DECIZIE Nr.
707 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 71 alin. (2) lit. a) si b) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 712 din 22 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Ileana Tiron în Dosarul nr.
6.608/2006 ai Tribunalului laşi.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată, arătând că
dispoziţiile art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 nu
retroactivează.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 14 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.608/2006, Tribunalul laşi a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Ileana Tiron în
cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de recalculare a
pensiei de urmaş.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă
principiul constituţional al neretroactivităţii legii. Se susţine în acest sens
că, potrivit Decretului-lege nr. 98/1990 privind acordarea unor drepturi
personalului din transporturi pe calea ferată, pensia de urmaş a fost stabilită
în procent de 100% din drepturile de pensie ale susţinătorului, indiferent de
numărul urmaşilor, iar noua reglementare prevede un procent de 50% pentru un
singur urmaş şi de 75% pentru doi urmaşi, aducând atingere drepturilor legal
câştigate.
Tribunalul Iaşi apreciază
că excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate
nu produc efecte cu caracter retroactiv, pensiile recalculate conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 aplicându-se numai pentru viitor,
iar stabilirea unor modalităţi de calcul al drepturilor de pensie intră în
atribuţiile exclusive ale legiuitorului.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că reglementarea
sistemului de pensii, condiţiile şi criteriile acordării drepturilor de pensie,
modalităţile de calcul, precum şi celelalte aspecte reglementate în acest
domeniu sunt de competenţa exclusivă a legiuitorului.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, deoarece acestea nu
conţin în sine nicio măsură cu efect retroactiv, iar condiţiile de exercitare a
dreptului la pensie, a altor drepturi de asigurări sociale şi a altor forme de
asistenţă socială sunt stabilite de lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 71 alin. (2) lit. a) şi b)'din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin articolul unic pct. 22
din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, cu următorul conţinut:
-Art. 71 alin. (2): „Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte în condiţiile art. 76, prin
aplicarea unui procent asupra punctajului mediu anual realizat de susţinător,
aferent pensiei prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b), în funcţie de numărul
urmaşilor îndreptăţiţi, astfel:
a) pentru un singur urmaş - 50%;
b) pentru 2 urmaşi - 75%;
c) pentru 3 sau mai mulţi urmaşi - 100%."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit
cărora legea dispune numai pentru viitor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Articolul 71 din Legea nr. 19/2000, care stabileşte
modalitatea de calcul al pensiei de urmaş, nu conţine în sine nicio dispoziţie
cu caracter retroactiv, fiind aplicabil numai drepturilor de pensie de urmaş ce
se calculează ulterior intrării sale în vigoare.
Noua legislaţie a sistemului public de pensii a
prevăzut recalcularea pensiilor stabilite pe baza legislaţiei anterioare pentru
a elimina discrepanţele inechitabile dintre cuantumul pensiilor calculate pe
baza reglementărilor legale succesive. Astfel, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat a prevăzut
recalcularea pensiilor anterior stabilite în conformitate cu metodologia
stabilită de Legea nr. 19/2000. Aceeaşi ordonanţă de urgenţă prevede la art. 6
alin. (2) că, în cazurile în care în urma recalculării conform noii metodologii
rezultă un cuantum mai mic al pensiei, se păstrează în plată cuantumul stabilit
pe baza legislaţiei anterioare. In consecinţă, reglementarea legală actuală nu
permite diminuarea drepturilor de pensie legal
stabilite.
In consecinţă, dispoziţiile legale supuse controlului
de constituţionalitate vizează doar modul de calcul al pensiei, aplicabil
ulterior intrării lor în vigoare, care, potrivit art. 47 alin. (2) din
Constituţie, se stabileşte prin lege.
Pentru considerentele expuse,
în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 71 alin. (2) lit. a) şi b) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Ileana Tiron în Dosarul nr. 6.608/2006 al Tribunalului laşi.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta