DECIZIE Nr.
758 din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 119/2007 privind masurile pentru combaterea întarzierii
executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 508 din 21 iulie 2010
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii
executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Sistemul electronic de arhivare, criptare şi
indexare digitalizată" - S.R.L, din Braşov în Dosarul nr. 8.131/62/2009 al
Tribunalului Braşov - Secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 25 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 8.131/62/2009, Tribunalul Braşov - Secţia comercială de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu
soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin.
(5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii executării obligaţiilor de plată rezultate din contracte
comerciale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Sistemul electronic
de arhivare, criptare şi indexare digitalizată" - S.R.L, din Braşov.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că prevederile legale criticate sunt
neconstituţionale, întrucât statuează caracterul irevocabil al hotărârii prin
care este respinsă cererea în anulare formulată împotriva ordonanţei de plată,
atunci când hotărârea pronunţată dezleagă probleme de competenţă, respectiv îşi
declină competenţa. Art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 constituie un nonsens juridic, fiind de neacceptat ca, în cadrul
procedurii de fond, părţile să poată exercita calea de atac a recursului
împotriva încheierii date în materie de competenţă, iar în cadrul acţiunii în
anulare, instanţa să pronunţe o hotărâre irevocabilă, care să nu fie supusă
controlului judiciar statuat de art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă.
Astfel, prevederile legale criticate înlătură principiul egalităţii în faţa
legii, al securităţii raporturilor juridice, precum şi principiul înfăptuirii
justiţiei în mod egal pentru toţi, inclusiv dreptul la exercitarea căilor de
atac.
Tribunalul Braşov - Secţia comercială de contencios
administrativ şi fiscal apreciază că excepţia este
neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate de autor nu înfrâng
dispoziţiile constituţionale invocate de autor.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării
obligaţiilor de plată rezultate din contracte comerciale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 31 decembrie 2007, text de
lege care are următorul conţinut: „(5) Hotărârea prin care a fost respinsă
cererea în anulare este irevocabilă."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3) şi în art. 24 alin. (2).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi art. 13 alin. (2) din
ordonanţa de urgenţă, atât cererea privind creanţa de plată a preţului, cât şi
cererea în anulare a ordonanţei de plată se soluţionează de către instanţa
competentă de drept comun pentru judecarea fondului cauzei în primă instanţă,
cu prevederea expresă a competenţei instanţei de contencios administrativ, în
cazul cererii privind creanţa de plată a preţului rezultând dintr-un contract
de achiziţie publică, de concesiune de lucrări publice sau de servicii.
Ordonanţa de urgenţă stabileşte, de asemenea, în art. 5 alin. (4), obligaţia
judecătorului de a verifica din oficiu competenţa instanţei, procedând conform
legii. Astfel, în situaţia în care instanţa, din oficiu sau la sesizarea unei
părţi, este chemată să se pronunţe asupra propriei competenţe, va pune în
discuţia părţilor excepţia astfel formulată pentru a da posibilitatea acestora
să îşi prezinte opinia cu privire la incidentul procedural. In cazul admiterii
excepţiei de necompetenţă, instanţa se pronunţă printr-o hotărâre de declinare
a competenţei, care are drept efect dezînvestirea instanţei sesizate şi
trimiterea cauzei la instanţa competentă potrivit legii. Impotriva hotărârii
prin care instanţa se declară necompetentă, părţile pot formula recurs în
temeiul art. 158 alin. 3 din Codul de procedură civilă.
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte prevederile art.
13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007, Curtea observă
că acestea prevăd caracterul irevocabil al hotărârii prin care este respinsă,
pe fond, cererea în anulare a ordonanţei de plată. Dispoziţia criticată se
referă expres şi limitativ la hotărârea prin care se soluţionează cererea în
anulare, iar nu şi la cea prin care se declină competenţa instanţei.
Potrivit unei exigenţe fundamentale de tehnică
legislativă, în condiţiile existenţei unei reglementări de drept comun, o
prevedere expresă, în aceeaşi materie, cu referire la un caz particular este
necesară atunci când se instituie o reglementare diferită, derogatorie de la
dreptul comun, având deci caracter de excepţie. Cum în cazul art. 13 alin. (5)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 119/2007 nu s-au prevăzut dispoziţii
derogatorii, este evident că voinţa legiuitorului a fost aceea ca hotărârea de
declinare a competenţei să poată fi supusă căii de atac potrivit dreptului
comun în materie.
Aşa fiind, Curtea constată că susţinerile autorului
excepţiei, potrivit cărora hotărârea de declinare a competenţei împrumută
caracterul irevocabil al hotărârii prin care se respinge cererea în anulare, nu
sunt întemeiate, în realitate, critica vizând modalitatea de interpretare şi
aplicare a legii de către instanţa de judecată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
119/2007 privind măsurile pentru combaterea întârzierii executării obligaţiilor
de plată rezultate din contracte comerciale, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Sistemul electronic de arhivare, criptare şi indexare
digitalizată" - S.R.L, din Braşov în Dosarul nr. 8.131/62/2009 al
Tribunalului Braşov - Secţia comercială de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu