DECIZIE Nr.
733 din 13 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) si (3) si art. 21 alin.
(4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 714 din 23 octombrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) şi (3) şi art. 21 alin.
(4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de
Claudiu Vasile în Dosarul nr. 8.771/54/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
avand în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 8.771/54/2006, Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) raportate la cele
ale art. 9 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului. Excepţia a fost ridicată de Claudiu Vasile într-o cauză avand ca obiect soluţionarea cererii de
acordare a gradului profesional de ofiţer corespunzător vechimii în munca de
poliţist.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
contrare principiului egalităţii în faţa legii, fiind inadmisibil ca persoane
din cadrul aceluiaşi minister să nu beneficieze de aceleaşi drepturi.
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal şi-a exprimat
opinia în sensul că dispoziţiile de lege criticate nu conţin discriminări între
categoriile de personal din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
Ministerului Apărării, acestea aflandu-se în situaţii diferite.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia este neîntemeiată întrucat egalitatea nu înseamnă uniformitate şi pot fi instituite
tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate nu contravin principiului egalităţii, întrucat se aplică în mod egal tuturor
subiectelor de drept aflate în aceeaşi situaţie juridică, fără nicio
discriminare pe considerente arbitrare.
Preşedinţii celor două Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de
lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile
Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
dispoziţiile art. 9 alin. (2) şi (3) şi art. 21 alin. (4) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002,
cu modificările şi completările ulterioare.
Dispoziţiile art. 9 alin. (3)
au fost modificate prin art. I pct. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 89/2003, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003.
Dispoziţiile art. 21 alin. (4) au fost modificate prin
Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004.
In urma acestor modificări, dispoziţiile de lege
criticate au următorul conţinut:
- Art. 9 alin. (2) şi (3): „Ofiţerii de poliţie pot
proveni şi din randul agenţilor de poliţie absolvenţi, cu diplomă sau licenţă, ai
instituţiilor de învăţămant superior de lungă sau scurtă durată ale Ministerului de Interne
sau ai altor instituţii de învăţămant superior cu profil corespunzător specialităţilor necesare
poliţiei, stabilite prin ordin al ministrului de
interne.
Pentru unele funcţii pot fi încadraţi direct sau
transferaţi din instituţiile publice de apărare şi siguranţă naţională
specialişti cu studii corespunzătoare cerinţelor postului şi care îndeplinesc
condiţiile legale.";
-Art. 21 alin. (4): „Poliţiştilor
prevăzuţi la art. 9 alin. (2) şi (3) li se acordă gradele profesionale în
funcţie de pregătirea lor şi de vechimea în specialitatea corespunzătoare
studiilor absolvite, raportate la cerinţele postului. Incadrarea acestora se
face pe o perioadă de probă de 6 luni sau 12 luni, în raport cu categoria din
care fac parte şi cu gradul profesional acordat."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile de lege
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetăţenilor în faţa legii.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea reţine că dispoziţiile art. 21 alin. (4) din
Legea nr. 360/2002 stabilesc condiţiile în care li se acordă poliţiştilor -
prevăzuţi la art. 9 alin. (2) şi (3) - gradele profesionale, criteriile de
acordare fiind pregătirea şi vechimea în specialitatea corespunzătoare
studiilor absolvite.
Curtea constată că nu se poate reţine existenţa vreunei
discriminări între categorii de personal diferite, aflate în situaţii diferite,
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe de-o parte, şi din
cadrul instituţiilor publice de apărare şi siguranţă naţională, pe de altă
parte. Intrucat principiul
egalităţii cetăţenilor în faţa legii presupune aplicarea aceluiaşi tratament
juridic pentru situaţii juridice similare, legiuitorul poate reglementa în mod
diferit situaţii juridice diferite, nefiind astfel încălcate prevederile art.
16 alin. (1) din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 9 alin. (2) şi (3) şi art. 21 alin. (4) din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Claudiu Vasile în Dosarul nr.
8771/54/2006 al Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi generafobligatorie.
Pronunţata în şedinţa publică din data de 13 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean