DECIZIE Nr.
782 din 20 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 31 octombrie 2007
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transilie 96" - S.R.L. din
comuna Cobadin, judeţul Constanţa, în Dosarul nr. 1.086/256/2007 al Judecătoriei
Medgidia.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 3 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 1.086/256/2007, Judecătoria Medgidia a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale din România. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Transilie 96" - S.R.L. din comuna Cobadin, judeţul Constanţa, într-o
cauză având ca obiect soluţionarea plângerii introduse de aceasta împotriva
unui proces-verbal de constatare a contravenţiei, încheiat de Direcţia
Regională de Drumuri şi Poduri Constanţa.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că taxa de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale instituită prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 contravine
principiului justei aşezări a sarcinilor fiscale.
Judecătoria Medgidia
şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece statul are dreptul exclusiv
de a stabili taxele şi impozitele pe care înţelege să le perceapă.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, cu referire la
jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece tariful de
utilizare a drumurilor naţionale nu reprezintă o sarcină fiscală, în sensul de
impozite sau taxe ce se fac venit la bugetul de stat, ci exprimă preţul oficial
stabilit pentru serviciile prestate sau lucrările executate, în funcţie de
importanţa, volumul sau valoarea acestora. Astfel, sumele datorate cu titlu de
tarif de utilizare a reţelei de drumuri naţionale nu se fac venituri la bugetul
naţional, ci, potrivit art. 12 alin. (1) din ordonanţă, se constituie venit la
dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România -
S.A. şi vor fi utilizate în exclusivitate pentru finanţarea lucrărilor de
construcţie, modernizare, întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale,
precum şi pentru garantarea şi rambursarea creditelor externe şi interne
contractate în acest scop, inclusiv pentru plăţi în numele autorităţii publice
contractante, ca urmare a obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat
public-privat în sectorul drumurilor naţionale şi autostrăzilor.
Preşedinţii celor două Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile
Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea
unor tarife de utilizare a infrastructurii de transport rutier, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1
februarie 2002.
Prin Legea nr. 424/2002 pentru aprobarea Ordonanţei
Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea unor tarife de utilizare a
infrastructurii de transport rutier, lege publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2002, a fost modificat titlul ordonanţei, acesta având următorul cuprins:
„Ordonanţă privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale din România."
De asemenea, Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 a mai
fost modificată prin Legea nr. 415/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.002
din 1 noiembrie 2004, şi prin Legea nr. 101/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 275 din 25 aprilie
2007.
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 56 alin. (2) referitoare la aşezarea justă
a sarcinilor fiscale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 introduce tariful de utilizare a
reţelei de drumuri naţionale din România pentru toate vehiculele înmatriculate
şi pentru toţi utilizatorii români şi străini, structurat în funcţie de
perioada de parcurs şi staţionare, încadrarea în clasa de emisii poluante, masa
totală maximă autorizată şi numărul de axe, după caz. Potrivit art. 15,
ordonanţa transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii
Europene nr. 62/1999/CE din 17 iunie 1999, cu privire la taxarea vehiculelor de
transport marfă pentru Comunităţii
Europene nr. L187/42 din 20 iulie 1999, în ceea ce priveşte tarifarea
utilizării infrastructurii de transport rutier.
Curtea constată că tariful de utilizare a drumurilor
publice instituit prin ordonanţa criticată nu reprezintă o taxă, în sensul de
obligaţie fiscală impusă unei anumite categorii de persoane şi care se face
venit la bugetul de stat sau bugetele locale, deoarece, potrivit art. 12 alin.
(1) din ordonanţa criticată, sumele încasate în urma aplicării tarifelor de
utilizare se constituie venit la dispoziţia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România - S.A. Totodată, aceste sume sunt utilizate - în
exclusivitate - pentru finanţarea lucrărilor de construcţie, modernizare,
întreţinere şi reparaţie a drumurilor naţionale, precum şi pentru garantarea şi
rambursarea creditelor externe şi interne contractate în acest scop, inclusiv
pentru plăţi în numele autorităţii publice contractante, ca urmare a
obligaţiilor asumate în cadrul contractelor de parteneriat public-privat în
sectorul drumurilor naţionale şi autostrăzilor.
In concluzie, Curtea constată că nu poate fi reţinută
neconstituţionalitatea dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 prin
raportare la prevederile art. 56 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora
sistemul legal de impuneri trebuie să utilizarea anumitor infrastructuri, publicată în Jurnalul Oficial
al asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului
de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Transilie 96" - S.R.L. din comuna Cobadin, judeţul
Constanţa, în Dosarul nr. 1.086/256/2007 al Judecătoriei Medgidia.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean