DECIZIE Nr. 78 din 14 iulie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 290 din 12 octombrie 1994
Miklos Fazakas - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea recursului formulat de Ministerul Public impotriva
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 25 din 14 martie 1994.
La apelul nominal facut in sedinta publica a raspuns Nicu Ceausescu
personal si asistat de avocatul Antal Radu.
Procedura legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului da cuvantul
reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de admitere a
recursului, de casare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 25/1994 si de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila.
Aparatorul inculpatului Nicu Ceausescu solicita respingerea recursului ca
nefondat.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Inculpatii Nicu Ceausescu, Dan Ioan si Hategan Eugen au invocat in Dosarul
nr. 8134/1990 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 223 din Codul penal.
Prin Decizia nr. 25 din 14 martie 1994, pronuntata in cauza, Curtea
Constitutionala a statuat ca, intrucat prin Decizia nr. 32/1993, ramasa
definitiva, s-a constatat ca art. 223 din Codul penal este partial abrogat
potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, urmand a se aplica in continuare
numai cu privire la bunurile ce constituie proprietate publica, potrivit art.
135 alin. (4) din Constitutie, exceptia invocata este lipsita de obiect.
Impotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs aratand, in
esenta:
1. prin respingerea exceptiei ca fiind "lipsita de obiect",
Curtea Constitutionala a recurs la institutia autoritatii lucrului judecat,
care, in cauza, nu este aplicabila intrucat, in materie penala, ea implica
dubla identitate de persoana si obiect;
2. Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra conflictului legilor
anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia si, deci, de a constata ca ele
sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, in cazul in care
incalca o prevedere constitutionala.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata, incheierea de sesizare, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
-, dispozitiile legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si cele ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs care vizeaza respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca lipsita de obiect, urmeaza a fi inlaturat ca
nefondat, intrucat decizia recurata nu s-a intemeiat pe autoritatea lucrului
judecat, ci pe obligativitatea deciziilor Curtii Constitutionale potrivit art.
145 din Constitutie. Dupa cum s-a statuat prin deciziile nr. 27/1993 si nr.
36/1993 ale Curtii Constitutionale, daca o prevedere legala a fost declarata
neconstitutionala, exceptia de neconstitutionalitate nu mai poate fi reiterata,
deoarece ar fi contrar obligativitatii prevazute de art. 145 din Constitutie.
De aceea, in mod justificat, prin decizia recurata se respinge exceptia
invocata ca lipsita de obiect, ca urmare a Deciziei anterioare a Curtii
Constitutionale nr. 32/1993, prin care se constatase ca art. 223 din Codul
penal este partial abrogat.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care vizeaza necompetenta Curtii
Constitutionale de a se pronunta asupra conflictului legilor anterioare
Constitutiei cu prevederile acesteia si, deci, de a constata ca ele sunt
abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, in cazul in care
contrazic o prevedere constitutionala, nu este fondat. Potrivit art. 150 alin.
(1) din Constitutie, legile preconstitutionale raman in vigoare in masura in
care nu contravin Constitutiei. Rezulta ca, prin natura sa, contrarietatea unei
legi anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia are drept consecinta
abrogarea.
In cazul legilor anterioare Constitutiei, neconstitutionalitatea are un
caracter specific, intrucat cauza sa este posterioara legii, constand in
schimbarea temeiului legitimitatii sale constitutionale. In aceste conditii,
controlul constitutionalitatii unei legi preconstitutionale, care are ca
rezultat constatarea contrarietatii acesteia cu prevederile Constitutiei, nu
duce la declararea legii ca neconstitutionala - o lege putand fi apreciata
numai in functie de regimul constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata
-, ci la constatarea abrogarii, solutie ce constituie consecinta
constitutionala prevazuta de art. 150 alin. (1) din Constitutie a unei asemenea
contrarietati.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si
art. 150 alin. (1) din Constitutie, precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin.
(1) lit. A.c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul formulat de Ministerul Public impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 25 din 14 martie 1994, pronuntata in Dosarul nr. 1C/1994.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 14 iulie 1994.
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTE
Miklos Fazakas
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu