Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 763 din 31 octombrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) si ale art. 85 alin. (1) teza finala din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 25 din 16 ianuarie 2007



Ioan Vida                                    - preşedinte

Aspazia Cojocaru                       - judecător

Acsinte Gaspar                           - judecător

Kozsokar Gabor                         - judecător

Petre Ninosu                               - judecător

Ion Predescu                              - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                 - judecător

Tudorel Toader                          - judecător

Ion Tiucă                                    - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) şi ale art. 85 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Andreica Ogutcu Mahmut în Dosarul nr. 1.568/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 26 octombrie 2006 şi au fost consemnate în încheierea din acea dată, când, la solicitarea reprezentantului legal al autorului excepţiei, Curtea a dispus amânarea pronunţării la data de 31 octombrie 2006, în vederea depunerii de note scrise suplimentare în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din 2 martie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 1.568/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) şi ale art. 85 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de urgenţă â Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Excepţia a fost ridicată de Andreica Ogutcu Mahmut într-o cauză privind contestarea unei ordonanţe emise de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti prin care acesta a fost declarat persoană indezirabilă pe teritoriul României, pe o perioadă de 15 ani.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că, pe de o parte, dispoziţiile art. 83 alin. (3) şi ale art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 contravin prevederilor art. 21 alin. (1) şi (2) şi celor din art. 24 din Constituţie, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, raportat la art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 20 alin. (1) din Constituţia României, iar, pe de altă parte, art. 85 alin. (1) teza finală din aceeaşi ordonanţă încalcă prevederile art. 129 din Legea fundamentală.

Potrivit textelor de lege criticate, ordonanţa procurorului de declarare a străinului ca indezirabil nu se motivează în ipoteza în care măsura dispusă se întemeiază pe raţiuni de siguranţă naţională, iar motivele care au stat la baza luării unei asemenea măsuri nu i se aduc la cunoştinţă, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, echivalează cu îngrădirea accesului liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie. Ingrădirea constă în aceea că instanţa învestită cu soluţionarea contestaţiei împotriva respectivei ordonanţe „nu este în măsură să cenzureze legalitatea declarării ca indezirabil", controlul judecătoresc devenind astfel „strict formal, lipsit de conţinut". De asemenea, consideră că, în lipsa cunoaşterii datelor şi informaţiilor ce au determinat luarea măsurii, persoana declarată indezirabilă nu are posibilitatea să le dovedească netemeinicia sau să propună administrarea de probe pertinente, astfel că se încalcă şi dreptul la apărare, prevăzut de art. 24 din Constituţie, precum şi principiul „egalităţii de arme", reglementat de art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Cât priveşte art. 85 alin. (1) din ordonanţă, care stabileşte caracterul definitiv şi irevocabil al hotărârii prin care s-a soluţionat plângerea împotriva ordonanţei de declarare a străinului ca indezirabil, se susţine că este contrar prevederilor art. 129 din Constituţie, referitoare la folosirea căilor de atac.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Prevederile art. 83 alin. (3) şi ale art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 permit accesul la justiţie în condiţiile în care, potrivit art. 53 alin. (1) din Constituţie, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns în cazul apărării securităţii naţionale. De asemenea, nicio prevedere constituţională sau convenţională nu stabileşte principiul dublului grad de jurisdicţie, accesul la justiţie neincluzând şi acest principiu. In consecinţă, dispoziţiile de lege criticate nu contravin normelor constituţionale şi convenţionale pretins a fi încălcate.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate invocată.

Guvernul apreciază că excepţia este neîntemeiată, invocând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie. In esenţă, se arată că dispoziţiile legale criticate conţin unele limitări de drepturi, care se impun însă pentru apărarea siguranţei naţionale şi a ordinii publice, fiind în concordanţă cu art. 31 alin. (3) şi art. 53 din Constituţie, referitoare la dreptul la informaţie şi, respectiv, restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Mai mult, art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu contravine accesului liber la justiţie, deoarece, în temeiul art. 85 alin. (1) din acelaşi act normativ, ordonanţa procurorului de declarare a străinului ca indezirabil poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti. De asemenea, potrivit art. 129 din Constituţie, căile de atac pot fi exercitate în condiţiile legii, legiuitorul putând opta „în mod suveran, în considerarea naturii, importanţei şi a particularităţilor diferitelor cauze supuse judecăţii, cu privire la gradele de jurisdicţie ce urmează a fi parcurse şi cu privire la numărul şi natura căilor de atac ce pot fi exercitate de părţile interesate nemulţumite".

Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale. Acestea nu îngrădesc dreptul de acces la instanţă şi nici nu aduc atingere garanţiilor procesuale care condiţionează un proces echitabil, întrucât accesul liber la justiţie nu impune şi accesul la toate structurile judecătoreşti, la toate mijloacele de înfăptuire a justiţiei şi nici la toate căile de atac prevăzute pentru diferite cauze. Mai mult, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut în jurisprudenţa sa (cauza Maaouia contra Franţei) că deciziile privind intrarea, şederea şi expulzarea străinilor nu privesc drepturile şi obligaţiile civile ale reclamantului şi nici acuzaţii de natură penală, în sensul art. 6 alin. 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Cât priveşte pretinsa neconstituţionalitate a textelor de lege criticate faţă de art. 24 din Legea fundamentală, referitor la dreptul la apărare, se arată că acestea nu afectează dreptul părţilor de a fi asistate în tot cursul procesului de un avocat. De asemenea, art. 85 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 este în deplină concordanţă cu art. 129 din Constituţie, dreptul la folosirea căilor de atac fiind exercitat numai în condiţiile legii, în funcţie de modalităţile şi condiţiile reglementate de legiuitorul suveran.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, ca reprezentant al Ministerului Public, şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) şi ale art. 85 alin. (1)teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, care au următorul cuprins:

Art. 83 alin. (3) - Declararea ca indezirabil: „(3) Procurorul se pronunţă, prin ordonanţă motivată, în termen de 5 zile de la primirea propunerii formulate în condiţiile alin. (2) şi, în cazul aprobării acesteia, transmite ordonanţa de declarare ca indezirabil la Autoritatea pentru străini pentru a fi pusă în executare. Atunci când declararea străinului ca indezirabil se întemeiază pe raţiuni de siguranţă naţională, în conţinutul ordonanţei nu vor fi menţionate motivele care stau la baza acestei decizii."

Art. 84 alin. (2) - Aducerea la cunoştinţa străinului a măsurii de declarare ca indezirabil: „(2) Comunicarea datelor şi informaţiilor care constituie motivele ce au stat la baza deciziei de declarare ca indezirabil pentru raţiuni de siguranţă naţională se poate face numai în condiţiile stabilite şi către destinatarii în mod expres prevăzuţi de actele normative care reglementează regimul activităţilor referitoare la siguranţa naţională şi protejarea informaţiilor clasificate. Asemenea date şi informaţii nu pot fi, sub nicio formă, direct sau indirect, aduse la cunoştinţa străinului declarat indezirabil."

Art. 85 alin. (1) teza finală - Contestarea ordonanţei de declarare ca indezirabil a străinului: „(1) Hotărârea este definitivă şi irevocabilă."

Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) privind „Accesul liber la justiţie", art. 24 - „Dreptul la apărare" şi ale art. 129 - „Folosirea căilor de atac", precum şi, prin raportarea la art. 11 alin. (1) şi (2) - „Dreptul internaţional şi dreptul intern", art. 20 alin. (1) - „Tratatele internaţionale privind drepturile omului", nerespectarea art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind „Dreptul la un proces echitabil".

Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

I. Dispoziţiile art. 83 alin. (3) şi ale art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România stabilesc, pentru raţiuni de siguranţă naţională, interdicţia aducerii la cunoştinţă străinului declarat persoană indezirabilă a datelor şi informaţiilor ce au stat la baza acestei măsuri, ceea ce, în opinia autorului excepţiei, contravine dreptului la apărare, drept fundamental consacrat de art. 24 din Constituţie, precum şi principiului „egalităţii de arme", cuprins în art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând aceste susţineri şi textele de lege criticate, Curtea constată că art. 83 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România stabileşte regula potrivit căreia „procurorul se pronunţă, prin ordonanţă motivată", asupra propunerii formulate de Autoritatea pentru străini sau de alte instituţii competente în domeniu, de declarare a străinului ca indezirabil şi, doar în cazul în care „declararea străinului ca indezirabil se întemeiază pe raţiuni de siguranţă naţională, în conţinutul ordonanţei nu vor fi menţionate motivele care stau la baza acestei decizii". Chiar şi pentru această ultimă dispoziţie, alin. (2) al art. 84, criticat, de asemenea, ca fiind neconstituţional, prevede că datele şi informaţiile care au stat la baza unei astfel de decizii se comunică „numai în condiţiile stabilite şi către destinatarii în mod expres prevăzuţi de actele normative care reglementează regimul activităţilor referitoare la siguranţa naţională şi protejarea informaţiilor clasificate", ele neputând fi „sub nicio formă, direct sau indirect, aduse la cunoştinţa străinului declarat indezirabil". Curtea Europeană a Drepturilor Omului a reţinut că, pentru raţiuni de siguranţă naţională, dreptul la apărare poate fi restrâns, atât timp cât este garantat accesul liber la justiţie, astfel încât o instanţă de judecată să poată cunoaşte şi aprecia motivele pentru care autorităţile publice ale statului au dispus măsurile concrete (Cauza Fitt împotriva Marii Britanii, 2000). Curtea Constituţională constată, de asemenea, că alin. (1) al art. 83 stabileşte că declararea ca indezirabil „constituie o măsură administrativă de autoritate, dispusă împotriva unui străin care a desfăşurat, desfăşoară ori există indicii temeinice că intenţionează să desfăşoare activităţi de natură să pună în pericol siguranţa naţională sau ordinea publică". Or, din coroborarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 31 alin. (3), potrivit cărora „Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze [...] securitatea naţională" cu cele ale art. 53 alin. (1) privind posibilitatea restrângerii, numai prin lege şi dacă se impune, pentru „[...] apărarea securităţii naţionale [...]", a exerciţiului unui drept sau al unor libertăţi,  rezultă că dispoziţiile art. 83 alin. (3) şi ale art. 84 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 stabilesc chiar asemenea măsuri specifice de protejare a securităţii naţionale şi a altor valori supreme consacrate în art. 1 din Legea fundamentală. De altfel, dreptul statelor de a-şi proteja securitatea naţională prin măsuri specifice, asupra cărora au o marjă largă de apreciere, este consacrat şi unanim recunoscut la nivelul Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. In acest sens, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis în mod constant, în lumina art. 1 din Protocolul nr. 7 la Convenţie, că statele au, „pe temeiul unui principiu de drept internaţional public bine stabilit şi fără prejudicierea angajamentelor asumate prin tratate internaţionale, inclusiv Convenţia, dreptul de a controla intrarea, şederea şi îndepărtarea nenaţionalilor de pe teritoriile lor" (Cauza Chahal împotriva Marii Britanii, Hotărârea din 15 noiembrie 1996). Mai mult, paragraful 2 al art. 1 din acelaşi protocol dispune că garanţiile procedurale în cazul expulzărilor de străini pot să nu fie respectate atunci când expulzarea este necesară în interesul ordinii publice sau se întemeiază pe motive de securitate naţională. Curtea Constituţională consideră, de principiu, că în cazul unor raţiuni imperioase de securitate naţională pot fi luate măsuri de îndepărtare a străinilor de pe teritoriul statului, fără ca motivele concrete ale unei asemenea măsuri să-i fie aduse la cunoştinţă străinului. De altfel, ordonanţa procurorului de declarare ca indezirabil a străinului conţine suficiente elemente care să-i confere acestuia posibilitatea de a-şi formula apărările în justiţie, în raport de menţiunile pe care le conţine: „a desfăşurat, desfăşoară şi există indicii temeinice că intenţionează să desfăşoare activităţi de natură să pună în pericol securitatea naţională".

Curtea Constituţională constată, de asemenea, că prevederea cuprinsă în art. 84 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă criticată, potrivit căreia datele şi informaţiile pe care s-a întemeiat decizia de declarare ca indezirabil pentru raţiuni de siguranţă naţională nu pot fi aduse la cunoştinţă străinului vizat de această măsură, nu-l privează de exercitarea, în condiţiile legii, a dreptului de acces liber la justiţie şi a dreptului la apărare. Aceasta, deoarece, potrivit art. 85 din actul normativ criticat, ordonanţa de declarare a străinului ca indezirabil poate fi atacată la Curtea de Apel Bucureşti. Or, prezenta excepţie de neconstituţionalitate a fost ridicată tocmai în faţa acestei instanţe de judecată, autorul său beneficiind, aşadar, de toate garanţiile procesuale specifice unui proces echitabil într-o societate democratică.

Critica autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prin care susţine că art. 83 alin. (3) din ordonanţă îngrădeşte accesul liber la justiţie, prin aceea că, neavând posibilitatea să cunoască motivele ce au stat la baza luării măsurii de declarare ca indezirabil, „instanţa nu este în măsură să cenzureze legalitatea declarării ca indezirabil", controlul judecătoresc fiind „unul strict formal", este neîntemeiată, întrucât, potrivit art. 84 alin. (2) din aceeaşi ordonanţă, interdicţia menţionată în text îl vizează doar pe străinul declarat indezirabil, nu şi instanţa de judecată. De altfel, nimic nu-l împiedică pe străin ca în faţa instanţei să-şi prezinte şi să-şi susţină considerentele care pledează împotriva măsurii de îndepărtare de pe teritoriul statului. Codul de procedură civilă reglementează modalitatea de propunere, încuviinţare şi administrare a probelor, precum şi principiul potrivit căruia instanţa soluţionează o cauză în baza propriei sale convingeri, formată cu luarea în considerare a ansamblului de probe administrate.

II.   In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 85 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, potrivit căreia, prin conferirea caracterului definitiv şi irevocabil al hotărârii prin care s-a soluţionat plângerea împotriva ordonanţei procurorului de declarare a străinului ca indezirabil, se încalcă principiul dublului grad de jurisdicţie, astfel cum acesta rezultă din prevederile art. 129 din Constituţie referitoare la folosirea căilor de atac, Curtea constată că este neîntemeiată. Potrivit art. 126 alin. (2) din Constituţie, competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute numai prin lege, legiuitorul fiind suveran ca, pentru situaţii diferite, în mod obiectiv şi raţional, să instituie reguli de procedură speciale, fără a încălca astfel drepturile constituţionale ale părţilor. Necesitatea soluţionării cu celeritate a cauzelor privind statutul străinilor sau al refugiaţilor izvorăşte din specificul acestor litigii şi justifică, totodată, adoptarea unor norme speciale de procedură în ceea ce priveşte căile legale de atac sau termenele în care acestea se pot exercita sau trebuie soluţionate. Mai mult, Curtea Constituţională a statuat în mod constant că accesul liber la justiţie nu echivalează cu parcurgerea tuturor etapelor procedurale existente la un moment dat în dreptul intern. De altfel, nicio prevedere din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale nu instituie obligativitatea dublului grad de jurisdicţie într-o altfel de procedură decât în materie penală.

Cât priveşte invocarea art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, Curtea constată că, în lumina jurisprudentei Curţii Europene a Drepturilor Omului (cauza Lupsa împotriva României, 2006), dispoziţiile acestui text, fiind aplicabile drepturilor şi obligaţiilor civile ale reclamantului sau acuzaţiilor de natură penală, nu privesc şi „deciziile privind intrarea, şederea şi expulzarea străinilor", astfel că nu sunt incidente în cauză.

III.   In sprijinul argumentelor formulate în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia invocă deciziile Curţii Europene a Drepturilor Omului pronunţate în cauza Lupsa împotriva României, 2006, respectiv cauza Kaya împotriva României, 2006, prin care statul român a fost condamnat pentru încălcarea art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind „Dreptul la respectarea vieţii private şi de familie", precum şi a art. 1 din Protocolul nr. 7 la Convenţie, referitor la „Garanţii procedurale în cazul expulzărilor de străini".

Curtea Constituţională reţine că litigiile deduse judecăţii instanţei europene de contencios al drepturilor omului priveau procedura de declarare a străinului ca indezirabil, prevăzută de dispoziţiile art. 81-85 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Analizând atât textele de lege aplicabile, cât şi circumstanţele de fapt specifice speţelor, Curtea Europeană a Drepturilor Omului „acordă importanţă faptului că Curtea de Apel Bucureşti s-a limitat la un examen pur formal al hotărârii Parchetului. In această privinţă, ea constată că Parchetul nu a oferit Curţii de Apel nicio precizare în privinţa faptelor atribuite reclamantului şi că aceasta din urmă nu a mers dincolo de afirmaţiile Parchetului pentru a verifica dacă reclamantul prezenta într-adevăr un pericol pentru siguranţa naţională sau pentru ordinea publică." Intrucât reclamanţii nu au beneficiat nici în faţa autorităţilor administrative, nici în faţa Curţii de Apel Bucureşti de gradul minim de protecţie împotriva arbitrariului autorităţilor, Curtea Europeană a conchis că ingerinţa în viaţa lor privată nu era prevăzută de o „lege" care să răspundă cerinţelor Convenţiei şi, în consecinţă, a declarat încălcarea art. 8 din aceasta.

Curtea Constituţională reţine că, spre deosebire de instanţa europeană, ea nu procedează la examinarea în fond a elementelor de fapt ce au generat cauza, atunci când este învestită cu soluţionarea unei excepţii de neconstituţionalitate. Atribuţii precum interpretarea şi aplicarea corectă a legii revin în exclusivitate instanţelor de judecată, care, de asemenea, sunt învestite, potrivit legii, cu soluţionarea căilor de atac împotriva unor acte administrative ori jurisdicţionale pretins a fi nelegale. Ar fi contrar raţiunii şi competenţei legale ale Curţii Constituţionale ca ea să exercite atribuţii de control în ceea ce priveşte legalitatea actelor şi a măsurilor procedurale adoptate de un organ sau o autoritate publică, precum şi asupra interpretării şi aplicării legilor de către instanţele de drept comun. Aşa fiind, Curtea Constituţională nu poate reţine astfel de critici cu prilejul examinării şi soluţionării unei excepţii de neconstituţionalitate.

Mai mult, chiar în cuprinsul notelor scrise formulate în susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate şi depuse la dosarul cauzei, autorul acesteia afirmă că „tocmai din analizarea modului în care autorităţile române au înţeles să aplice şi să interpreteze art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) şi art. 85 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 a concluzionat Curtea Europeană a Drepturilor Omului că acestea produc o violare a art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale si a art. 1 din Protocolul nr. 7 al

aceleiaşi convenţii", precum şi că „neincluderea în cuprinsul ordonanţei prin care procurorul declară indezirabilă o persoană pe teritoriul României a motivelor ce au stat la bază a fost interpretată şi aplicată de Ministerul Public ca o exonerare de obligaţia de a motiva o astfel de decizie."

Faţă de aceste susţineri, Curtea consideră că atât interpretarea conţinutului unor norme juridice, ca fază indispensabilă procesului de aplicare a legii la situaţiile de fapt deduse judecăţii, cât şi aprecierea, în speţă, a legalităţii activităţii desfăşurate de organele abilitate în domeniu sunt de competenţa exclusivă a instanţelor judecătoreşti.

Aşa cum s-a arătat, textele de lege criticate ca fiind neconstituţionale nu prevăd in terminis interdicţia accesului la datele şi informaţiile ce au stat la baza deciziei de declarare a străinului ca indezirabil în ceea ce priveşte instanţa de judecată competentă a soluţiona contestaţia împotriva ordonanţei procurorului, ci ea se referă exclusiv la străinul vizat de măsura în cauză. Curtea constată, în acest sens, că, potrivit Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, judecătorul are acces la documente pe diferite niveluri de secretizare, în condiţiile şi cu respectarea procedurilor specifice stabilite prin acest act normativ. Prin urmare, prin aplicarea corectă a legislaţiei în materie, exercitarea efectivă şi concretă a dreptului de acces liber la instanţă şi a dreptului la apărare este asigurată potrivit exigenţelor normelor constituţionale şi convenţionale invocate, riscul de arbitrariu din partea autorităţilor administrative fiind, totodată, înlăturat.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 83 alin. (3), art. 84 alin. (2) şi ale art. 85 alin. (1) teza finală din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Andreica Ogutcu Mahmut în Dosarul nr. 1.568/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 octombrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 763/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 763 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 763/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu