DECIZIE Nr.
740 din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 437 din 30 iunie 2010
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Vero-Zal" - S.R.L din Zalău în
Dosarul nr. 6.126/337/2008 al Judecătoriei Zalău.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, apreciind că se impune menţinerea
soluţiei pronunţate de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 821/2007.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 4 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 6.126/337/2008, Judecătoria Zalău a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea
produselor şi serviciilor de piaţă. Excepţia de neconstituţionalitate a
fost ridicată de Societatea Comercială „Vero-Zal" - S.R.L. din Zalău
într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva
unui proces-verbal de contravenţie.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că textul de lege criticat oferă autorităţilor publice
posibilitatea „să autorizeze în prealabil exerciţiul comercial", creând
premisa elaborării şi aplicării unor norme diferite pe acelaşi „areal
administrativ-teritorial". Lăsarea la latitudinea autorităţilor
administraţiei publice locale a prerogativei de a face reguli proprii pentru
comercianţii din zona lor de operare reprezintă o încălcare a accesului liber
la actul de comerţ şi a principiului egalităţii în faţa legii şi a
autorităţilor publice.
Judecătoria Zalău observă,
mai întâi, că autorul excepţiei critică dispoziţiile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 99/2000 în varianta anterioară modificării operate prin Legea de
aprobare a acesteia nr. 650/2002, textul stabilind, înainte de această
modificare, că „Orice exerciţiu comercial se desfăşoară numai pe baza
autorizării prealabile de către autorităţile administraţiei publice, în
condiţiile legii". Consideră că, în actuala redactare, excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât obligaţia de a desfăşura
orice exerciţiu în urma obţinerii unei autorizaţii în condiţiile legii incumbă
tuturor comercianţilor, fără privilegii şi fără discriminări. Precizează că
autorizarea prealabilă a exerciţiului comercial este în acord cu principiul
statuat la nivel constituţional al descentralizării şi autonomiei locale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000
privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea
nr. 650/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 914 din
16 decembrie 2002. Ordonanţa a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007. In prezent, textul de lege
criticat are următorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1): „Orice exerciţiu comercial se
desfăşoară numai de către comercianţi autorizaţi în condiţiile legii."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor din Constituţie cuprinse
la art. 16 alin. (1) care consacră principiul egalităţii cetăţenilor în faţa
legii şi a autorităţilor publice şi la art. 45 care garantează libertatea
economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că s-a mai pronunţat asupra prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de
piaţă, astfel cum a fost modificată prin Legea de aprobare nr. 650/2002. Este
vorba despre Decizia nr. 821 din 2 octombrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 770 din 14 noiembrie 2007, prin care a
reţinut că textul de lege care stabileşte că „orice exerciţiu comercial se
desfăşoară numai de către comercianţi autorizaţi în condiţiile legii" nu
reprezintă o încălcare a principiului constituţional privind egalitatea în
drepturi a cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice şi nici a
libertăţii comerţului. In acest sens, Curtea a constatat că necesitatea autorizării
se impune tuturor comercianţilor, persoane fizice sau juridice, care desfăşoară
activităţi în sectorul comercial sau al serviciilor de piaţă, în condiţiile
legii, fără niciun fel de discriminare, iar obligaţia obţinerii unei asemenea
autorizaţii nu contravine libertăţii comerţului, ci se impune în scopul
disciplinării, al ordonării activităţii comerciale într-un cadru care să
asigure caracterul loial al sistemului concurenţial şi protecţia
consumatorului.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei amintite, soluţia pronunţată îşi
menţine valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind
comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Vero-Zal" - S.R.L. din Zalău în Dosarul nr.
6.126/337/2008 al Judecătoriei Zalău.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu