DECIZIE Nr.
765 din 24 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 16 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale
excepţie ridicată de Delia Purice şi alţii în Dosarul nr. 4.433/117/2007 al
Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, de
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele
nr. 1.076D/2008 şi nr. 1.230D/2008, care au ca obiect aceeaşi excepţie de
neconstituţionalitate, ridicată de Ioan Irimie şi alţii în dosarele nr.
4.557/117/2007 şi nr. 4.732/117/2007 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele menţionate au obiect identic, pune
în discuţie, din oficiu, conexarea lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul art. 53
alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.076D/2008 şi
nr. 1.230D/2008 la Dosarul nr. 1.075D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, considerând că prevederile legale
criticate au fost abrogate, iar soluţia legislativă a fost preluată de noua
lege.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele: Prin încheierile din 11 februarie 2008, 18 februarie 2008 şi 14
aprilie 2008, pronunţate în dosarele nr. 4.433/117/2007, nr. 4.557/117/2007 şi
nr. 4.732/117/2007, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Delia Purice şi alţii în cauzele care au ca obiect
judecarea cererilor de acordare a unor drepturi băneşti.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile art. 23 alin. (3) din Legea
nr. 19/2000 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, deoarece
Legea nr. 250/2007, care a modificat textul legal criticat, cu efectul
diminuării indemnizaţiilor nete, trebuia să prevadă că noul mod de calcul al
contribuţiei individuale de asigurări sociale se aplică raporturilor juridice
născute începând de la data intrării ei în vigoare. Astfel, textul legal
criticat, care prevede o diminuare a indemnizaţiei în lipsa unei sancţiuni
disciplinare, încalcă şi dispoziţiile art. 53 din Constituţie, aceasta nefiind
o măsură necesară într-o societate democrată.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. Se
arată că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 15 alin. (2)
din Constituţie, conform cărora legea dispune numai
pentru viitor.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din
Legea nr. 19/2000 este inadmisibilă, deoarece textele criticate au fost
abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl
constituie dispoziţiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate
prin art. I pct. 3 din Legea nr. 250/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 486 din 19 iulie 2007, dispoziţii care au următorul
cuprins:
- Art. 23: „[...]
(3) Baza de calcul prevăzută la alin. (1) şi (2)
este venitul brut realizat lunar."
în opinia autorilor excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin următoarelor prevederi constituţionale: art. 15 alin. (2)
referitoare la neretroactivitatea legii şi art. 53 referitoare la restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 au
fost abrogate, anterior sesizării Curţii Constituţionale, prin art. I pct. 11
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 1 octombrie 2007.
Totodată, conform art. VI din ordonanţa de urgenţă, „cu excepţia art. V, prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă intră în vigoare pe data de 1 ianuarie 2008".
Pe cale de consecinţă, Curtea reţine că dispoziţiile
art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 nu pot constitui obiectul controlului
de neconstituţionalitate, având în vedere că, potrivit dispoziţiilor art. 29
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare [...]". Ca
urmare, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
De altfel, Curtea reţine că interpretarea textului de
lege referitoare la modalitatea de calcul al contribuţiei individuale de
asigurări sociale aparţine competenţei instanţei de judecată, excepţia fiind,
şi sub acest aspect, inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în
temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
excepţie ridicată de Delia Purice şi alţii în dosarele nr. 4.433/117/2007, nr.
4.557/117/2007 şi nr. 4.732/117/2007 ale Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de
contencios administrativ şi fiscal, de conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta