DECIZIE Nr. 70
din 15 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor
de transport public local nr. 92/2007
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 112 din 25 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor
de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Transbus" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al
Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care
pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate. Deciziile autorităţii de autorizare privind suspendarea
copiilor conforme ale licenţei de transport sunt acte administrative supuse
controlului judecătoresc, astfel că nu se poate invoca încălcarea liberului
acces la justiţie şi nici a dreptului la apărare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 9 iulie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea
serviciilor de transport public local nr. 92/2007.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială „Transbus" - S.A. din Braşov într-o acţiune de
contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor
de transport public local nr. 92/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, având următorul cuprins:
- Art. 39 alin. (2): „Copiile
conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se
suspendă de către autoritatea de autorizare în cazul săvârşirii unor abateri
grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului,
precum şi de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau
protecţia mediului."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat
contravine prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3),
referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1), care garantează
dreptul la apărare, şi ale art. 52 alin. (1), care consacră dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007
nesocotesc dreptul de acces liber la justiţie şi dreptul la apărare, deoarece
nu precizează în mod expres modalitatea, motivele, durata în timp şi nici
efectele luării de către autoritatea de autorizare a unei decizii de suspendare
a copiilor conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de
transport, lăsând toate aceste aspecte la libera şi subiectiva apreciere a
autorităţii. Or, atât timp cât unei persoane nu îi este stabilit ce anume îi
este interzis, nu se poate vorbi de încălcarea legii, iar accesul liber la
justiţie şi dreptul la apărare, chiar dacă pot fi exercitate, rămân „simple
ipoteze".
Curtea de Apel Braşov
- Secţia de contencios administrativ şi fiscal
apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public
local nr. 92/2007 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă, critica de
neconstituţionalitate fiind neîntemeiată.
Suspendarea de către autoritatea de autorizare a
copiilor conforme ale licenţei sau ale autorizaţiei de transport, prevăzută de
dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local
nr. 92/2007 constituie o măsură necesară pentru întreruperea desfăşurării
transportului public local în condiţii ilegale, având în vedere că a fost
dispusă în urma constatării săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la
prevederile contractelor de atribuire de serviciu, precum şi de la
reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului.
Curtea constată însă că această măsură poate fi contestată în justiţie, atacând
în contencios administrativ actul aparţinând autorităţii de autorizare, prin
care este dispusă suspendarea copiilor conforme ale licenţei sau ale
autorizaţiei de transport. Prin urmare, având deschisă calea liberului acces la
justiţie, operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi
afectaţi de măsura suspendării exercită, în faţa instanţei de judecată, în mod
efectiv şi concret, toate drepturile şi garanţiile specifice unui proces
echitabil, inclusiv dreptul la apărare.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local
nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transbus" - S.A.
din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi