DECIZIE Nr. 77 din 6 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, modificata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 235 din 9 mai 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, modificata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "UAMT" - S.A. din Oradea in Dosarul nr.
9.958/R/2000 al Judecatoriei Oradea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila, in ceea ce priveste dispozitiile
art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997, si ca fiind nefondata, in ceea ce priveste
celelalte prevederi ale legii. Se arata ca dispozitiile din lege care se refera
la procedura prealabila in fata organelor financiare au mai fost examinate de
Curtea Constitutionala, constatandu-se neconstitutionalitatea acestora.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
9.958/R/2000, Judecatoria Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea
obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si
aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului
Finantelor, modificata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"UAMT" - S.A. din Oradea intr-o cauza avand ca obiect contestarea de
catre aceasta societate comerciala a legalitatii si temeiniciei unui
proces-verbal incheiat in temeiul Legii nr. 105/1997 de Administratia
financiara Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, potrivit
art. 1 din Legea nr. 105/1997, contestatorii sunt obligati sa se adreseze altor
institutii decat instantele judecatoresti pentru solutionarea plangerilor
formulate impotriva actelor emise de institutiile financiare, ceea ce
contravine prevederilor art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie, privind
accesul liber la justitie; or, solutionarea obiectiunilor privind forma actului
care se ataca nu trebuie sa fie de competenta institutiei emitente a actului.
Judecatoria Oradea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a Legii
nr. 105/1997 este neintemeiata, deoarece prevederile acesteia nu contravin art.
21 din Constitutie, privind accesul liber la justitie. Se mai arata ca, astfel
cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia Plenului nr. 1 din 8
februarie 1994, instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu
este contrara principiului accesului liber la justitie atata timp cat decizia
organului administrativ poate fi atacata la instanta judecatoreasca; or, art. 9
din Legea nr. 105/1997 prevede ca impotriva deciziei Ministerului Finantelor se
poate face actiune la instanta judecatoreasca.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. In acest sens se arata ca dispozitiile Legii nr. 105/1997,
care instituie o procedura administrativ-jurisdictionala prealabila, nu
contravin principiului accesului liber la justitie, iar art. 9 din lege
cuprinde prevederi exprese referitoare la posibilitatea contestarii deciziei
administrative la instanta judecatoreasca. Se mai arata ca in mod constant
Curtea Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca procedurile
administrativ-jurisdictionale sunt legitime atata vreme cat nu este ingradit
dreptul de acces la justitie (de exemplu, prin Decizia Curtii Constitutionale
nr. 1/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, si prin Decizia nr. 19/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 158 din 15 aprilie 1999).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este invocata de
autorul acesteia, il constituie dispozitiile Legii nr. 105/1997 pentru
solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor
constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor
Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 136 din 30 iunie 1997, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 36 din 29 ianuarie
1999. In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea potrivit
careia procedura administrativ-jurisdictionala prealabila, instituita prin
prevederile Legii nr. 105/1997, incalca dispozitiile art. 21 alin. (1) si (2)
din Constitutie, conform carora: "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Curtea constata ca dispozitiile referitoare la procedura
administrativ-jurisdictionala prealabila de solutionare a obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor formulate de contestatori impotriva actelor de
control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor sunt cuprinse in
art. 2 - 7 din Legea nr. 105/1997, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta
Guvernului nr. 13/1999.
In legatura cu aceste texte de lege, ulterior sesizarii cu exceptia de
neconstitutionalitate ce formeaza obiectul prezentului dosar, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat intr-o alta cauza prin Decizia nr. 208 din 25
octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 695
din 27 decembrie 2000. Prin acea decizie Curtea a statuat ca prevederile art. 2
- 7 din Legea nr. 105/1997, care reglementeaza procedura prealabila
administrativ-jurisdictionala in fata organelor din sistemul financiar, sunt
neconstitutionale intrucat contravin art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, text ce se refera
la dreptul oricarei persoane la un "proces echitabil", care sa se
desfasoare intr-un "termen rezonabil". Cu acel prilej s-a mai
retinut, in esenta, ca, desi - in sine - procedura
administrativ-jurisdictionala prealabila nu este in contradictie cu exigentele
conventiei, totusi, prin modul in care era reglementata de textele criticate,
aceasta procedura "impiedica desfasurarea unui <<proces
echitabil>>, intrucat sunt stabilite trei faze intermediare
similare".
Ulterior publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 208 din 25 octombrie 2000 a fost adoptata Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind solutionarea
contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001. Potrivit
art. 16 din ordonanta, pe data intrarii sale in vigoare se abroga Legea nr.
105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare.
Asa fiind, rezulta ca, in temeiul dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, potrivit carora aceasta "[...] decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei", dispozitii coroborate cu
cele ale art. 23 alin. (6) din aceeasi lege, care prevad ca "[...]
exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1) [...]",
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 105/1997, cu care
Curtea a fost sesizata prin Incheierea din 21 noiembrie 2000, pronuntata de
Judecatoria Oradea in Dosarul nr. 9.958/R/2000, urmeaza sa fie respinsa, ca
devenita inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor,
contestatiilor si a plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin
actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor,
modificata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "UAMT" - S.A.
din Oradea in Dosarul nr. 9.958/R/2000 al Judecatoriei Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 martie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu