Augustin Zegrean |
- preşedinte |
Aspazia Cojocaru |
- judecător |
Petre Lăzăroiu |
- judecător |
Mircea Ştefan Minea |
- judecător |
Iulia Antoanella Motoc |
- judecător |
Puskás Valentin Zoltán |
- judecător |
Patricia Marilena Ionea |
- magistrat-asistent |
|
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, excepţie ridicată de Georgeta Achihăniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeană a Pensionarilor, în Dosarul nr. 2.155/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 3.701D/2010.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Preşedintele dispune să se facă apelul şi în Dosarul nr. 4.544D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, excepţie ridicată de Ioan Andriescu în Dosarul nr. 4.884/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 3.701D/2010 şi nr. 4.544D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 4.544D/2010 la Dosarul nr. 3.701D/2010, care este primul înregistrat.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă, întrucât dispoziţiile de lege criticate nu mai sunt în vigoare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:Prin Încheierea din 16 iunie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 2.155/121/2010, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010.Excepţia a fost ridicată de Georgeta Achihăniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeană a Pensionarilor, cu prilejul soluţionării unei cauze civile având ca obiect recalcularea pensiei.Prin Încheierea din 9 noiembrie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 4.884/40/2009, Curtea de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncă de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare.Excepţia a fost ridicată de Ioan Andriescu cu prilejul soluţionării recursului formulat împotriva Sentinţei nr. 1.088 din 14 iunie 2010, pronunţată de Tribunalul Botoşani - Secţia civilă în Dosarul nr. 4.884/40/2009.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că textele de lege criticate, prevăzând inaplicabilitatea dispoziţiilor art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, referitoare la valoarea punctului de pensie, precum şi însăşi scăderea valorii punctului de pensie, contravin dispoziţiilor art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât afectează drepturi fundamentale, aşa cum este dreptul de proprietate, dreptul la pensie şi dreptul la un nivel de trai decent. În plus, sunt încălcate şi dispoziţiile art. 44 alin. (3) din Constituţie. În acest sens, arată că utilizarea de către Guvern a fondurilor de asigurări sociale în alte scopuri decât plata drepturilor de asigurări sociale echivalează în fapt cu o expropriere. În acelaşi timp, nu este îndeplinită nici obligaţia statului de a asigura creşterea calităţii vieţii. În sfârşit, se susţine că nu au fost îndeplinite condiţiile emiterii în mod constituţional a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009, întrucât nu a existat o situaţie extraordinară.Tribunalul Galaţi - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.Curtea de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că prevederile de lege criticate nu încalcă dispoziţiile din Constituţie invocate.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unde măsuri financiar-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, dispoziţii potrivit cărora „Prevederile art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul 2010.“De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi prevederile art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 27 ianuarie 2010, dispoziţii potrivit cărora „Valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei şi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2010.“Autorii excepţiei consideră că aceste prevederi de lege aduc atingere următoarelor texte din Constituţie: art. 1 alin. (3)-(5) referitoare la statul român, la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi la obligaţia respectării Constituţiei şi a prevederilor sale, art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 47 alin. (1) şi (2) referitor la dreptul la un nivel de trai decent şi dreptul la pensie, art. 61 alin. (1) referitor la rolul Parlamentului, art. 76 alin. (1) privind condiţiile de majoritate pentru adoptarea legilor organice, art. 79 alin. (1) referitor la avizul prealabil al Consiliului Legislativ, art. 115 alin. (4)-(6) referitor la emiterea ordonanţelor de urgenţă de către Guvern şi art. 135 alin. (2) lit. f) privind obligaţia statului de a asigura creşterea calităţii vieţii. De asemenea, susţin că se încalcă şi prevederile art. 1 paragraful 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că textele legale criticate au avut o aplicare limitată în timp, şi anume doar pentru anul 2010.Noua reglementare în domeniul pensiilor, respectiv Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, nu a mai preluat modalitatea de calcul şi actualizare a punctului de pensie în funcţie de salariul mediu brut, prevăzută de art. 80 din Legea nr. 19/2000, în prezent abrogată. Prin urmare, nici soluţia legislativă criticată nu a mai fost preluată de noua reglementare legală în materie.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare şi ale art. 16 alin. (1) din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, excepţie ridicată de Georgeta Achihăniţei şi alţii, reprezentaţi de Sindicatul Uniunea Judeţeană a Pensionarilor, în Dosarul nr. 2.155/121/2010 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă şi de Ioan Andriescu în Dosarul nr. 4884/40/2009 al Curţii de Apel Suceava - Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 iunie 2011.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea