DECIZIE Nr.
716 din 17 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si art. 7 din Legea nr. 85/1992
privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 578 din 31 iulie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile
statului şi din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, excepţie
ridicată de Felicia Pîrvan în Dosarul nr. 7.391/288/2007 al Judecătoriei
Râmnicu Vâlcea.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra cauzei. In acest
sens, arată că autorul excepţiei a comunicat la dosar concluzii scrise prin
care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată întrucât nu au intervenit elemente noi,
de natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea nr. 494 din 29 ianuarie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 7.391/288/2007, Judecătoria
Râmnicu Vâlcea a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 şi 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului si din fondurile unităţilor economice sau bugetare de
stat. Excepţia a fost ridicată de Felicia Pîrvan
într-o cauză ce are ca obiect soluţionarea acţiunii civile privind pronunţarea
unei hotărâri care să ţină loc de contract de vânzare-cumpărare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate contravin
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20, 44, 47 şi 52 din Constituţie,
prin aceea că i se cere să aibă calitatea de „titular al contractului de
închiriere" a locuinţei ce face obiectul antecontractului de
vânzare-cumpărare încheiat cu Municipiul Râmnicu Vâlcea. Consideră că această
condiţionare constituie un impediment care nu corespunde raţiunii legii de a fi
„o normă de justiţie socială".
Judecătoria Râmnicu Vâlcea consideră că prevederile criticate sunt nu numai conforme literei
şi spiritului dispoziţiilor constituţionale invocate, ci şi legitime din punct
de vedere economic, social şi moral.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. 1 şi 7 din Legea nr. 85/1992 sunt constituţionale. In
acest sens, arată că textele de lege criticate nu contravin principiilor constituţionale
privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi garantarea dreptului de
proprietate, întrucât, pe de o parte, se aplică uniform cetăţenilor care se
află în situaţia stabilită de ipoteza normelor menţionate, iar pe de altă
parte, sunt conforme literei şi spiritului art. 44 din Constituţie. Apreciază
că celelalte dispoziţii constituţionale invocate nu au incidenţă în cauză.
Totodată, face referire la deciziile Curţii Constituţionale nr. 223/2004, nr.
388/2004, nr. 362/2004 şi nr. 113/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul acesteia îl constituie prevederile art. 1 şi 7
din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie
construite din fondurile statului şi din fondurile unităţilor economice sau
bugetare de stat, republicată, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 180 din 29 iulie
1992 şi republicată mai întâi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 15 septembrie 1994 şi apoi
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, având următorul conţinut:
- Art. 1: „Locuinţele
construite din fondurile statului pot fi cumpărate de titularii contractelor de
închiriere, cu plata integrală sau în rate a preţului, în condiţiile
Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din
fondurile statului către populaţie şi ale prezentei legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuinţele
care depăşesc suprafeţele maxime prevăzute în actele normative în baza cărora
s-au executat locuinţele din fondurile statului şi din fondurile unităţilor
economice şi bugetare de stat, precum şi cele care prezintă, la data vânzării,
finisaje superioare, echivalente unor lucrări de artă sau ornamentale
deosebite, sau care beneficiază de dotări speciale, cum ar fi: piscină, saună,
seră, cramă, bar-vinotecă, cameră frigorifică sau altele asemenea.
De asemenea, sunt exceptate locuinţele de protocol
care au servit sau servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite în
funcţii drept locuinţe pe durata exercitării funcţiei, chiar dacă acestea sunt
scoase ulterior din evidenţa locuinţelor de protocol.";
- Art. 7: „Locuinţele
construite din fondurile unităţilor economice sau bugetare de stat, până la
data intrării în vigoare a prezentei legi, altele decât locuinţele de
intervenţie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea
acestora, cu plata integrală sau în rate a preţului, în condiţiile
Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vândute la cerere, în condiţiile
prevederilor alin. 1 şi cu respectarea dispoziţiilor art. 1 alin. 3,
titularilor de contracte de închiriere şi locuinţele care înainte de 6 martie
1945 au aparţinut regiilor autonome, instituţiilor şi societăţilor cu capital
de stat, mixt sau privat, care şi-au încetat existenţa după această dată sau,
după caz, au devenit, prin reorganizare, unităţi economice sau bugetare de
stat.
Locuinţele care înainte de 6 martie 1945 au
aparţinut societăţilor cu capital privat sau mixt vor fi vândute în condiţiile
de evaluare, de achitare integrală sau în rate a preţului şi de exceptare de la
vânzare, prevăzute în Legea nr. 112/1995.
Evaluarea şi vânzarea locuinţelor prevăzute la alin.
1 şi 2 şi la art. 1 alin. 1, pentru care nu s-au încheiat contracte de
vânzare-cumpărare până la data intrării în vigoare a prezentei legi, se vor
face în condiţiile Decretului-lege nr. 61/1990 şi ale prezentei legi, completate
cu prevederile referitoare la coeficienţii de uzură din Decretul nr. 93/1977,
la un preţ indexat în funcţie de creşterea salariului minim brut pe ţară la
data cumpărării, faţă de cel existent la data intrării în vigoare a Legii nr.
85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplică în mod corespunzător.
Beneficiază de prevederile alin. 1 şi chiriaşii care
nu sunt angajaţii unităţilor proprietare.
Locuinţele de intervenţie, în sensul prezentei legi,
sunt cele destinate cazării personalului unităţilor economice sau bugetare
care, prin contractul de muncă, îndeplineşte activităţi sau funcţii ce necesită
prezenţa, permanentă sau în caz de urgenţă, în cadrul unităţilor. Aceste
locuinţe nu se vând.
Unităţile economice sau bugetare pot să deţină şi să
construiască din fonduri proprii locuinţe de serviciu, destinate închirierii
salariaţilor acestora, cu contract de închiriere accesoriu la contractul de
muncă. Modul de administrare şi eventuala înstrăinare a acestor locuinţe se vor
stabili de consiliile de administraţie, respectiv de conducerile unităţilor.
Locuinţele de serviciu din mediul rural, destinate
personalului medical, didactic, altor specialişti sau personalului Ministerului
de Interne, nu se vând."
Textele constituţionale invocate în motivarea excepţiei
de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 16 alin. (1) şi (2), referitoare la
egalitatea în drepturi, ale art. 20, relative la tratatele internaţionale
privind drepturile omului, ale art. 44, privind garantarea dreptului de
proprietate privată, ale art. 47, referitoare la obligaţia statului de a
asigura cetăţenilor un nivel de trai decent, şi ale art. 52 alin. (1), privind dreptul persoanei vătămate
de o autoritate publică. Totodată, autorul invocă încălcarea dispoziţiilor art.
1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia, Curtea reţine că art. 1 din Legea
nr. 85/1992, republicată, prevede o trecere în proprietatea foştilor chiriaşi a
locuinţelor dobândite prin cumpărare de la unităţile economice sau bugetare de
stat, atribuirea terenurilor făcându-se integral sau proporţional cu cota-parte
din dreptul de proprietate asupra construcţiei respective. Totodată, Curtea
observă că art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicată, reglementează norme ce
dau posibilitatea chiriaşilor de a cumpăra locuinţele construite din fondurile
unităţilor economice sau bugetare de stat.
Curtea constată că textele de lege criticate nu
instituie privilegii sau discriminări între cetăţeni şi nu încalcă principiul
constituţional al egalităţii în drepturi a cetăţenilor, tratamentul egal
impunându-se doar pentru cetăţenii aflaţi în situaţii identice. Astfel, prin
calitatea cerută de textele de lege criticate de „titular al unui contract de
închiriere" pentru a putea cumpăra o locuinţă, în temeiul Legii nr.
85/1992, chiriaşii se află într-o situaţie juridică diferită faţă de alte
persoane fizice ce folosesc imobilul. In speţă, autorul a încheiat un
antecontract de vânzare-cumpărare având ca obiect o astfel de locuinţă, putându-se
adresa instanţei pe calea
dreptului comun (art. 1073 şi art. 1077 din Codul civil) şi nu în temeiul Legii
nr. 85/1992.
De altfel, Curtea a reţinut în jurisprudenţa sa că
textele de lege criticate consacră o normă de justiţie socială „pentru
chiriaşi", care au astfel posibilitatea să cumpere locuinţele la
construirea cărora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem
statal-juridic.
Totodată, Curtea reţine că autorul excepţiei a indicat
ca temei al sesizării atât dispoziţiile constituţionale ale art. 20,
referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 44,
relative la garantarea dreptului de proprietate privată, ale art. 47, privind
obligaţia statului de a asigura cetăţenilor un nivel de trai decent, şi ale
art. 52 alin. (1), privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică,
cât şi prevederile art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Examinând această
susţinere, Curtea constată că, în raport cu motivele invocate în sprijinul
excepţiei de neconstituţionalitate, textele indicate nu sunt relevante, neavând
concludentă pentru soluţionarea acesteia.
Curtea constată, de asemenea, că hotărârile pronunţate
de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cauzele Maşiniexportimport
Industrial Group S.A. împotriva României, Străin şi alţii împotriva României,
Weissman şi alţii împotriva României şi Porţeanu împotriva României nu
prezintă relevanţă pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 1 şi 7 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi
spaţii cu altă destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile
unităţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicată de Felicia Pîrvan
în Dosarul nr. 7.391/288/2007 al Judecătoriei Râmnicu Vâlcea.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof.univ.dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu