheltuielilor la bugetul de stat.

Astfel, Curtea constată că numai în aceste condiţii Parlamentul are legitimitatea constituţională să modifice alocaţiile bugetare prevăzute iniţial prin legea privind bugetul de stat.

Măsura de reducere a fondurilor alocate Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi Ministerului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti nu este de natură să afecteze independenţa judecătorului, astfel cum aceasta este reglementată prin prevederile Constituţiei şi ale actelor juridice internaţionale invocate. Nu este o diminuare a bugetului doar în privinţa celor două autorităţi publice, ci se constată că rectificările negative au privit întreg spectrul de autorităţi şi instituţii publice. Curtea reţine că o asemenea măsură ar fi fost neconstituţională dacă ar fi vizat în mod discriminatoriu numai cele două instituţii.

Or, în cazul de faţă, Curtea constată că, datorită modificării considerabile a situaţiei economice şi financiare a ţării, legiuitorul este îndrituit să efectueze reduceri de cheltuieli la toate instituţiile şi autorităţile publice pentru a menţine în efectivitate bugetul public naţional. Desigur, asemenea măsuri trebuie să fie nediscriminatorii şi motivate în mod corespunzător, exigenţă satisfăcută în mare măsură prin expunerea de motive a ordonanţei de urgenţă în cauză.

Totodată, Curtea observă că, şi în aceste condiţii, bugetul instituţiilor şi autorităţilor publice permite desfăşurarea activităţii acestora în condiţii satisfăcătoare.

Nici principiul separaţiei puterilor în stat nu este încălcat, întrucât dreptul de stabilire a alocaţiilor bugetare fiecărei instituţii sau autorităţi publice, respectiv dreptul de modificare a acestora ţin exclusiv de competenţa legiuitorului.

Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Constată că dispoziţiile anexei nr. 2, poziţia nr. 4 şi poziţia nr. 16, din Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale sunt constituţionale.

Definitivă şi general obligatorie.

Decizia se comunică Preşedintelui României, preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Dezbaterea a avut loc la data de 13 mai 2009 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan, Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Benke Karoly


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 787/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 787 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 787/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu