DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 71 din 8 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate
in proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6),
art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si
art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii
partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit.
a), b), c) si d) si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciara, art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4) si art. 27 din
Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 380 din 5 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Cristina Catalina Turcu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003
privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice,
art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11
alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003
privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale,
art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si
art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art.
2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27 din Legea partidelor politice
nr. 14/2003, art. 49 alin. (2) si art. 54 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de
Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna
in Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
La apelul nominal raspund autorul exceptiei, prin reprezentant Ion
Antonescu, si partile Elena Lupu, Stefan Oprea, Livia Dima, lipsind partea
Steluta Safta-Lambru, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza completul de judecata ca reprezentantul
autorului exceptiei a depus o cerere prin care solicita scoaterea cauzei de pe
rolul Curtii si inaintarea catre Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila, in
scopul completarii dosarului cu anumite inscrisuri a caror lipsa a constatat-o.
Presedintele acorda cuvantul pe cererea formulata.
Reprezentantul autorului exceptiei si partile prezente solicita admiterea
cererii.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a cererii.
Curtea respinge cererea formulata de reprezentantul autorului exceptiei.
Presedintele constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe
fond.
Reprezentantul autorului exceptiei sustine oral notele scrise depuse la
instanta care a sesizat Curtea Constitutionala, solicitand admiterea exceptiei
de neconstitutionalitate.
Partile prezente solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prin Decizia nr. 517 din 25 noiembrie 2004
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra acestei exceptii, in sensul
respingerii ei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4/P/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9
alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in
proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
destinate sediilor partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6),
art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si
art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii
partidelor politice si a campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit.
a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4)
din Legea partidelor politice nr. 14/2003, art. 49 alin. (2) si art. 54 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o
Societate mai Buna intr-o cauza avand ca obiect solutionarea cererii de
reinregistrare a acestui partid politic.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile urmatoarelor articole din
Constitutie: art. 1, 4, 8, 10, 11, 15, 16, 20, 21, 24, art. 27 alin. (1), art.
28, art. 30 alin. (1), (2) si (3), art. 31, 36, art. 37 alin. (1), art. 40, 44,
45, 46, 47, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, art. 124 alin. (2), art. 126
alin. (1) si (6), art. 129, 131, 132, 133, 135, 136, 137, art. 142 alin. (1),
art. 146, 148, 149, 151 si art. 154 alin. (1).
Autorul invoca, de asemenea, incalcarea urmatoarelor dispozitii din acte
internationale ori a actelor internationale in integralitatea lor: Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; Protocolul
nr. 11 si Protocolul nr. 12 aditionale la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale; art. 1, 3 si 5 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale; art. 8, 9, 10, 21, 28 si 30 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului; Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice; art. 2, 3, 5 si 6 din Conventia internationala privind eliminarea
tuturor formelor de discriminare, precum si capitolul IV "Solidaritate"
din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia
pentru urmatoarele motive: sintagma cuprinsa in art. 9 alin. (1) din Legea nr.
90/2003, potrivit careia "vor fi transmise in conformitate cu art. 52
alin. 1 din Decretul nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice si persoanele
juridice", "constituie o mare gafa a puterii legislative, care, desi
avea acte normative promulgate in noua ordine de drept, de dupa Revolutia din
1989, a preferat totusi un act lovit de nulitate de pe timpul regimului
totalitar"; art. 6 alin. (2) din Legea nr. 43/2003 "situeaza
partidele politice mai presus de lege, contravenind art. 16 din
Constitutie"; art. 5 alin. (6) din Legea nr. 43/2003 contravine art. 1 si
56 din Constitutie, intrucat "intentia de a ascunde identitatea
donatorului contravine grav transparentei in care trebuie sa vedem cum se
alimenteaza si de catre cine conturile unui partid politic"; art. 21 alin.
(4) din Legea nr. 14/2003 incalca dispozitiile art. 1 alin. (3) si (4), art.
11, 20, 21, 24, 54, 57, in general, si ale art. 124 alin. (2), art. 126 alin.
(1), art. 129, art. 131 alin. (1), art. 133 alin. (1), art. 142 alin. (1), art.
148 si 149 din Constitutie, in special, deoarece "prin acesta puterea
legislativa limiteaza drepturile puterii judecatoresti, impiedicand
justitiabilii sa beneficieze de dispozitiile art. 129 din Constitutie cu
privire la folosirea cailor de atac"; art. 26 alin. (4) din Legea nr.
14/2003 incalca dispozitiile art. 11 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (1) si
(2), art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (1) si (2), art. 27 alin. (1), art. 37
alin. (1), art. 40 alin. (1), art. 124 alin. (2), art. 126 alin. (1) si (6),
art. 131 alin. (1), art. 133 alin. (1), art. 142 alin. (1), art. 148 alin. (2),
art. 154 alin. (1) din Constitutie, intrucat "interzic justitiabililor
calea de atac a recursului si favorizeaza inregistrarea partidelor politice
dupa criteriile intereselor de grup"; art. 2 din Legea nr. 14/2003 aduce
atingere art. 154 alin. (1) raportat la art. 148 alin. (2) din Constitutie
"prin omisiunea de a se prevedea, in continutul sau, obligatia de a
promova valorile solidaritatii". Celelalte texte de lege criticate sunt
raportate la articolele din Constitutie, fara a se arata in ce consta pretinsa
incalcare a dispozitiilor din Legea fundamentala.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila opineaza in sensul ca exceptia
de neconstitutionalitate este neintemeiata, iar "faptul ca anumite texte
de lege nu ar constitui solutia cea mai buna pentru reglementarea anumitor
raporturi sociale nu poate fi cenzurat pe calea controlului de
constitutionalitate".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Autorul exceptiei sustine ca textele criticate din Legea nr. 90/2003
incalca o serie de articole din Constitutie, pe care le enumera, fara a arata
in ce consta aceasta incalcare. Art. 1 alin. (2) din actul normativ mentionat
este in concordanta cu articolele din Constitutie pretins incalcate, deoarece
numai partidele politice constituite in conformitate cu Legea nr. 14/2003 pot
beneficia de prevederile Legii nr. 90/2003, si nu orice organizatie
autointitulata "partid".
Criticile aduse prevederilor Legii nr. 43/2003 nu sunt intemeiate, intrucat
de scutirea de impozite si taxe prevazuta de art. 3 alin. (3) beneficiaza toate
partidele politice legal inregistrate, fara nici o discriminare. Legiuitorul
are libertatea, in concordanta cu art. 139 din Constitutie, de a stabili
impozite si taxe, precum si scutirea de la plata acestora. Reglementarile
cuprinse in art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3) si in art. 7 din Legea
nr. 43/2003 au ca scop asigurarea unei transparente depline in privinta
surselor de finantare si a resurselor de care beneficiaza partidele politice,
inclusiv prin acordarea de sprijin financiar de la bugetul de stat, sub forma
subventiei pentru campania electorala.
Prevederile art. 11 din Legea nr. 43/2003 au fost abrogate prin Legea nr.
90/2003, astfel incat nu mai pot face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate.
Dispozitiile art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr.
14/2003 sunt in concordanta cu dispozitiile art. 126 alin. (2) si ale art. 129
din Constitutie, legiuitorul avand competenta de a stabili caile de atac care
sunt puse la dispozitia partilor intr-un proces.
Art. 75 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992 asigura totala independenta
financiara a Curtii Constitutionale, deoarece aceasta isi aproba propriul
buget, pe care il trimite Guvernului pentru a fi inclus in proiectul bugetului
de stat, care este supus si aprobarii Parlamentului, fiind exclusa orice
ingerinta din partea Guvernului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
cu urmatoarea motivare:
Asupra dispozitiilor art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea
nr. 14/2003 Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 65/2004
si prin Decizia nr. 230/2004, exceptiile fiind ridicate de acelasi autor.
Considerentele retinute de Curte in aceste decizii isi mentin valabilitatea si
in prezenta cauza.
Celelalte dispozitii legale criticate nu au legatura cu solutionarea
cauzei, in raport cu obiectul acesteia, asa incat exceptia urmeaza sa fie
respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare:
Dispozitiile art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr.
14/2003 nu aduc atingere art. 21 si 129 din Constitutie, intrucat accesul la
justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se
infaptuieste, dar nu intotdeauna trebuie sa fie asigurat la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac. In acest sens Curtea s-a pronuntat
prin deciziile nr. 119/2003, nr. 65/2004 si nr. 230/2004.
Art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 a fost abrogat prin Legea nr.
90/2003, prin urmare in privinta acestui text de lege exceptia este
inadmisibila. Celelalte dispozitii legale criticate nu aduc atingere
dispozitiilor din Legea fundamentala invocate.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, sustinerile reprezentantului autorului exceptiei si ale
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 1 alin. (2)
si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in
proprietatea privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale,
destinate sediilor partidelor politice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 200 din 27 martie 2003, art. 3 alin. (3), art. 5 alin.
(6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin.
(2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii
partidelor politice si a campaniilor electorale, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 54 din 30 ianuarie 2003, art. 21, art. 88 alin. 1
lit. a), b), c) si d), art. 117 alin. 3, art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si
completarile ulterioare, art. 2, art. 21 alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27
din Legea partidelor politice nr. 14/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, art. 49 alin. (2) si art. 54
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
187 din 7 august 1997, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cu privire la textele de lege criticate se impun urmatoarele observatii:
- la data sesizarii Curtii Constitutionale, art. 11 alin. (3) din Legea nr.
43/2003 era abrogat expres prin art. 12 din Legea nr. 90/2003, fara ca
dispozitiile sale sa fie preluate;
- ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala, art. 21,
art. 149 si art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au
fost abrogate expres prin art. 133 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciara, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004. Dispozitiile art. 21 si art. 153 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 nu au fost preluate in continutul Legii nr. 304/2004.
Dispozitiile art. 149 din Legea nr. 92/1992 au fost preluate cu modificari si
completari in art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004;
- ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala,
dispozitiile art. 117 alin. 3 din Legea nr. 92/1992 au fost abrogate expres
prin art. 107 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576
din 29 iunie 2004. Continutul acestuia a fost preluat in art. 91 alin. (2) din
Legea nr. 303/2004;
- ulterior datei la care a fost sesizata Curtea Constitutionala,
dispozitiile art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) din Legea nr. 92/1992 au
fost abrogate expres prin art. 72 alin (2) din Legea nr. 317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 599 din 2 iulie 2004. Continutul art. 88 alin. 1 lit.
a), b), c) si d) se regaseste in art. 36 alin. (1) din Legea nr. 317/2004, cu
exceptia sintagmei criticate de autorul exceptiei, "la recomandarea
ministrului justitiei", care nu a fost preluata;
- la data sesizarii Curtii Constitutionale, Legea nr. 47/1992 suferise
modificari si completari prin Legea nr. 232/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 3 iunie 2004, fiind, prin urmare,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 643 din 16 iulie
2004. Solutia legislativa cuprinsa in art. 49 alin. (2) si art. 54 s-a pastrat
in esenta, fiind cuprinsa in art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr.
47/1992, republicata.
Ca urmare a modificarilor legislative mentionate mai sus, Curtea se va
pronunta asupra dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea
nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a
statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor
partidelor politice, art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si
(3), art. 7, art. 11 alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4)
din Legea nr. 43/2003 privind finantarea activitatii partidelor politice si a
campaniilor electorale, art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) si art.
153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, art. 121
alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, art. 91 alin.
(2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, art. 2, art. 21
alin. (4), art. 26 alin. (4), art. 27 din Legea partidelor politice nr.
14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale.
Aceste dispozitii sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale in raport cu prevederile art. 1 privitor la statul roman,
art. 4 privitor la unitatea poporului si egalitatea intre cetateni, art. 8
referitor la pluralismul si partidele politice, art. 10 privitor la relatii
internationale, art. 11 referitor la dreptul international si dreptul intern,
art. 15 referitor la universalitate, art. 16 referitor la egalitatea in
drepturi, art. 20 referitor la tratatele internationale privind drepturile
omului, art. 21 referitor la accesul liber la justitie, art. 24 referitor la
dreptul la aparare, art. 27 alin. (1) referitor la inviolabilitatea
domiciliului, art. 28 privitor la secretul corespondentei, art. 30 alin. (1)
referitor la libertatea de exprimare, art. 30 alin. (2) privitor la
interzicerea cenzurii si art. 30 alin. (3) referitor la libertatea presei, art.
31 privitor la dreptul la informatie, art. 36 privitor la dreptul de vot, art.
37 alin. (1) privitor la dreptul de a fi ales, art. 40 referitor la dreptul de
asociere, art. 44 privitor la dreptul de proprietate privata, art. 45 referitor
la libertatea economica, art. 46 privitor la dreptul la mostenire, art. 47
referitor la nivelul de trai, art. 49 privitor la protectia copiilor si a
tinerilor, art. 50 referitor la protectia persoanelor cu handicap, art. 51
privitor la dreptul de petitionare, art. 52 referitor la dreptul persoanei
vatamate de o autoritate publica, art. 53 privitor la restrangerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati, art. 54 referitor la fidelitatea fata de
tara, art. 55 privitor la apararea tarii, art. 56 privitor la contributii
financiare, art. 57 referitor la exercitarea drepturilor si a libertatilor, art.
124 alin. (2) privitor la unicitatea, impartialitatea si egalitatea justitiei,
art. 126 alin. (1) referitor la instantele judecatoresti si art. 126 alin. (6)
referitor la controlul judecatoresc al actelor administrative, art. 129
privitor la folosirea cailor de atac, art. 131 referitor la rolul Ministerului
Public, art. 132 referitor la statutul procurorilor, art. 133 privitor la rolul
si structura Consiliului Superior al Magistraturii, art. 135 privitor la
economia Romaniei, art. 136 privitor la proprietate, art. 137 privitor la
sistemul financiar, art. 142 alin. (1) referitor la Curtea Constitutionala,
art. 146 privitor la atributiile Curtii Constitutionale, art. 148 privitor la
integrarea in Uniunea Europeana, art. 149 referitor la aderarea la Tratatul Atlanticului
de Nord, art. 151 privitor la procedura de revizuire a Constitutiei si ale art.
154 alin. (1) privitor la conflictul temporal de legi.
Autorul invoca, de asemenea, incalcarea urmatoarelor dispozitii din acte
internationale ori a actelor internationale in integralitatea lor: Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; Protocolul
nr. 11 si Protocolul nr. 12 aditionale la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale; art. 1 privitor la protectia
proprietatii, art. 3 referitor la dreptul la alegeri libere si art. 5 privitor
la raportarea la conventie din primul Protocol aditional la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale; art. 8, 9, 10, 21,
28 si 30 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului; Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice; art. 2, 3, 5 si 6 din Conventia
internationala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare, precum si
capitolul IV "Solidaritate" din Carta drepturilor fundamentale a
Uniunii Europene.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 1
alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003 privind vanzarea spatiilor
aflate in proprietatea privata a statului sau a unitatilor
administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice, precum si
art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11
alin. (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003 privind
finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale sunt
norme juridice care se aplica partidelor politice care au fost deja
inregistrate in conditiile legii, or cauza in care a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate are ca obiect solutionarea cererii de reinregistrare a
Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai
Buna, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate
urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, potrivit caruia "Curtea Constitutionala decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu
solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul
acestuia".
Anterior datei la care Curtea Constitutionala a fost sesizata, dispozitiile
art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 au fost abrogate, iar solutia
legislativa cuprinsa in acestea nu a fost preluata. Asa fiind, in temeiul
prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate a art. 11 alin. (3) din Legea nr. 43/2003 urmeaza a fi
respinsa ca inadmisibila.
Dispozitiile art. 21 si ale art. 153 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca au fost abrogate expres dupa data la care Curtea
Constitutionala a fost sesizata, fara ca solutia legislativa continuta de
acestea sa fie preluata, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a textelor
de lege mentionate urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
Cu privire la dispozitiile art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) din Legea
nr. 92/1992, Curtea retine ca acestea au fost abrogate expres dupa data
sesizarii Curtii Constitutionale, fiind preluate partial in art. 36 alin. (1)
din Legea nr. 317/2004. Sintagma criticata de autorul exceptiei nu a fost
preluata, asa incat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin.
1 lit. a), b), c) si d) din Legea nr. 92/1992 urmeaza a fi respinsa ca devenita
inadmisibila.
Curtea observa ca dispozitiile art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004,
ale art. 91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004, ale art. 75 alin. (2) si ale art.
78 din Legea nr. 47/1992 nu au incidenta in cauza, asa incat exceptia de
neconstitutionalitate a textelor de lege mentionate urmeaza a fi respinsa ca
inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate adusa dispozitiilor
art. 2 din Legea nr. 14/2003, Curtea constata ca aceasta vizeaza faptul ca
textul de lege, in continutul sau, omite sa prevada "obligatia de a
promova valorile solidaritatii". Asadar, se are in vedere o omisiune
legislativa, or, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu
privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului. In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2
din Legea nr. 14/2003 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Curtea observa ca autorul exceptiei a mai invocat in acelasi dosar al
instantei de fond, respectiv Dosarul nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21
alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003, prevalandu-se de
aceleasi dispozitii constitutionale si aceeasi motivare ca in prezenta cauza.
Astfel, in urma sesizarii sale, Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 230 din
25 mai 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din
28 iulie 2004, asupra constitutionalitatii art. 21 alin. (4) si a art. 26 alin.
(4) din Legea nr. 14/2003, respingand critica de neconstitutionalitate ca
neintemeiata.
Avand in vedere aceste aspecte, precum si faptul ca in jurisprudenta sa,
asa cum reiese si din Decizia nr. 169 din 2 noiembrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 151 din 12 aprilie 2000, Curtea
Constitutionala a statuat ca aceleasi parti si pentru aceleasi motive nu pot
reitera exceptia de neconstitutionalitate, intrucat s-ar incalca autoritatea
lucrului judecat, exceptia de neconstitutionalitate ce priveste dispozitiile
art. 21 alin. (4) si ale art. 26 alin. (4) din Legea nr. 14/2003 urmeaza a fi
respinsa ca inadmisibila.
Curtea retine ca dispozitiile art. 27 din Legea nr. 14/2003, potrivit
carora "In fiecare an preelectoral partidele politice sunt obligate sa-si
actualizeze listele de membri, cu respectarea cerintelor prevazute la art. 19
alin. (3) si (4). Listele actualizate vor fi depuse la Tribunalul Bucuresti
pana la data de 31 decembrie a acelui an", au fost adoptate in
conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Partidele politice se constituie si isi desfasoara activitatea in
conditiile legii [...]", fara a aduce atingere prevederilor
constitutionale si dispozitiilor din actele internationale invocate de autorul exceptiei.
Scopul acestor prevederi legale este confirmarea, in fiecare an preelectoral, a
indeplinirii uneia dintre conditiile obligatorii ce privesc infiintarea
partidului politic, si anume existenta numarului minim al membrilor fondatori
si dispersia teritoriala a acestora.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (2) si art. 9 alin. (1) din Legea nr. 90/2003
privind vanzarea spatiilor aflate in proprietatea privata a statului sau a
unitatilor administrativ-teritoriale, destinate sediilor partidelor politice,
art. 3 alin. (3), art. 5 alin. (6), art. 6 alin. (2) si (3), art. 7, art. 11
alin. (3) si (5), art. 13 alin. (2) si art. 22 alin. (4) din Legea nr. 43/2003
privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale,
art. 121 alin. (1) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, art.
91 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, art. 2,
art. 21 alin. (4) si art. 26 alin. (4) din Legea partidelor politice nr.
14/2003, art. 75 alin. (2) si art. 78 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, exceptie ridicata de Partidul
Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna in Dosarul
nr. 4/P/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
II. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21, art. 88 alin. 1 lit. a), b), c) si d) si art. 153 alin.
2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de
acelasi autor in acelasi dosar.
III. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptie
ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Catalina Turcu
|